Test Schwalbe G-One RX Pro: Dzięki profilowi inspirowanemu oponą przełajową nowy model idealnie nadaje się na wszystko, co jest śliskie, głębokie i błotniste; RX radzi sobie całkiem nieźle także na drodze. Nowa obudowa Pro jest ciekawa i przyda się także innym modelom. Co nie mniej ważne, RX Pro jest niezwykle łatwy w montażu.
Dzięki G-One Allround, wprowadzonemu na rynek w 2015 roku, specjalista od opon otworzył drzwi do zupełnie nowego segmentu rynku. Ta łatwo tocząca się opona bezdętkowa szybko się przyjęła i stała się oponą szutrową wybieraną przez wielu rowerzystów i producentów rowerów. Jednak tak naprawdę wszystko zaczęło się w 2017 roku od mocniej wyprofilowanego G-One Bite, naprawdę wszechstronnego roweru nawet na błotniste przejścia; Dzięki jeszcze szybszemu Ultrabite oferta została rozszerzona o szlaki. W następnych latach, G-One R i szybkie opony RS dostosowane do wyścigów. Z drugiej strony, Schwalbe wprowadziło G-One Overland w 2022 roku jako superwytrzymałą oponę dla kierowców długodystansowych, która oczywiście sprawdziła się również w wyścigach.
Schwalbe G-One RX Pro: nowy, wszechstronny rower szutrowy
Po tych wyspecjalizowanych modelach Schwalbe powróciło teraz do środka swojej oferty żwirowej: kurtyna Schwalbe G-One RX Pro podniosła się, co jednocześnie zwiastuje reorganizację całego asortymentu. Najpierw od tej ostatniej kwestii: aby wyraźniej rozróżnić różne poziomy jakości opon szutrowych, trzy najlepsze modele (nowy G-One RX Pro, także G-One R Pro i G-One RS Pro) są teraz określane jako z dołączonym terminem „Pro”.

Modele „Pro” mają zmodyfikowaną konstrukcję szkieletu, którą Schwalbe nazywa „Race Pro”. Po pierwsze, warstwa antyprzebiciowa V-Guard jest szersza (25 zamiast 20 mm), dzięki czemu opona jest odporna na przebicie na większej powierzchni. Ścianka boczna opony jest nadal trójwarstwowa, jednak warstwa wewnętrzna została podciągnięta bardziej ku górze i sięga już prawie do bieżnika, co powinno również poprawić ochronę przed przebiciem. Sam bieżnik wykonano z nowej mieszanki gumy „Addix Race”, która według Schwalbe ma o 3% mniejsze opory toczenia. Nowy materiał jest również produkowany w sposób bardziej zrównoważony.
Oczywiście profil nowej opony jest na pierwszy rzut oka ciekawszy. Pierwsza uwaga: dzięki Schwalbe G-One RX Pro producent w końcu żegna się z pokrętłami o okrągłym profilu, które charakteryzowały również G-One Allround Bite. Zamiast tego RX Pro w dużym stopniu czerpie z wszechstronnego roweru przełajowego Schwalbe, czyli Ponadto istnieją bloki w kształcie łez, które rosną na zewnątrz. Na barku opony znajdują się one na przemian z rozmieszczonymi wzdłużnie występami, przypominającymi opony poprzeczne. Schwalbe G-One RX Pro również przypomina X-One R, ponieważ jego profil jest ogólnie bardzo otwarty.
Duża przyczepność i wsparcie boczne w teście praktycznym
I tak wrażenia z jazdy, zebrane podczas premiery prasowej pod koniec września w okolicach siedziby firmy Reichshof. Każdy, kto zna okolicę, wie, że potrzebna jest niezwykle wszechstronna opona, która poradzi sobie na mieszance średnio dobrego asfaltu, grubo żwirowych dróg leśnych, kamienistych szlaków, śliskich łąk, błotnistych leśnych ścieżek i stromych zjazdów usianych ostrymi kamieniami. Opona specjalizująca się na suchych, twardych drogach szutrowych nie ma tu wiele do zaoferowania – ale Schwalbe G-One RX Pro już tak.

