Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Spektrum

Od siatki widmo do górnej opony: Jak stare sieci rybackie stają się wysokiej jakości oponami rowerowymi Maxxis

7 Luty 2025 by Andrzej Waldera

Każdy zna szokujące obrazy: zwierzęta morskie umierające w męczarniach, uwięzione w starych sieciach rybackich dryfujących po morzu. Ale nie tylko w morzu „sieci widma” stają się śmiertelną pułapką dla zwierząt. Wyrzucone na brzeg, stanowią również wielkie zagrożenie. To, co kiedyś było pięknymi naturalnymi plażami, coraz częściej zamienia się w wysypiska śmieci. Sytuacja beznadziejna? Nie do końca: firma Formosa Taffeta mierzy się z tym problemem, a wraz z nią Maxxis, wiodący na świecie producent opon rowerowych.

Tysiące ton starych, zepsutych sieci rybackich dryfuje po oceanach świata. Zgubione lub – co gorsza – celowo wyrzucone w najprostszy możliwy sposób. Niestety, te sieci widma stanowią śmiertelną pułapkę dla ryb i innych zwierząt morskich. Ale jak można powstrzymać to „dzikie” usuwanie starych sieci rybackich? Oczywiste jest, że należy stworzyć zachęty finansowe, aby zachęcić rybaków do oddawania sieci do systemów recyklingu. Poddawanie starych siatek recyklingowi to kolejny ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Rowerzyści mogą aktywnie wspierać ten ważny projekt dzięki producentowi opon Maxxis.

Jak stare sieci rybackie stają się wysokiej jakości oponami rowerowymi Maxxis
Od sieci rybackiej do opony Maxxis z tkaniną Seawastex (zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zaczynając od zielonej sieci rybackiej): Uszkodzona i nieużyteczna sieć rybacka -> Granulat nylonowy z poddanej recyklingowi sieci rybackiej -> Nić nylonowa z recyklingu -> Wysokiej jakości tkanina osnowy 60 TPI -> Opona Maxxis z tkaniną Seawastex


Seawastex: bardzo wytrzymałe, przyjazne dla środowiska włókno produkowane ze starych sieci rybackich

Wiodący na świecie producent opon rowerowych ściśle współpracuje z Formosa Taffeta od 2023 roku. Technologia Seawastex firmy Formosa Taffeta wykorzystuje wyłącznie odpady nylonowe pochodzące z lokalnych źródeł, aby w innowacyjnym procesie recyklingu produkować nowe włókna nylonowe. Produktem końcowym jest niezwykle wytrzymałe, przyjazne dla środowiska włókno, które służy jako surowiec do produkcji tkanin szkieletowych i ma dokładnie takie same właściwości jak nowy materiał. Materiał Seawastex zaczęto stosować w serii opon Maxxis Metro. Według Maxxisa, innowacyjne włókno nylonowe jest już dziś stosowane we wszystkich oponach z karkasem 60TPI.

„Wprowadzając Seawastex, aktywnie angażujemy się w ochronę środowiska. „Wykorzystywanie nylonu pochodzącego z recyklingu znacząco zmniejsza nasz ślad węglowy, a także pozwala zaoszczędzić 2% energii w porównaniu do produkcji nowego nylonu.” – Ulrich Guppenberger, Dyrektor Zarządzający Bikemarketing BMG GmbH (Maxxis Niemcy)



Dzięki tej pionierskiej współpracy i wykorzystaniu w produkcji seryjnej odzyskanych sieci rybackich, Maxxis wysyła jasny sygnał na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w branży opon rowerowych. Włókna Seawastex pochodzące z recyklingu stanowią około 10% całkowitej wagi opony i nie mają wpływu na wydajność ani jakość. Włókna pochodzące z recyklingu charakteryzują się tą samą wysoką jakością co poprzednio stosowany nylon, dzięki czemu zapewniają stałą wydajność opony. Mimo że innowacyjny materiał wiąże się ze wzrostem kosztów produkcji, firma Maxxis podjęła decyzję o pokryciu dodatkowych kosztów, co przełoży się na korzyść środowiska i pozwoli utrzymać stabilne ceny opon.

