Cervélo Aspero Rival AXS 1 w teście: Model ten zaprezentowano już w zeszłym roku, a teraz Cervélo zaprosiło ludzi na obóz prasowy w pobliżu Girony, aby mogli oni przekonać się na własne oczy, jak jeździ się na tym szybkim rowerze szutrowym. Obóz rozłożyliśmy w Banyoles u stóp legendarnego szczytu Rocacobra. Stamtąd mogliśmy eksplorować niemal legendarne szutrowe drogi wokół Girony.
Już w momencie premiery w kwietniu 2024 r. udostępniliśmy Państwu najważniejsze informacje na temat najważniejszych elementów, kolorów i wariantów wyposażenia w Artykuł wprowadzający streszczony. Jednakże ekipa na miejscu w Gironie podzieliła się z nami kilkoma ciekawymi informacjami na temat tego, co sprawia, że nowy rower jest wyjątkowy.
Już poprzednia wersja Áspero była jednym z pionierów wśród sportowych rowerów szutrowych – zgodnie z DNA Cervélo. Zostało to również uwzględnione w nowej wersji. Kształt ramy bardzo przypomina ramę roweru wyścigowego o zoptymalizowanym aerodynamice. Ponadto ułożenie kabli stało się jeszcze bardziej aerodynamiczne. Kable biegną teraz pod mostkiem i bezpośrednio nad osłoną do rury sterowej. Służy to celom aerodynamicznym, a jednocześnie jest łatwe w utrzymaniu podczas wkręcania. Jeśli zależy Ci na pełnej integracji kabli, możesz na przykład: B. zamontuj kokpit samochodu wyścigowego R5. Oznacza to, że kable są całkowicie ukryte. Cervélo twierdzi, że dzięki modernizacji Áspero można zaoszczędzić łącznie trzy waty. Jednak nie chodzi tu o dodatkową prędkość, lecz o oszczędność energii podczas długich przejażdżek po szutrze.
Skoro mowa o oszczędzaniu energii: komfort jazdy na rowerze ma również znaczący wpływ na dłuższe przejażdżki. Z tego powodu w nowym modelu rura sterowa została zaprojektowana tak, aby była mniej sztywna. Pozwala to na lepszą kompensację mniejszych wstrząsów i drgań pochodzących od roweru, a także pomaga rowerzyście zapobiegać zmęczeniu górnej części ciała. Skok można regulować za pomocą obrotowego chipa na widelcu, co zapewnia podobną jakość jazdy jak przy zastosowaniu kół 650B.
Rama wyposażona jest w ochraniacz na rurze dolnej, chroniący karbon w obszarze suportu. Miłośnicy bikepackingu na próżno szukają dodatkowych opcji mocowania do ramy. Znajdziemy tam jedynie standardowe mocowania do koszyków na bidony, a na górnej rurze ramy można zamontować małą torbę.
Być może marginalną rolę w prezentacji odegrało odczepienie haka przerzutki UDH. Wprowadzenie 13-biegowego napędu szutrowego SRAM Red XPLR sprawia, że ten krok staje się bardziej logiczny, a Áspero jest gotowy na przyszłość. Mimo wszystko rower nadal jest wyposażony w mocowanie przedniej przerzutki, co pozwala na klasyczną konfigurację 2-biegową.
Nasz rower testowy: Cervélo Aspero Rival AXS 1
Na przejażdżkę po szutrze wokół Banyoles Cervélo udostępniło nam rower Rival AXS 1, aktualnie najwyższy model linii Áspero. Jak sama nazwa wskazuje, rower szutrowy wyposażony jest w bezprzewodowy system przerzutek SRAM Rival o przełożeniu 1×12. Dzięki 40-zębowej tarczy i kasecie o zakresie 10–44 strome podjazdy i szybkie zjazdy nie powinny stanowić problemu.
