Informacje ogólne: Panasonic działa na rynku rowerów elektrycznych od ponad 20 lat. Mało kto jednak wie, że Japończycy produkują rowery znacznie dłużej, a jednoślad odegrał nawet decydującą rolę w historii sukcesu technologicznego giganta. Złożyliśmy wizytę w kampusie Panasonic na obrzeżach Monachium.
Bardzo niewiele osób, słysząc nazwę Panasonic, pomyśli o rowerach elektrycznych lub rowerach. Nie jest to wielką niespodzianką, ponieważ technologiczny gigant z Japonii działa w niezliczonych obszarach i często znajduje się w czołówce: od ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych na przykład po kamery fotograficzne i wideo oraz zastosowania przemysłowe. Rowery i e-rowery zajmują jednak w grupie szczególną pozycję i odgrywają decydującą rolę w sukcesie firmy – przynajmniej pośrednio.
Od oprawki do lampy po technologicznego giganta
Po założeniu firmy w 1918 roku pod nazwą założyciela Matsushita i sprzedaży głównie oprawek do lamp, historia sukcesu rozpoczęła się w latach dwudziestych XX wieku od lampy rowerowej na akumulator. Produkt był rewolucyjny, ponieważ do tej pory do oświetlenia rowerów używano konwencjonalnych świec lub lamp oliwnych. Dla porównania, nowa lampa elektroniczna działała ponad dziesięciokrotnie dłużej, była jaśniejsza i solidniejsza. W następnych latach i dziesięcioleciach Matsushita doświadczyła rakietowego wzrostu, szczególnie w obszarze sprzętu gospodarstwa domowego. Nazwa Panasonic pojawiła się po raz pierwszy w latach pięćdziesiątych XX wieku, aby sprzedawać produkty audio pod nazwą bardziej atrakcyjną dla rynku międzynarodowego. Do 20 roku Panasonic był „tylko” marką Matsushita Electric Industrial Co, do czasu zmiany nazwy na Panasonic Global.
Panasonic z rowerami z lat 50-tych
Ale wróćmy do roweru: od lat pięćdziesiątych XX wieku w Japonii pod marką National sprzedawano z dużym powodzeniem szeroką gamę rowerów – od rowerów codziennego użytku po rowery wyścigowe. Na początku lat 50-tych zaczęto eksportować koła pod nazwą Panasonic, najpierw do USA, a następnie do Europy. Już w tym czasie ludzie ostrożnie podchodzili do tematu e-rowerów: w 70 roku zaprezentowano społeczeństwu rower z akumulatorem i napędem elektrycznym. Z dzisiejszej perspektywy rower miał więcej wspólnego z motorowerem niż z rowerem, ale mimo to wykonał ważne, pionierskie dzieło. Prawdziwa produkcja seryjna w sektorze rowerów elektrycznych zajęła jednak prawie dwie dekady, zanim w 1979 r. Panasonic zaprezentował jeden z pierwszych prawdziwych silników umieszczonych centralnie do rowerów.
Panasonic 26V: prawdziwy pionier rowerów elektrycznych
Jego maksymalna moc wyjściowa wynosząca 60 Nm wydaje się oczywiście dość niska z dzisiejszej perspektywy, a niskie napięcie robocze 26 V również niosło ze sobą wyzwania, ale należy pamiętać: ten silnik pojawił się 15 lat przed pierwszym silnikiem umieszczonym centralnie Bosch Classic Line! Sprzedaż rozpoczęła się w Europie w 2000 roku i znalazła tutaj silnego partnera, zwłaszcza w pionierach rowerów elektrycznych firmy Flyer. Pierwszy naprawdę udany szwajcarski model, seria C, opierał się na tym napędzie Panasonic 26 V. W tamtym czasie rower elektryczny był oczywiście nadal produktem absolutnie niszowym i dlatego rozwój przebiegał nieco wolniej niż wiemy to dzisiaj. Dlatego też minęło trochę czasu, zanim pojawił się prawdziwy następca pierwszego silnika Panasonic: nadszedł czas w 2012 roku – moc maksymalna wzrosła do około 70 Nm, napięcie robocze zwiększono do 36 V, a akumulatory były również znacznie mniejsze i zapalniczka. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, teraz dostępny jest również czujnik prędkości i rytmu, który znacznie poprawia zachowanie wsparcia. Nawiasem mówiąc, wielu innych producentów rowerów oferuje obecnie również rowery elektryczne z silnikami Panasonic, w tym KTM, Raleigh i Kettler.
Ciągły rozwój i nowe pomysły
Zaledwie cztery lata po przejściu na napięcie 36 V pojawił się Panasonic X1 lub Multispeed – silnik, który znacznie wyprzedził swoje czasy i niestety został dziś nieco zapomniany. Obudowa, co prawda dość duża jak na dzisiejsze standardy, zawierała nie tylko znaną i sprawdzoną technologię silnika, ale także dźwignię zmiany biegów. Zgadza się: prawie dziesięć lat zanim temat zespołów silnikowo-przekładniowych dotarł do mas dzięki Pinion MGU, firma Panasonic miała w swojej ofercie bardzo podobny produkt – przynajmniej z technicznego punktu widzenia. Tak, OK, napęd Panasonic X1 lub Multispeed miał tylko dwa biegi i dość niski zakres 141%. Jednak zrodziło się to również poza obszarem zastosowań, ponieważ w tamtym czasie tak zwany system Multi-Speed-Assist był postrzegany przede wszystkim jako zamiennik znanej wówczas przerzutki przedniej, a silnik był pomyślany w w połączeniu z dźwignią zmiany biegów na tylnym kole.
Kolejny duży krok nastąpił w roku 2020, kiedy w napędach GX zastosowano zupełnie nową technologię silników, która istnieje do dziś. Najmłodszy z tych silników, GX Ultimate Pro, pojawił się na rynku w 2022 roku i do tej pory jest jednym z najmocniejszych silników centralnych, jakie testowaliśmy – pomimo stosunkowo niewielkiej masy wynoszącej 2,9 kg. Jeśli interesują Was szczegóły dotyczące silnika, odsyłam do naszego szczegółowego testu na kanale. Znajdziesz tam wszystkie informacje, wartości stanowiska testowego, takie jak wydajność i zużycie, a także oczywiście subiektywne wrażenia z testów z praktyki. Tutaj koło się jakoś zamyka, nowe dyski Panasonic można znaleźć przede wszystkim w portfolio Flyera – tak współpraca trwa do dziś, jakieś dwie dekady po szacownej serii C.
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Panasonic GX Ultimate Pro Fit
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Panasonicowi GX Ultimate Pro. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Ulotka Uproc X 2022 w teście: Najlepszy all-mountain E-MTB?
Nowości/testy produktów: Flyer rozszerza swoją ofertę produktów o Uproc X. Młodszy brat Uproc 6 jest skierowany do szerszej publiczności jako rower elektryczny typu all-mountain. Dzięki silnikowi Panasonic GX Ultimate i nowemu systemowi FIT 2.0 firma Flyer obiecuje wzrost wydajności. Velomotion przetestował już Flyer Uproc X – tutaj znajdziesz wszystkie […]