Metoda produkcji pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 49%

Wykorzystując lokalne źródła materiałów, oszczędzamy ropę naftową, która jest potrzebna do produkcji nowych włókien nylonowych, a także eliminujemy długie trasy transportu. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami produkcji może to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 49%. Współpraca z samorządami lokalnymi, producentami sieci rybackich i specjalistycznymi firmami recyklingowymi zapewnia stałe dostawy tych materiałów. Ta innowacyjna współpraca nie tylko przynosi korzyści ekologiczne, ale także tworzy zachęty ekonomiczne dla rybaków, którzy odnoszą korzyści finansowe z wymiany starych sieci rybackich na nowe. Sytuacja nie jest więc beznadziejna – wszyscy możemy przyczynić się do pozytywnego rozwoju dzięki odpowiedzialnym producentom, takim jak Maxxis.



Sieć: www.maxxitires.de

tagi:opony rowerowejarmarksieci rybackieTafta FormosaMaxxisOdpady morskieOchrona

O Andrzej Waldera

Andreas Waldera od wielu lat pracuje jako redaktor online i kierowca testowy. Ponieważ jego korzenie są zakotwiczone w BMX i downhillu, jazda na rowerze nie może być dla niego wystarczająco trudna. Urodzony w regionie Dolnego Renu, przeniósł się do pięknego regionu Eifel, aby realizować swoją pasję do jazdy na rowerze.

Tour de France bauhaus Ackermann

Zapowiedź Tour de France nr 9: Jakie szanse na zwycięstwo mają Bauhaus i Ackermann?

Mediolan Tour de France

Tour de France nr 8: Milan świętuje swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Tourze

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 7: Pogacar ponownie otrzymuje żółtą kartkę w Mûr-de-Bretagne

Tour de France w Mur-de-Bretagne

Zapowiedź Tour de France nr 7: Mûr-de-Bretagne zaprasza na kolejną walkę

Healy Tour de France

Tour de France nr 6: Healy wygrywa po 43 kilometrach solo

Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO

Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29

Magura Louise Elite

Recenzja Magura Louise Elite: Jaki jest punkt odniesienia dla stosunku ceny do jakości w średniej klasie rowerów elektrycznych E-MTB?

Evenepoel Tour de France

Tour de France nr 5: Evenepoel pewnie wygrywa jazdę na czas

Zrób miejsce na większy komfort: Troy Lee projektuje ochraniacze na kolana na scenę

Evenepoel Criterium du Dauphine

Zapowiedź Tour de France nr 5: Kto wygra jazdę na czas w Caen?

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 4: Pogacar świętuje swoje 100. zwycięstwo w karierze zawodowej

Tour de France Pogacar

Zapowiedź Tour de France nr 4: Pogacar chce zemsty w Rouen

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 3: Merlier wygrywa po chaosie spowodowanym wypadkiem na spokojnym etapie

Related Stories

  • Nowości produktowe: Specjalistyczne laboratorium opon: Wizyta w cukierni gumowej
  • Udoskonalaj swoje umiejętności jazdy na rowerze górskim, korzystając z materiałów wideo, tekstu i dźwięku: Sagly Training, nowa baza danych technik jazdy konnej
  • Najwięcej szczytów zdobytych w jeden dzień na rowerze elektrycznym: Tom Öhler ustanawia nowy rekord świata na rowerze Haibike Hybe
  • Home of Trails Graubünden uruchamia emocjonalną kampanię rowerową: Jakim typem motocyklisty jesteś?
  • Ambulanse dla mieszkańców Ukrainy: Konwój rowerowy Chainreaction dla Ukrainy
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH