Jazda na rowerze zimą: jeśli kalendarz przeminie, zostało nam jeszcze kilka tygodni, ale wydaje się, że jesteśmy już w jego środku: zima nadeszła i każdy, kto dużo jeździ na rowerze, musi się teraz dostosować do zmian. Na co zwrócić uwagę w ponurą, zimną porę roku? Velomotion przygotowało wskazówki z takich dziedzin jak odzież, zdrowie i pielęgnacja rowerów.
Jazda na rowerze zimą: ciepło i/lub sucho?
Co robisz, gdy robi się coraz zimniej? Jasne, ubierz się cieplej – ale tutaj musisz rozróżnić rowerzystów elektrycznych od rowerzystów, którzy podróżują wyłącznie z własnej inicjatywy. Zdecydowanie pocisz się podczas jazdy na rowerze; Jazda na rowerze elektrycznym jest trochę jak spacer: rozgrzewka trwa dłużej i można bardzo dobrze regulować wysiłek – tam zmieniając tempo biegu, tutaj wybierając odpowiedni tryb jazdy.
Rowerzyści i rowerzyści muszą zwracać uwagę na różne aspekty podczas ubierania się, a w przypadku tych pierwszych jest to nieco łatwiejsze. Możesz ubrać się ciepło i wodoodpornie, nie narażając się na przegrzanie, a następnie ochłodzenie – na przykład, jeśli po spoconej podróży trafisz do chłodnego biura. Każdy, kto podróżuje rowerem elektrycznym, może chronić się przed wilgocią na zewnątrz i zimnem pod spodem, a następnie w trybie Power dotrzeć do celu bez pocenia się.
Z kolei rowerzyści ekologiczni powinni zwracać uwagę na szczegóły przy wyborze odpowiedniej odzieży. Kurtki z dwukierunkowymi zamkami błyskawicznymi są praktyczne: jeśli zrobi się za ciepło, możesz zapiąć je od dołu, aby chronić klatkę piersiową i szyję, a nadmiar ciepła będzie mógł uciekać do tyłu/w dół. Warstwy zewnętrzne, które są wiatroszczelne z przodu, ale przepuszczalne z tyłu, również okazały się przydatne, gdy wymagana jest dobra równowaga między ochroną przed zimnem i wentylacją.
Każdy, kto jeździ rowerem przy każdej pogodzie, nie może uniknąć noszenia długich spodni przeciwdeszczowych; Nie jest to jednak łatwe do zakładania i zdejmowania i może prowadzić do gromadzenia się ciepła. Alternatywą są fartuchy przeciwdeszczowe, które chronią dolną część ciała, uda i kolana. Są dość łatwe do założenia i zapewniają, że pozostaniesz wystarczająco suchy i nie przegrzejesz się.
Lepiej bardziej widoczny
Nie jest już wymagane zamontowanie na rowerze na stałe systemu oświetlenia; Zgodnie z art. 67 StVZO „o zmierzchu, w ciemności lub gdy wymaga tego widoczność” rower musi być wyposażony w „sprzęt oświetleniowy” zgodny z przepisami. Jednak nie zawsze jest on wystarczający, aby inni uczestnicy ruchu drogowego mogli go zauważyć w odpowiednim czasie. Szczególnie w mieście z jasnymi światłami i ciemnymi zakątkami, odblaskowym mokrym asfaltem i przeszkodami utrudniającymi wyraźne widzenie, powinieneś znajdować się obok reflektory i Światło tylne podjąć dodatkowe kroki, aby być bardziej widocznym.
Ważnym krokiem jest dobrze widoczny ubiór. Kurtka w kolorze beżowym lub jasnoszarym dość dobrze odbija padające światło, natomiast typowa czarna, ciemnoszara lub niebieska kurtka zimowa po prostu pochłania światło otoczenia. Kurtka przeciwdeszczowa zakupiona specjalnie do jazdy na rowerze może być wtedy jeszcze bardziej widoczna – w neonowych kolorach z odblaskowymi detalami. Jasnożółty pokrowiec na kask jest również dobry, zwłaszcza że góruje nad (prawie) wszystkim w ciasnym ruchu ulicznym.
A skoro już o kasku mowa: oczywiście nie należy o nim zapominać w domu, zwłaszcza gdy panuje duży ruch uliczny i zła pogoda. Od dawna istnieją wersje ze zintegrowanymi tylnymi światłami; niektóre są nawet wyposażone w diody LED z przodu i po bokach. Taka „latarnia morska” jest legalna i na pewno duży krok w stronę doskonałej widoczności. Stworzyliśmy także listę najlepszych lampek do kasków do jazdy na rowerze zimą:
[konkretny blog=”169876″ posts_per_page=”29″ post_type=”page” taxonomy=”post_tag” order=”desc”]Opony odpowiednie na zimę: bieżnik, ciśnienie, kolce?
