Test / E-MTB: Amflow PL Carbon to prawdopodobnie jeden z najbardziej ekscytujących elektrycznych rowerów górskich ostatnich lat. Oczywiście jest to częściowo zasługa układu napędowego DJI Avinox, ale e-MTB ma też wiele do zaoferowania poza tym, jak pokazuje nasz test.
Wraz z układem napędowym DJI Avinox, tego lata na targach Eurobike zaprezentowano także pierwszy rower Amflow – Amflow PL Carbon. Na pierwszy rzut oka można założyć, że e-rower górski to wyłącznie prezentacja nowego napędu DJI; Ale bliższe spojrzenie pokazuje, że slim carbon w pełni to coś więcej i może robić wrażenie niezależnie od napędu. Rower dostępny bezpośrednio od Amflow w sprzedaży bezpośredniej a także od wielu specjalistycznych sprzedawców detalicznych, którzy już włączyli nowość do swojej oferty. Listę tych dealerów można znaleźć na stronie internetowej Amflow.
Imponujące kluczowe dane
Sam Amflow PL Carbon na papierze obiecuje duży potencjał terenowy: 160 mm skoku zawieszenia z przodu i 150 mm z tyłu sugeruje, że rower plasuje się gdzieś pomiędzy all-mountain a enduro. Rower jest fabrycznie wyposażony w 29-calowe koła, ale dzięki flip chipowi późniejsza konwersja na mieszankę barwenową z małym tylnym kołem 650b nie stanowi problemu – twierdzi Amflow. Sposób zmiany geometrii można znaleźć w odpowiednim dokumencie na stronie internetowej. Sylwetka PL Carbon znacznie bardziej przypomina lekki e-MTB niż rower o pełnej mocy, co sprawia, że jego dane techniczne są jeszcze bardziej imponujące: napęd zapewnia moment obrotowy do 120 Nm i maksymalnie 1000 W. moc wspomagającą, którą mogą pomieścić zintegrowane na stałe akumulatory o pojemności 600 lub 800 Wh, a waga – w zależności od wariantu – pozostaje absolutnie w granicach i wynosi od 19 do 21 kg.

Nie będziemy w tym momencie wchodzić w szczegóły nowego napędu DJI Avinox. W naszym artykule testowym i filmie podsumowaliśmy wszystko, co trzeba wiedzieć na temat debiutanckiego e-roweru specjalisty od dronów, w tym dane dotyczące wydajności ze stanowiska testowego i szczegółowe wrażenia z ćwiczeń. Krótko mówiąc: układ napędowy imponuje niemal pod każdym względem. Wydajność jest imponująca, a jednocześnie łatwa do kontrolowania, urządzenia peryferyjne – od baterii po pilota – są całkowicie przekonujące, a inne rzeczy, takie jak bardzo szybka ładowarka i piękna aplikacja, również robią doskonałe wrażenie.
[konkretny blog=“199285″]Wszechstronna geometria
Spojrzenie na dane dotyczące geometrii pokazuje, że Amflow PL Carbon nie chce być wyłącznie e-MTB do strzelania z pełną przepustnicą. Wymiary są bez wątpienia nowoczesne, ale bardziej przypominają żywy rower na szlaki niż pełnokrwiste enduro. Tym bardziej zadziwia duży skok zawieszenia, który według Amflow można zwiększyć do 170 mm z przodu po zakupie innego widelca. Z drugiej strony: rower terenowy również z pewnością może wykorzystać te rezerwy. Warto również zauważyć, że wszystkie cztery dostępne rozmiary ramek są dość małe. W związku z tym, w zależności od gustu, możesz przy zakupie pomyśleć także o kolejnym większym rozmiarze.
M | L | XL | XXL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 450 | 470 | 500 |
Zasięg (mm) | 452 | 475 | 500 | 525 |
Stosy (mm) | 618 | 628 | 641 | 655 |
Kąt skrętu (w °) | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 |
kąt siedziska ef. (w °) | 77 | 77 | 77 | 77 |
Spadek suportu (w mm) | 29 | 29 | 29 | 29 |
tylne widełki (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Górna rura pozioma (w mm) | 595 | 620 | 648 | 676 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 130 | 145 |
Cechy Amflow PL Carbon Pro

Testowaliśmy Amflow PL Carbon w topowej wersji z baterią 600 Wh. Rower z ramą w rozmiarze L i bez pedałów ważył 19,6 kg. Biorąc pod uwagę komponenty i niezwykle mocny silnik, jest to absolutnie najwyższa wartość, a to także zasługa bardzo lekkiej ramy full carbon. Biorąc pod uwagę cenę 9.799 euro, nie dziwimy się, że podzespoły niemal zawsze znajdują się na najwyższej półce: w główce ramy znajduje się Fox 36 Factory z wkładką GripX2, który wsparty jest amortyzatorem Float X, również jako Factory, z tyłu. Sztyca podsiodłowa Transfer również pochodzi od Foxa i ma odpowiedni skok dla każdego rozmiaru ramy. Zmiana przełożeń odbywa się bezprzewodowo i elektronicznie za pomocą przekładni Sram X0 Eagle, która również powinna dobrze radzić sobie z mocą silnika Avinox. Sprawdzona Magura MT7 z tarczami MDR-C 203 mm z przodu i z tyłu ma za zadanie zatrzymać rower.