Najważniejszym elementem specyfikacji jest z pewnością zestaw kół. Karbonowe obręcze od wewnętrznego dostawcy Cervélo, Reserve, naciągnięte są na piasty Zipp. Dostępne są w dwóch różnych wysokościach obręczy – 40 mm z przodu i 44 mm z tyłu. Dzięki temu uzyskano zrównoważone połączenie masy i aerodynamiki, co podkreśla ogólny charakter Áspero. Dzięki szerokości obręczy 25,5 mm z przodu i 25 mm z tyłu zamontowane obręcze WTB Vulpine TCS Light Fast Rolling o szerokości 40 mm wychodzą szeroko i stabilnie nawet przy niższym ciśnieniu powietrza. Aluminiowy mostek i karbonowa kierownica z odchyleniem 16° naszej produkcji zapewniają niezbędną kontrolę. Zastosowano siodło Prologo Dimension STN.
Wrażenia z jazdy po szutrowych drogach wokół Banyoles
Rowery zostały przygotowane w warsztacie na miejscu – założyliśmy pedały i byliśmy gotowi do drogi. Aby się do tego przyzwyczaić, na początku było trochę z górki. Mimo że rama była odrobinę za mała, pozycja siedząca była wygodna i szybko poczułeś się na rowerze jak w domu. Áspero nie ukrywa swojego sportowego charakteru – na rowerze siedzi się w bardzo sportowy sposób. Kształt kierownicy jest bardzo wygodny, z nieco grubszą górną częścią i wygodną owijką kierownicy.
Pierwszy kontakt z nawierzchnią żwirową mieliśmy nad jeziorem Banyoles, choć tutejsze drogi były w większości mokre i piaszczyste. Zwinność i zwrotność roweru były zauważalne na krętych ścieżkach wokół jeziora. Áspero łatwo manewruje się na ciasnych zakrętach, a kilka kopnięć tuż po wyjściu z zakrętu pozwala szybko odzyskać prędkość podróżną.
Początkowo mieliśmy dość płaski teren między polami, ale nadszedł czas na pierwsze, bardziej strome podejście. Grupa natychmiast ostro zaatakowała. Szacunek dla fotografa Jereda Grubera, który sam był na pokładzie Áspero i był prawdopodobnie najsprawniejszy. Raz za razem doganiał grupę, zyskiwał przewagę i dzięki temu robił najlepsze zdjęcia.
Tam gdzie cena rośnie, prędzej czy później musi spaść. A tu zrobiło się trochę bardziej technicznie – szybki zjazd z ciasnymi zakrętami i nierównym żwirem. Tutaj Áspero znajduje ekscytującą równowagę: z jednej strony można nim sterować bardzo reaktywnie i błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, co ułatwia wybór toru jazdy i umożliwia szybką reakcję na zmieniające się warunki. Z drugiej strony, szybki rower szutrowy Cervélo jest wyjątkowo płynny przy dużych prędkościach. Przyczyniają się do tego również nieco dłuższe tylne widełki. Nawet jeśli uderzy w niego większy kamień, rower łatwo złapać i utrzymać się na torze.
Oddaliliśmy się od dróg żwirowych i skierowaliśmy się na lekko zboczową drogę asfaltową, gdzie tempo nieco wzrosło. Więc wejdź do środka, skieruj się w dół, do pozycji aerodynamicznej. To pokazuje, że Áspero radzi sobie dobrze również na drodze i bez problemu radzi sobie z prędkością powyżej 40 km/h. Zamontowane opony WTB dodatkowo wspomagały ten efekt niskim oporem toczenia.
Cervélo Aspero Rival AXS 1: Uniwersalny pakiet całościowy
Podczas naszej podróży po Banyoles mieliśmy okazję zapoznać się z obecnym wyglądem Cervélo Áspero. Uważamy, że jest to zrównoważony, sportowy rower szutrowy. Dzięki możliwości zamontowania napędu 2x – choć nie jest to absolutnie konieczne – i ewentualnie drugiego zestawu kół z węższymi oponami typu slick, nie musisz chować się z Áspero nawet podczas jazdy na rowerze szosowym. Jednocześnie dysponujesz bardzo mocnym podwoziem, które sprawdzi się również na trudniejszych trasach szutrowych.
Nasz testowy rower z kołami SRAM Rival AXS i Reserve jest obecnie najlepszym modelem. Áspero-5, który znajduje się nad nim, nie został jeszcze zaktualizowany do wersji UDH — więc pozostaje ekscytujące, co będzie dalej. Áspero, z jego najlepszym zestawem, szybkimi kołami i całkowicie zintegrowanym kokpitem, może być dobrym wyborem. Dlatego też możesz kupić zestaw ramek osobno.