Opony zimowe do Twojego roweru? Tak, istnieją – ale to, czy ich potrzebujesz, to inna kwestia. Niektórzy producenci oferują opony z bardziej miękką mieszanką gumy i drobnymi profilami listew, które przynajmniej teoretycznie powinny zapewniać większą przyczepność. Generalnie przy mocniej wyprofilowanej oponie masz duże szanse na zamkniętą pokrywę śnieżną; Należy jednak zachować szczególną ostrożność, gdy śnieg zamienia się w lód. Zamarznięta kałuża nagle wyciąga rower spod kierowcy – w takiej sytuacji nie można już reagować. Zamarznięte koleiny to także zimowa pułapka, czy to na śniegu, czy na wcześniej błotnistej drodze gruntowej.
Kierowcy nie mogą tego robić, ale rowerzyści mogą: jeździć na oponach z kolcami. Gumy z gwoździami są popularne tam, gdzie stale jest oblodzony, ale mają też swoje pułapki. Niektóre wymagają włamania; Ogólnie rzecz biorąc, należy obniżyć ciśnienie powietrza, aby kolce w obszarze bocznym zetknęły się z podłożem. Opony lodowe dość dobrze toczą się po asfalcie pod wysokim ciśnieniem. Ogólnie rzecz biorąc, ta specjalna forma opon zimowych ma sens tylko wtedy, gdy tygodnie ciągłego mrozu uniemożliwiają jazdę na rowerze na normalnych oponach.
Na naszych szerokościach geograficznych wskazane jest nieznaczne obniżenie ciśnienia powietrza, jazda przezorna i unikanie niebezpiecznych miejsc, takich jak mokre liście. Przy jasnym świetle i dobrym oku na pewno dostrzeżesz zamarznięte odcinki drogi czy ścieżki rowerowej – wtedy należy znacznie zwolnić lub wysiąść i od razu ruszyć dalej. Lub całkowicie unikaj jazdy na rowerze, gdy jest lód i śnieg; I tak zwykle szybko się kończy...
Jazda na rowerze zimą – bezpieczniej z ABS?
Rowery elektryczne Bosch wyższej klasy są czasami wyposażone w elektroniczno-hydrauliczny układ przeciwblokujący. Technologia jest dojrzała i działa bardzo dobrze; W zasadzie można stwierdzić jedynie, że układ działa prawidłowo, po lekkim pulsowaniu dźwigni hamulca. Jednakże ABS zależy od tego, czy opona w ogóle trzyma się drogi. Innowacyjny system szybko osiąga swoje granice na oblodzonych nawierzchniach; Nie pozwól, aby ABS w Twoim rowerze elektrycznym uśpił Cię i wywołał fałszywe poczucie bezpieczeństwa.
Zimowa pielęgnacja roweru
Na szczęście rowery rzadko są obecnie narażone na korozyjne działanie soli drogowej. Mimo wszystko zima to dla nich trudny czas: wilgoć, która nie wyparuje, może osadzać się w elementach, co jest niekorzystne np. dla elektroniki rowerów elektrycznych; Po rozmrożeniu woda i piasek mieszają się, tworząc drobną pastę ścierną, która atakuje ruchome części. Elementy wrażliwe na korozję można zabezpieczyć przed zimą za pomocą wosku w sprayu lub podobnego środka; Łańcuch należy regularnie czyścić i oliwić, aby zapobiec jego rdzewieniu.
Chociaż zimno nie jest trwale szkodliwe dla akumulatora roweru elektrycznego, wraz ze wzrostem oporu elektronicznego zasięg można znacznie zmniejszyć. Jeśli jest zimno, akumulator należy zabrać do pomieszczenia; Najlepiej czuje się w temperaturze od 10 do 20°C. Przed ładowaniem po zimowej wycieczce powinien być w stanie dostosować się do temperatury otoczenia.
Jeśli zimą dużo jeździsz, możesz zabezpieczyć akumulator zewnętrzny przed zimnem za pomocą neoprenowego pokrowca. Dzięki temu ciepło wydzielane przez akumulator nie może się wydostać – akumulator nie rozładowuje się tak szybko, a zasięg zmniejsza się w mniejszym stopniu. W przypadku nowoczesnych rowerów elektrycznych ze zintegrowanym akumulatorem dostępne są osłony neoprenowe zakrywające całą dolną rurę.
Czy potrzebuję roweru zimowego?
Zimowy samochód to na wsi zjawisko powszechne – czy coś takiego ma sens również dla rowerzystów? Jasne, prosty (używany) rower, który nie ma większego znaczenia, chroni Twój drogi rower elektryczny lub sportowy przed niekorzystnymi wpływami pogody. Oczywiście musi też dobrze działać – z jasnym oświetleniem, bezpiecznymi hamulcami i wszystkimi funkcjami, które pozwalają na szybkie, wygodne poruszanie się. Każdy, kto jest zależny od konkretnego roweru, i tak nie ma wyboru: na przykład osoby dojeżdżające do pracy, które potrzebują roweru elektrycznego, aby dostać się do pracy, lub rodziny, których rower cargo musi być używany przez cały rok.
