Flyer – pionier rowerów elektrycznych z nowym początkiem: historia rowerów elektrycznych zaczyna się (również) w Szwajcarii. Tam rower nazywa się „Velo” i jest używany często i chętnie; Tyle, że w wielu miejscach góry przeszkadzają – na przykład w dojazdach do pracy. Tak dzieje się z pracownikiem firmy zajmującej się technologią energetyczną w Emmental, którego po pracy czeka na niego 300 metrów wysokości. W pewnym momencie człowiek ma dość: kupuje silniczek do wycieraczek i akumulator do motocykla i gotowe „Czerwony bawół”, którego nazwa wywodzi się od koloru ramy i kształtu kierownicy. Od ręcznie wykonanego prototypu do pierwszego modelu produkowanego w małych seriach miną zaledwie dwa lata. Stoi za tym firma BKTech AG i jak nazywa swój innowacyjny produkt? Dokładnie, ulotki.
Flyer – pionier rowerów elektrycznych buduje swoje pierwsze rowery elektryczne
Pierwszy rower elektryczny nadal wygląda jak klasyczny rower turystyczny ze stalową ramą, ale producent ma większe ambicje. W 2000 roku wprowadzono serię Flyer F, która na tamte czasy wydawała się niezwykle futurystyczna: rower był w pełni zawieszony i posiadał duży akumulator w czerwonej obudowie, który umiejscowiony był w otwartym u góry trójkącie ramy. W ciągu najbliższych kilku lat srebrno-szary wygląd będzie typową cechą rowerów typu flyer.
W Japonii rowery elektryczne to już przeżytek. Już w 1979 roku Panasonic wprowadził rower elektryczny, który – zgodnie z ówczesnym barokowym wyglądem – miał silnik umieszczony centralnie i akumulator umieszczony za rurą podsiodłową. Firma weszła na rynek europejski pod koniec lat 1990-tych, a Flyer był jednym z pierwszych producentów, który zainstalował znacznie zmodernizowany silnik środkowy. Modele takie jak seria C z charakterystyczną zakrzywioną rurą dolną od lat wyznaczyły język projektowania marki i pomogły sprawić, że rowery elektryczne będą widoczne w życiu codziennym.
Triumfalny marsz rozpoczyna się od serii Flyer C
Firma rozwija się i przenosi z Kirchberg do Huttwil; Szwajcarzy wkrótce znajdą się w czołówce rynku, na którym nadal można zarządzać. W 2005 r. w Niemczech sprzedano jedynie około 25.000 65.000 rowerów elektrycznych; trzy lata później jest ich już około XNUMX tys. Rower elektryczny to wciąż produkt wymagający wielu wyjaśnień; W tym czasie Flyer publikował reklamy drukowane, w których ówczesny dyrektor zarządzający wyjaśniał zalety nowej technologii. Już wtedy firma Flyer miała na oku osoby dojeżdżające do pracy i młodych rodziców, którzy podłączali do swojego Flyera przyczepkę dla dzieci – rowery towarowe wciąż należały do przyszłości. Fala e-MTB jest jeszcze odległa, ale pionier e-rowerów Flyer ma już w przygotowaniu e-terenowy pojazd z pełnym zawieszeniem.
Rowery elektryczne First Flyer z nowym napędem Bosch
Ale konkurencja nigdy nie śpi. Popyt szybko rośnie od około 2010 roku; Na rynku dostępnych jest coraz więcej dostawców. W tym samym roku Bosch wprowadził na rynek swój pierwszy silnik do rowerów elektrycznych, który spotkał się z dużym zainteresowaniem w Niemczech. W porównaniu do niektórych konkurentów sprawdzona konstrukcja modeli Flyer wydaje się obecnie nieco przestarzała. Zainteresowanie klientów spada, a Flyer zmienia kurs: w 2014 roku zaprezentowany zostaje pierwszy model z popularnym napędem Bosch.
Flyer zyskuje na przejęciu przez ZEG
Jednak na drodze firmie staje międzynarodowa polityka finansowa: na początku 2015 roku zniesiony zostanie minimalny kurs wymiany euro-frank; Produkty ze Szwajcarii nagle stają się znacznie droższe za granicą. Ale Flyer radzi sobie z „euroszokiem”, zwłaszcza że nowe, atrakcyjne modele ze Szwajcarii zostały dobrze przyjęte na rynku: dzięki e-MTB, takim jak Uproc i nowoczesny rower do codziennego użytku Gotour, Flyer po raz kolejny dorównuje konkurs. Aby jednak móc się dalej rozwijać, firma Flyer potrzebuje silnych partnerów w zakresie zakupów i sprzedaży – i takowego znalazła: latem 2017 roku kolońska firma Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft eG (ZEG) przejmuje szwajcarskiego producenta, który pozostaje wiodącym niezależna spółka i zarządzana jest przez Korzyści z efektów synergii w ramach grupy.
Rdzeń marki jako tradycyjnej szwajcarskiej marki pozostaje nienaruszony
Zarząd wykorzystuje nowe struktury do intensywnych inwestycji, zwłaszcza że Flyer również może być zadowolony z rosnącego popytu w okresie boomu koronowego. Trzecia linia produkcyjna zostanie uruchomiona wiosną 2021 r., dzięki czemu produkcję można zwiększyć do około 100.000 2023 rowerów elektrycznych. Jednak pogorszenie koniunktury w całej branży uderza również w ulotki. Zamówienia i połowa sprzedaży; Pod koniec XNUMX roku firma będzie musiała zwolnić jedną czwartą pracowników. Sygnały alarmowe biją także w Kolonii: ZEG chciałoby utrzymać lokalizację, ale montaż w Szwajcarii, kraju o wysokich płacach, staje się coraz bardziej problematyczny ze względu na sytuację rynkową. Ostatecznie zdecydowano się przenieść produkcję do Niemiec; Miasto Huttwil pozostało i nadal jest ośrodkiem rozwoju i marketingu – rdzenia szwajcarskiej marki Flyer (Zgłoszono Velomotion). To wcale nie koniec 30-letniej historii rowerów elektrycznych; Krok ten raczej zabezpiecza dalsze istnienie Flyer jako innowacyjnej marki premium. Kto wie – być może duża sieć dealerów ZEG zapewni widoczność, której Flyer potrzebuje, aby ponownie dobrze wystartować.