Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinNowości produktoweTesty

Lekki rower szosowy aero z serca Francji: Przetestuj Lapierre Xelius DRS 2025

25. Października 2024 by Kacper Gebel

Przetestuj Lapierre Xelius DRS 2025: Dostawca łączy swój lekki i aerodynamiczny rower wyścigowy i przedstawia nowy model, który ma zabłysnąć w różnych dyscyplinach. Pierwsza jazda próbna pokazuje, że kalkulacja się sprawdza – a fajne kalkulatory powinny oszacować, że Francuzi również pod względem ceny mogą dotrzymać kroku czołowym niemieckim markom.

Kiedy myślimy o Dijon, pięknej stolicy Burgundii, pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl w tym kraju, jest musztarda, z której miejscowi oczywiście nie są do końca zadowoleni. Bliźniacze miasto Moguncja (które jest również bardzo piękne) jest bardziej synonimem słynnych na całym świecie białych win, które są uprawiane w małych winnicach „Climats” regionu. Jazda na rowerze jest również problemem w Burgundii: z jednej strony dlatego, że krajobraz jest idealny do wszelkiego rodzaju wycieczek rowerowych, a z drugiej strony, ponieważ Dijon jest jednym z pięciu najbardziej przyjaznych rowerom miast we Francji. I co nie mniej ważne, ma tu swoją siedzibę producent rowerów Lapierre. Założona w 1946 roku firma nadal montuje we własnej fabryce około 25.000 XNUMX rowerów rocznie, a rozwój odbywa się również na miejscu – poza okazjonalnymi wyjazdami do tunelu aerodynamicznego w Genewie.

Lapierre Xelius DRS: szósta generacja udanego modelu

Lapierre był tam również ze swoim nowym modelem Xelius DRS. Jest to szósta generacja tej serii i wiele się zmieniło od pierwszego modelu z 2010 roku. W 1 roku po raz pierwszy w modelu Xelius SL 2016 pojawił się model tarczowy, równoległy do ​​Xeliusa z hamulcami szczękowymi, którego używali wówczas profesjonaliści w FDJ. Od 2015 roku zastosowano charakterystyczny kształt ramy ze wspornikami siodełka wystającymi poza rurę podsiodłową, zwany „3D Tubular”. Element, który ma zapewnić tłumienie drgań i komfort, jest stosowany przez Lapierre w różnych modelach, takich jak Aircode DRS, który w 2025 roku nie będzie już dostępny w ofercie. Aero rower wyścigowy łączy się z lekkim rowerem górskim Xelius SL, tworząc nowy model, który ma błyszczeć wszechstronnymi właściwościami - Xelius DRS.



O co chodzi z nową maszyną wyścigową Francuzów? Celem rozwoju Lapierre'a była z jednej strony dalsza poprawa aerodynamiki Aircode, z drugiej strony utrzymanie się w zakresie wagowym Xeliusa SL. Wynik jest następujący: przy masie ramy wynoszącej około 900 gramów w przypadku ramy standardowej dodano niecałe 50 gramów, a aerodynamika ramy poprawiła się o 15% w porównaniu z dwoma poprzednimi modelami. (Co oznacza odwrotnie, że aero wyścigowy Aircode nie był tak naprawdę bardziej aerodynamiczny niż stary Xelius SL.) Najwyższy model Xelius DRS 10.0 wykorzystuje ramę, która jest o około 120 gramów lżejsza (790 g). Szybka kontrola wagi pokazuje, co następuje: Kompletny zestaw – średniej wielkości rama z widelcem, wspornikiem, segmentem zaciskowym, sterami i kokpitem z włókna węglowego – waży prawie dokładnie 2.050 gramów, jeśli weźmie się pod uwagę średnie wartości dla wszystkich części, wychodzi to 900 gramów, więc jest całkiem nieźle.

Lekka rama z optymalizacją aerodynamiczną

Producent podaje ciekawe dane dotyczące optymalizacji aerodynamiki: przy prędkości 50 km/h nowy model ma zaoszczędzić 14 watów, przy 35 km/h jeszcze 5 watów, co odpowiada zyskowi czasu o jedną sekundę na kilometr. Czas pokaże, co przyniesie to w praktyce – w każdym razie Xelius DRS oznacza zoptymalizowaną aerodynamikę przy wadze idealnie mniejszej niż siedem kilogramów.