Zamiast kupować specjalny rower zimowy, rowerzyści całoroczni mogą zrobić coś innego: powinni od samego początku zwrócić uwagę na solidne, odporne na warunki atmosferyczne komponenty i wybrać (e-)rower, który jest tak wytrzymały, jak to tylko możliwe. Zmiana biegów i napęd pasowy to najlepszy wybór, jeśli chodzi o niskie koszty utrzymania; Dużym plusem są także szerokie opony, które umożliwiają jazdę przy obniżonym ciśnieniu powietrza w trudnych warunkach drogowych.
Zdrowy przez całą zimną porę roku
Przeziębienie, grypa lub znowu Covid-19: zimą przeziębienia osiągają największe nasilenie i trudno przed nimi uciec. Jazda na rowerze jest pomocna podwójnie: ci, którzy dojeżdżają rowerem, częściej unikają wirusów i bakterii niż ci, którzy tłoczą się w autobusach i pociągach. Zimne bodźce i ćwiczenia na świeżym powietrzu również wzmacniają układ odpornościowy organizmu.
Nie należy jednak przesadzać; Efekt „otwartego okna” zagraża szczególnie zimą. Po intensywnym wysiłku sportowym układ odpornościowy ulega krótkotrwałemu osłabieniu; Teraz trzeba uważać, żeby nie złapać infekcji. Każdy, kto jeździ na rowerze w zimnie i jest bardzo zestresowany, może temu zapobiec zakładając chustę na usta i nos – w ten sposób powietrze z zewnątrz nie przedostaje się do dróg oddechowych tak zimne, a wrażliwe błony śluzowe nie wysychają. W miejscu docelowym – które może być także miejscem pracy po energicznej podróży – uważaj, aby nie zmarznąć (patrz wyżej); Pomocna jest tutaj zmiana ciepłej, suchej odzieży.
Zima to także czas na suplementy diety; Cynk, witamina C i witamina D cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. U zdrowego człowieka zapotrzebowanie pokrywa zbilansowana dieta – dobrym źródłem cynku są orzechy i płatki owsiane, a witaminy C najlepiej pozyskiwać z pomarańczy i papryki. Każdy, kto w ciepłe dni spędza dużo czasu na świeżym powietrzu, wkracza w zimę z pełnymi zapasami witaminy D, które zwykle wystarczają do wiosny.
Sugeruje to, że samoleczenie tabletkami witaminowymi dostępnymi w aptece nie jest absolutnie konieczne – pod warunkiem, że prowadzi się zdrowy tryb życia. Każdy, kto jest stale wyczerpany i zmęczony lub zatacza się od jednej infekcji do drugiej, powinien mimo wszystko zasięgnąć porady lekarza; Następnie można było zidentyfikować wszelkie braki i podjąć odpowiednie przygotowania.
Rower zimą?
Niektórzy ludzie jeżdżą na rowerach, ponieważ jest to szybki i wygodny sposób na przedostanie się z punktu A do punktu B; Dla innych liczy się przede wszystkim odległość pomiędzy nimi. Każdy, kto postrzega kolarstwo przede wszystkim jako sport, zimą ma niewielkie szanse. Nadal można uzbroić się przed zimnem, jednak gdy spadnie lodowaty deszcz, jazda na rowerze wyścigowym, MTB czy szutrze naprawdę nie jest przyjemna. W niektórych regionach utrzymujące się opady śniegu uniemożliwiają jazdę na rowerze; Przede wszystkim to wczesny zmrok sprawia, że wieczorny wieczór w tygodniu jest niemożliwy przez wiele miesięcy.
Jeśli nie masz problemu z jazdą po zmroku, możesz oczywiście wyposażyć swój rower w superjasne reflektory na baterie i wtedy będziesz mieć optymalną widoczność. Dzięki reflektorom o natężeniu powyżej 100 luksów możesz rozpoznać niebezpieczeństwa na drodze i jednocześnie widzieć dziesiątki, jeśli nie setki metrów w oddali – zwłaszcza jeśli światło ma odpowiedni tryb. Jednak nocna jazda na rowerze nie jest pozbawiona kontrowersji. Jeśli jesteś poza domem w lesie, możesz odstraszyć dzikie zwierzęta, które potrzebują ciszy i spokoju, zwłaszcza zimą, i oczywiście nie jest to całkowicie pozbawione niebezpieczeństwa.
Inną opcją jest po prostu jazda zimą na rowerze w domu. Jazda na rowerze stacjonarnym kwitnie od czasów korony i coraz więcej rowerzystów wykorzystuje „rolę treningową”, aby zachować formę niezależnie od pogody i pory dnia. Samotne pedałowanie w piwnicy może wydawać się nudne – ale nie musi tak być: na platformach treningowych, np zwich Możesz prowadzić wirtualne wyścigi z innymi aktywnymi uczestnikami lub po prostu trenować w animowanych komputerowo krajobrazach. Wszystko czego potrzebujesz to odpowiedni trener à la Wahoo Kickr a także komputer z ekranem, który może współpracować nawet z tabletem. Brakuje jeszcze wentylatora symulującego wiatr – w przeciwnym razie zimą będzie Ci cieplej podczas jazdy na rowerze niż latem.