E-MTB / Test: W roku modelowym 2025 Bulls Copperhead Evo AM otrzymuje zupełnie nową ramę i nowy układ napędowy. Przyjrzeliśmy się bliżej turystycznemu rowerowi E-MTB z silnikiem Bosch CX Gen 5 w wersji ze średnim wyposażeniem, kosztującej nieco poniżej 5.000 euro.
W niezwykle rozbudowanej ofercie rowerów elektrycznych E-MTB marki Bulls, Copperhead Evo AM zajmuje pozycję uniwersalnego roweru turystycznego z dużą dawką przydatności do codziennego użytku. Oprócz modeli hardtail, gama modeli obejmuje również warianty ram z niskim przekrokiem. Rama jest dostępna zarówno w wersji aluminiowej, jak i karbonowej. Testowany rower Bulls Copperhead Evo AM 3 kosztuje nieco poniżej 5000 euro i łączy w sobie główną ramę z włókna węglowego z tylnym trójkątem wykonanym z aluminium. Pojazd porusza się na 29-calowych kołach, a skok zawieszenia z przodu i z tyłu wynosi 150 mm.
Zintegrowane oświetlenie i Monkey Link 2.0
Już na pierwszy rzut oka widoczna jest przemyślana koncepcja zintegrowanego oświetlenia, np. Twinlights w tylnej ramie. Dwa tylne światła, trwale przymocowane do ramy i zasilane akumulatorem. Są dyskretnie i elegancko zintegrowane z tylną ramą, a można je włączać i wyłączać jak zwykle za pomocą jednostki sterującej systemu Bosch na kierownicy. Dodatkowo w rurze sterowej zintegrowano lampkę, która dzięki zamocowaniu do drążka widelca obraca się wraz z kierownicą, a tym samym „steruje”. Dlatego Bulls nazywają to również światłem doświetlającym zakręty. Jednak przy natężeniu 30 luksów lampa ta nadaje się raczej do oświetlenia ciemnych ścieżek leśnych, niż do bycia widoczną.
Z przodu znajduje się również nowy interfejs MonkeyLink 2.0, który umożliwia obsługę dodatkowych akcesoriów - takich jak jaśniejsze lampy lub uchwyt na smartfona z opcją ładowania - bezpośrednio za pomocą akumulatora roweru. Jednocześnie, dzięki uchwytowi kompatybilnemu ze standardem SP-Connect, może służyć również jako uchwyt na smartfon.
Bosch CX Gen 5 i akumulator 800 Wh
W modelu Bulls Copperhead Evo AM 3 zastosowano nowy silnik Bosch Performance Line CX generacji 5. Silnik generuje moment obrotowy rzędu 85 Nm, jest o około 100 gramów lżejszy i, co najważniejsze, znacznie cichszy od swojego poprzednika (Gen 4). Reakcja układu również została udoskonalona i zauważalnie poprawiona, zwłaszcza na technicznych odcinkach pod górę. Szczegóły można znaleźć w naszym szczegółowym opisie Test Bosch CX Gen 5.
Większość modeli rowerów jest wyposażona w nowy silnik Bosch PowerTube 800. Znajduje się on w obszernej rurze dolnej i można go wyjąć w dół. Plastikową osłonę można szybko i łatwo zdjąć, a nowy mechanizm blokujący i zamek działają bez zarzutu.
Sterowanie systemem odbywa się za pomocą miniaturowego pilota na kierownicy oraz kontrolera systemu w rurze górnej, który pokazuje poziom naładowania akumulatora i poziom wspomagania za pomocą wyświetlacza LED. Jeśli zależy Ci na pełnoprawnym wyświetlaczu, możesz go stosunkowo niedrogo zmodernizować (np. za pomocą Kiox 300/500 lub Purion 400). Mimo wszystko z zadowoleniem przyjęlibyśmy standardową prezentację.
Warianty modeli i ceny
Seria modeli jest szeroka i obejmuje liczne modele w przedziale cenowym od 3.999 do 5.799 euro. Różnice występują nie tylko w podzespołach, ale także w materiale ramy, skoku zawieszenia, a nawet kształcie ramy — model podstawowy jest również dostępny jako rower w pełni amortyzowany z niskim przekrokiem.
Tańsze warianty (Copperhead Evo AM 1 lub AM 2) są przeznaczone raczej do turystyki i codziennej jazdy, mają 140 mm skoku zawieszenia i nieco smuklejsze widelce. Model podstawowy również ma aluminiową ramę i standardowo jest wyposażony w akumulator o pojemności 600 Wh, ale za dodatkową opłatą 200 euro można go rozbudować do większej wersji.