Na jazdę próbną Schwalbe dostarczyło nową oponę w wersji 45 mm i zamontowało ją na zestawie kołowym Mavic o szerokości wewnętrznej 22 mm w naszym rowerze testowym. Niekoniecznie jest to idealne połączenie; Tym bardziej zaskakujące było zachowanie szerokiej opony na wąskiej feldze: przy ciśnieniu poniżej 2 barów trzymała się bardzo stabilnie na feldze i nie sprawiała wrażenia gąbczastego nawet przy pochyleniu; Na asfalcie nowa toczyła się podobnie jak typowe opony szutrowe - tylko trochę bezpieczniej na zakrętach. Potem zrobiło się naprawdę ciekawie na opisanym zróżnicowanym terenie, który stał się jeszcze bardziej wymagający ze względu na utrzymujące się opady deszczu. RX zapewniał dużą przyczepność i trakcję w każdej sytuacji, co oznaczało, że był w stanie dobrze zazębić się z podłożem podczas przyspieszania i podczas gwałtownych manewrów hamowania. Zapewnia również bezpieczeństwo dzięki bardzo dobremu trzymaniu bocznemu, a dzięki otwartemu profilowi nie zatyka się brudem i kamieniami. Za osiągami profilu kryła się płynność toczenia osnowy, chociaż, jak już wspomniano, opona nigdy nie sprawiała wrażenia gąbczastej.
Nieco cięższa niż najszybsza opona szutrowa Schwalbe
O charakterze Schwalbe G-One RX Pro nie trzeba już nic więcej mówić – jako opona szutrowa na zmienne warunki i dość wilgotną nawierzchnię, co jest typowe dla naszych szerokości geograficznych, powinna spisać się wręcz wzorowo. Kiedy wyschnie, możesz założyć G-One RS, zwłaszcza że jest zauważalnie lżejszy od próbek testowych nowego modelu, które dostaliśmy od Schwalbe: 45 z premiery waży niecałe 590 gramów; Kolejna 40-tka nadal waży ponad 530 gramów. Dla porównania 40 G-One RS waży zaledwie 470 gramów. Masy podane przez Schwalbe potwierdzają, że nowa wszechstronna opona jest cięższa od szybkiej opony wyścigowej, ale w praktyce decydującym czynnikiem będzie nie tylko przyczepność i ochrona przed przebiciem. kilka, kilkanaście gramów dodatkowej wagi.

Niezwykle łatwy montaż bezdętkowy
Prawie nikt już nie żwiruje się z dętką; Wiele aktywnych osób podchodzi jednak podejrzliwie do montażu bezdętkowego. To dobra wiadomość, że Schwalbe G-One RX Pro jest pod tym względem wyjątkowo nieskomplikowany. Aby dostać 40-tkę na felgę Mavic, w obu przypadkach konieczna była łyżka do opon w ostatniej części. Ale potem obie opony zastąpiono starożytną sprężarką wyścigową i wkręcane zawory Natychmiast go napełnij, dobrze uderz w obręcz i od razu jedź płynnie. Kiedy na próbę wypuszczono powietrze, okazało się również, że oba modele RX Pro nie zapadły się jak zwykle, ale pozostały dobrze osadzone w obręczy. Oczywiście wszystko to znacznie ułatwia obsługę – jeśli nigdy wcześniej nie montowałeś opony bezdętkowej, możesz podjąć pierwsze próby z nowym Schwalbe i od razu powinno ci się udać.
Dostępne teraz w małych ilościach
Nowy Schwalbe G-One RX Pro powinien być dostępny od ręki, choć prawdopodobnie trafi do sprzedaży w większych ilościach dopiero na początku 2025 roku. Wszystkie trzy modele „Pro” kosztują oficjalnie 74,90 euro; RX Pro będzie dostępny w rozmiarach od 40 do 50 mm, R i RS Pro także w wersji 35 mm. Rozmiary 35 są dostępne tylko ze ścianami bocznymi Tanwall, wszystkie pozostałe rozmiary są również w kolorze czarnym. Wszystkie mają nowy dekor, w którym wymiary są teraz łatwe do odczytania, a nie tylko wytłoczone.