Każdy zna szokujące obrazy: zwierzęta morskie umierające w męczarniach, uwięzione w starych sieciach rybackich dryfujących po morzu. Ale nie tylko w morzu „sieci widma” stają się śmiertelną pułapką dla zwierząt. Wyrzucone na brzeg, stanowią również wielkie zagrożenie. To, co kiedyś było pięknymi naturalnymi plażami, coraz częściej zamienia się w wysypiska śmieci. Sytuacja beznadziejna? Nie do końca: firma Formosa Taffeta mierzy się z tym problemem, a wraz z nią Maxxis, wiodący na świecie producent opon rowerowych.
Tysiące ton starych, zepsutych sieci rybackich dryfuje po oceanach świata. Zgubione lub – co gorsza – celowo wyrzucone w najprostszy możliwy sposób. Niestety, te sieci widma stanowią śmiertelną pułapkę dla ryb i innych zwierząt morskich. Ale jak można powstrzymać to „dzikie” usuwanie starych sieci rybackich? Oczywiste jest, że należy stworzyć zachęty finansowe, aby zachęcić rybaków do oddawania sieci do systemów recyklingu. Poddawanie starych siatek recyklingowi to kolejny ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Rowerzyści mogą aktywnie wspierać ten ważny projekt dzięki producentowi opon Maxxis.

Seawastex: bardzo wytrzymałe, przyjazne dla środowiska włókno produkowane ze starych sieci rybackich
Wiodący na świecie producent opon rowerowych ściśle współpracuje z Formosa Taffeta od 2023 roku. Technologia Seawastex firmy Formosa Taffeta wykorzystuje wyłącznie odpady nylonowe pochodzące z lokalnych źródeł, aby w innowacyjnym procesie recyklingu produkować nowe włókna nylonowe. Produktem końcowym jest niezwykle wytrzymałe, przyjazne dla środowiska włókno, które służy jako surowiec do produkcji tkanin szkieletowych i ma dokładnie takie same właściwości jak nowy materiał. Materiał Seawastex zaczęto stosować w serii opon Maxxis Metro. Według Maxxisa, innowacyjne włókno nylonowe jest już dziś stosowane we wszystkich oponach z karkasem 60TPI.
„Wprowadzając Seawastex, aktywnie angażujemy się w ochronę środowiska. „Wykorzystywanie nylonu pochodzącego z recyklingu znacząco zmniejsza nasz ślad węglowy, a także pozwala zaoszczędzić 2% energii w porównaniu do produkcji nowego nylonu.” – Ulrich Guppenberger, Dyrektor Zarządzający Bikemarketing BMG GmbH (Maxxis Niemcy)
Dzięki tej pionierskiej współpracy i wykorzystaniu w produkcji seryjnej odzyskanych sieci rybackich, Maxxis wysyła jasny sygnał na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w branży opon rowerowych. Włókna Seawastex pochodzące z recyklingu stanowią około 10% całkowitej wagi opony i nie mają wpływu na wydajność ani jakość. Włókna pochodzące z recyklingu charakteryzują się tą samą wysoką jakością co poprzednio stosowany nylon, dzięki czemu zapewniają stałą wydajność opony. Mimo że innowacyjny materiał wiąże się ze wzrostem kosztów produkcji, firma Maxxis podjęła decyzję o pokryciu dodatkowych kosztów, co przełoży się na korzyść środowiska i pozwoli utrzymać stabilne ceny opon.
Metoda produkcji pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 49%
Wykorzystując lokalne źródła materiałów, oszczędzamy ropę naftową, która jest potrzebna do produkcji nowych włókien nylonowych, a także eliminujemy długie trasy transportu. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami produkcji może to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 49%. Współpraca z samorządami lokalnymi, producentami sieci rybackich i specjalistycznymi firmami recyklingowymi zapewnia stałe dostawy tych materiałów. Ta innowacyjna współpraca nie tylko przynosi korzyści ekologiczne, ale także tworzy zachęty ekonomiczne dla rybaków, którzy odnoszą korzyści finansowe z wymiany starych sieci rybackich na nowe. Sytuacja nie jest więc beznadziejna – wszyscy możemy przyczynić się do pozytywnego rozwoju dzięki odpowiedzialnym producentom, takim jak Maxxis.
Sieć: www.maxxitires.de