Dwa najlepsze modele (AM 4 i AM 5) oferują zauważalnie lepsze wyposażenie (np. wyższej jakości widelec amortyzowany) i są warte uwagi kolarzy o sportowym nastawieniu, którzy chcą regularnie jeździć po bardziej technicznych trasach.
Napęd: Bosch CX Gen 5
Akku: Bosch Powertube 600 (800 +200 euro)
Materiał ramy: Alu
Skok zawieszenia: 140 mm
Widelec: Byki Lytro 34 Air
Niemy: SR Suntour Edge XR
Okrążenie: Shimano wskazuje 10-biegową
hamulce: Shimano MT420 203/180mm
Cechy szczególne: Dostępny również jako model z niskim krokiem
Waga: kg 27,5
Cena: € 3.999
Napęd: Bosch CX Gen 5
Akku: Lampa zasilająca Bosch 800
Materiał ramy: Węgiel
Skok zawieszenia: 140 mm
Widelec: Byki Lytro 34 Air
Niemy: SR Suntour Edge X-2CR
Okrążenie: Shimano wskazuje 10-biegową
hamulce: Shimano MT420 203/180mm
Waga: kg 25,7
Cena: € 4.799
Napęd: Bosch CX Gen 5
Akku: Lampa zasilająca Bosch 800
Materiał ramy: Węgiel
Skok zawieszenia: 150 mm
Widelec: RockShox 35 Złoty R
Niemy: SR Suntour Edge X-2CR
Okrążenie: Shimano wskazuje 10-biegową
hamulce: Łupek TRP Evo 203/180 mm
Waga: kg 25,7
Cena: € 4.999
Napęd: Bosch CX Gen 5
Akku: Lampa zasilająca Bosch 800
Materiał ramy: Węgiel
Skok zawieszenia: 150 mm
Widelec: Bull's Lytro 36 Supreme
Niemy: SR Suntour Edge X-2CR
Okrążenie: Shimano wskazuje 11-biegową
hamulce: Łupek TRP Evo 203/180 mm
Waga: kA
Cena: € 5.399
Bulls Copperhead Evo AM 3 w praktyce
Testowany Copperhead Evo AM 3 okazał się wszechstronnym rowerem turystycznym. Pozycja siedząca jest wygodna i wyprostowana dzięki stosunkowo płaskiemu kątowi nachylenia siedziska i stosunkowo krótkiemu zasięgowi, co ma pozytywny wpływ na dłuższe podróże. Przy bardziej stromych podjazdach należy jednak włożyć nieco więcej wysiłku fizycznego, aby utrzymać przednie koło na podłożu.
Tylna część z tzw. wahaczem 4-link (podpartym pojedynczym punktem obrotu) pracuje komfortowo i oferuje wystarczające rezerwy mocy na średnio-trudnym terenie. W połączeniu z widelcem RockShox 35 Gold, efektem jest zrównoważona rama, która skutecznie amortyzuje drobne wstrząsy i w zupełności wystarczy na wycieczki i średnio trudne odcinki szlakowe. Jednak gdy teren staje się trudniejszy i prędkość wzrasta, przód i tył osiągają granicę swoich możliwości.
Zamontowane hamulce (system 4-tłoczkowy) są niezawodne, jednak nie dorównują poziomowi układów wysokiej klasy, co może być szczególnie odczuwalne przy dużym obciążeniu roweru lub podczas długich zjazdów. Opony Schwalbe Nobby Nic wykonane z wysokogatunkowej mieszanki gumowej można również ulepszyć. Na mokrej i śliskiej nawierzchni oponom czasami brakuje przyczepności, więc ambitni kierowcy mogą rozważyć modernizację.
Wyraźnym plusem jest układ napędowy z silnikiem Bosch CX Gen 5. Cichy, harmonijny, mocny i wyjątkowo daleki zasięg dzięki akumulatorowi 800 Wh.
Bulls Copperhead Evo AM 3 to harmonijny turystyczny rower górski z napędem elektrycznym, który dzięki wygodnej geometrii i zintegrowanemu oświetleniu zaspokoi wiele praktycznych potrzeb na co dzień i w czasie wolnym. Mocne strony tego modelu leżą w zasięgu ręki dzięki akumulatorowi 800 Wh, zrównoważonemu zestrojeniu podwozia i stosunkowo atrakcyjnej cenie. Słabości są szczególnie widoczne w prostszych komponentach (takich jak opony i hamulce), które zdecydowanie wymagają modernizacji w celu umożliwienia regularnego i sportowego użytkowania pojazdu na szlaku.