Rozpórki biegnące obok rury podsiodłowej mają na celu poprawę komfortu.
Droższe wersje Xeliusa mają jednoczęściowy kokpit.

Mimo że na pierwszy rzut oka rama wygląda dość podobnie do swojej poprzedniczki, Lapierre zoptymalizował wszędzie przekroje rur, aby poprawić aerodynamikę. Siodełko i dolna rura stały się węższe, a wsporniki siodełka są teraz znacznie spłaszczone. Jednocześnie nowa oprawa Xelius wydaje się ostrzejsza i wyraźniejsza. Górna połowa kolekcji składającej się z ośmiu modeli posiada wspomniany kokpit z włókna węglowego; Wewnętrzne prowadzenie linek od mostka jest cechą wszystkich wersji.

Prawie żadnych zmian w geometrii

Geometria praktycznie się nie zmieniła w porównaniu do starego Xeliusa, jedynie rura podsiodłowa stała się o kilka milimetrów dłuższa. Jeśli chodzi o wysokość stosu i zasięg, rower jest nadal zaprojektowany z myślą o niskiej, raczej rozciągniętej pozycji siedzącej - idealnej do użytku w wyścigach. Kąty skrętu i siedziska są wyważone, co przekłada się na neutralną pozycję siedzącą i zrównoważone prowadzenie.



Optymalizacja aerodynamiki obejmuje płaskie wsporniki siodełka.
Dolna rura została zmniejszona.

I tak o wrażeniach z jazdy uzyskanych podczas czterogodzinnej jazdy próbnej na dystansie prawie 110 kilometrów. Velomotion miał do dyspozycji topowy model Xelius DRS 10.0 z Shimano Dura-Ace Di2 i zestawem kołowym „DT Swiss ERC1100 Spline”, którego waga według producenta to 6,8 kg – to nieźle, biorąc pod uwagę wysokość przewyższenia wynoszącą 1.600 metrów pagórkowaty krajobraz na zachód od Dijon. Na trasie z niezliczonymi zmianami tempa i krótkimi stromymi odcinkami oraz dłuższymi podjazdami pierwszą rzeczą, która rzucała się w oczy, była duża sztywność całego układu: rama i kokpit nie uginały się ani trochę przy ruszaniu i pedałowaniu. siodło; Nawet na szybkich zjazdach Xelius zachowuje się jak jeden.



Wąskie opony pomimo dużego prześwitu

Pomimo zamontowanych na rowerze testowym opon 25 mm, motocykl zawsze utrzymywał solidny kontakt z podłożem, nawet gdy opierał się o francuski asfalt, który nie zawsze był całkowicie gładki. Jeśli chcesz używać Lapierre na typowo uszkodzonych niemieckich nawierzchniach, powinieneś zamontować szersze opony - aż 32 mm zmieszczą się przez ramę i widelec. Ocena komfortu, jaki zapewnia specjalny kształt ramy, nie była łatwa, biorąc pod uwagę dość twarde siodło. Podwozie jest zdecydowanie twarde, ale nie niewygodne; Wibracje na kierownicy również zostały ograniczone.

Układ hamulcowy Shimano jest najlepszy pod względem sterowności i chwytu.
Skrzynia biegów ma zarówno wąskie, jak i szerokie przełożenia.

A aerodynamika? Xelius DRS zdecydowanie sprawia wrażenie szybkiego i wcale nie jest podatny na wiatr przy dużych prędkościach. Oczywiście nie da się powiedzieć, ile watów rama naprawdę oszczędza w dziczy na nieznanych trasach i bez miernika mocy. Biorąc jednak pod uwagę długość trasy i wysokość, krój i wyczucie kształtu, możemy zaświadczyć o bardzo dobrych osiągach Lapierre'a - w porównaniu do standardowej wyścigówki, ten rower zdecydowanie powinien przyspieszyć. Złoty medal olimpijski w triathlonie, który Cassandre Beaugrand zdobył w Paryżu na Xeliusie DRS, również świadczy o potencjale nowej maszyny wyścigowej. Lapierre poświęciła swojemu triumfowi specjalne wykończenie lakieru, które wyraźnie wyróżnia się na tle bardziej stonowanych kolorów reszty kolekcji.



Specjalny model na zwycięstwo olimpijskie w triathlonie jest pięknie kolorowy.