Ramki do zdjęć | Amflow PL Carbon |
widelec amortyzowany | Grip fabryczny Fox 36X2 |
napęd | DJI Avinox |
akumulator | 600 Wh |
niemy | Fabryka Fox Float X |
wirniki | Amflow HMC-30 |
Opona VR | Maxxis Assegai MaxxTerra Exo |
Tętno opon | Dysektor Maxxis MaxxTerra Exo+ |
przerzutka tylna | Przekładnia Sram X0 Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
korba | Awinox 155 mm |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magury MT7 |
tarcze hamulcowe | Magura MDR-C 203/203mm |
sztyca | Fabryka transferów Fox 190 mm (dł.) |
siodło | Ergon SM Pro M/L |
trzon | Amflow Enduro CNC |
Lenker | Amflow Enduro Carbon 25/800 |
Poza tym Amflow w wielu miejscach wykorzystuje części własnej firmy: karbonowe kierownice i koła z karbonowymi obręczami, frezowany mostek, a nawet klamki noszą logo nowicjusza w branży, ale zawsze robią wrażenie bardzo wysokiej jakości. Opinie mogą się różnić, jeśli chodzi o wybór opon: Maxxis Assegai z przodu oferuje dużą przyczepność, ale ma stosunkowo smukłe nadwozie Exo, z tyłu natomiast otrzymujemy stabilniejsze Exo+, ale w przypadku Dissector trzeba z tego zrezygnować trochę przyczepności.
Zdecydowanie warto pomyśleć o wariancie Amflow PL Carbon Pro z baterią 800 Wh, gdyż system nie oferuje obecnie przedłużacza zasięgu, a mocny silnik szybko wyczerpuje zintegrowany akumulator, szczególnie przy dużych obciążeniach. Ponadto dodatkowa opłata w wysokości 200 euro jest całkiem rozsądna. Alternatywnie możesz po prostu użyć znacznie tańszego Amflow PL Carbon. Jest to możliwe tylko w przypadku dużego magazynowania energii i jest o ponad 6.499 euro tańsze – 3.000 euro. Choć z podwoziem Fox Performance, aluminiowymi kołami i mechaniczną przekładnią trzeba pójść na kilka kompromisów, tańszy model i tak powinien zainteresować wielu miłośników e-mountain. Według Amflow waga powinna wynosić nieco ponad 21 kg.
Amflow PL Carbon na szlaku
Nasz rower testowy musiał sprawdzić się w zróżnicowanym terenie w Bike Parku Geißkopf. Przede wszystkim duży atut: Amflow PL Carbon to siła, z którą należy się liczyć pod górę. Oczywiście mocny, a jednocześnie precyzyjnie regulowany napęd odgrywa tutaj główną rolę, ale geometria roweru ze stromym kątem siodełka i nieco obniżonym przodem również pomaga w przyjęciu dobrej pozycji podjazdowej. Oznacza to, że przednie koło podnosi się bardzo późno i nawet strome podjazdy można łatwo wspiąć się bez większych zmian ciężaru. Jedynie nieco kiepsko wyprofilowany disektor na tylnym kole szybko osiąga swoje granice na mokrej nawierzchni i nie zawsze może niezawodnie przenosić moc silnika na podłoże.
Na szlaku Amflow PL Carbon okazuje się naprawdę zabawnym urządzeniem ze zintegrowanym instynktem zabawy. Dzięki niskiej wadze, niezbyt progresywnej geometrii i żwawemu podwoziu rower jest żywym towarzyszem i naprawdę wszechstronnym pojazdem. Nawet bardziej płaskie trasy szybko stają się placem zabaw, a rower z łatwością pokonuje ostre zakręty. Jeśli zapuścisz się w „prawdziwy” teren enduro, Amflow nadal oferuje dużą płynność i działa imponująco dzięki wiosennym rezerwom skoku, ale wtedy osiąga swoje granice. Oprócz wspomnianych właściwości jest to również zasługa tylnego końca, który ma tendencję do twardnienia przy szybkim i mocnym uderzeniu przy jednoczesnym pociągnięciu łańcucha i wymaga nieco ostrożniejszego chodu.
O ile hałas roweru na podjeździe jest wręcz szokująco cichy, biorąc pod uwagę niesamowitą moc napędu, o tyle na szlaku wyraźnie słychać było grzechotanie ramy. Przypisujemy to częściowo zewnętrznym powłokom i linkom, ale nie możemy całkowicie wykluczyć grzechoczenia silnika.