Lapierre Xelius DRS: Niedrogie modele podstawowe i konkurencyjne ceny

Pod względem ceny Francuzi plasują się w średnim i wysokim przedziale cenowym w przypadku Xelius DRS; Najciekawsze wersje plasują się dokładnie pomiędzy dość niedrogimi modelami podstawowymi a wersjami topowymi. Wraz z Xelius DRS 8.0 za niecałe 6.000 euro otrzymujesz lekki zestaw kół z włókna węglowego, jednoczęściowy kokpit oraz elektroniczną przekładnię Shimano Ultegra; Według producenta waga wyścigowej maszyny wynosi 7,5 kilograma. Pod względem prowadzenia model ten nie powinien prawie różnić się od roweru testowego; Cenowo potrafi nawet podbić podobne modele znanych marek wysyłkowych. Lapierre chciałby wnieść powiew świeżego powietrza na rynek niemiecki dzięki rowerom takim jak nowy Xelius - chociaż dostawca z Dijon może oczywiście zaoferować również ciekawe rowery MTB, rowery szutrowe i wyścigi długodystansowe.

www.lapierrebikes.com



 

Przegląd modeli Lapierre Xelius DRS

Xelius DRS 5.0 2899 € Shimano 105, AL Disc



Xelius DRS 6.0 3699 € Shimano 105 Di2, DT Swiss E1800 Spline

Xelius DRS 6.0 AXS 4199 € Sram Rival AXS, DT Swiss E1800 Spline

Xelius DRS 7.0 4799 € Shimano Ultegra Di2, DT Swiss E1600 Spline



Xelius DRS 8.0 5999 € Shimano Ultegra Di2, DT Swiss ERC1600 Spline

Xelius DRS 8.0 AXS 6999 € Sram Force AXS, DT Swiss ERC1600 Spline

Xelius DRS 9.0 8499 € Shimano Dura-Ace Di2, DT Swiss ERC1400 Spline



Xelius DRS 10.0 10.000 2 € Shimano Dura-Ace Di1100, DT Swiss ERCXNUMX Spline

Zestaw ram Xelius DRS za 3999 €, w tym wspornik i kokpit

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Nowa dętka TPU zapewniająca większą wydajność w rowerze szosowym: Pirelli SmartUBE RS

Winora Sinus FS: Pełne zawieszenie i niski przekrok do codziennego użytku i turystyki

Ciekawostki i liczby dotyczące 12. etapu Tour de France 2025: Florian Lipowitz i Tadej Pogacar błyszczą w Hautacam

Tour de France Tadej Pogacar jazda górski na czas

Zapowiedź Tour de France nr 13: Kto wygra jazdę górską na czas?

RockShox ZEB kontra Domain: Co oferuje więcej za tę cenę?

Pogacar Tour de France Lipowitz

Tour de France nr 12: Pogacar dominuje, Lipowitz imponuje

Nowy znaczek Crankbrothers 0: Wygraj 1 z 20 zestawów pedałów

Tour de France Hautacam

Zapowiedź Tour de France nr 12: Czy zwycięzca Touru wygra ponownie w Hautacam?

Girmay Tour de France

Zapowiedź Tour de France nr 11: Czy outsiderzy znów zwyciężą?

Tour de France Simona Yatesa

Tour de France nr 10: Simon Yates wygrywa, Ben Healy w żółtej koszulce

Martinez Lenny Paryż Nicea

Zapowiedź Tour de France nr 10: Ucieczka może świętować

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 9: Merlier wygrywa sprint w Châteauroux

Tour de France bauhaus Ackermann

Zapowiedź Tour de France nr 9: Jakie szanse na zwycięstwo mają Bauhaus i Ackermann?

Mediolan Tour de France

Tour de France nr 8: Milan świętuje swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Tourze

Related Stories

  • Aerodynamika, lekka konstrukcja, płynna praca: Leeze CC 50 Disc Ultra
  • Przyczepka rowerowa BOB Yak w teście: Dużo bagażu, dużo frajdy z jazdy
  • Loteria: Wygraj dżinsowe spodenki rowerowe Swrve!
  • Ogólnie: SKS Raceblade Pro XL w teście – błotniki zamontowane szybko
  • Ogólnie: Wywiad z programistą Canyon, Michaelem Adomeitem
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH