Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

E-rowerykompletne kołaTesty

Zespół Bulls Sonic EN-R w teście: Najbardziej sportowy rower elektryczny Bulls wszechczasów

9. Października 2024 by Michała Faissa

Test / E-MTB: Wyposażony w nową ramę z włókna węglowego, z innowacyjną regulacją geometrii, nowy napęd Bosch i duży skok zawieszenia, Bulls Sonic EN-R ma być pierwszym prawdziwym wyścigowym E-MTB kolońskiego producenta. Mogliśmy już szczegółowo przetestować rower.

Dwa lata temu Bulls umieścił temat e-wyścigów w porządku obrad w Kolonii. Ówczesny zespół Sonic Evo AM również wprowadził do użytku odpowiedni rower - choć korzystał z dobrze znanej platformy all-mountain, to dzięki silnikowi CX Race i solidnym komponentom przesunął go w znacznie bardziej sportowym kierunku. Teraz, w roku modelowym 2025, firma kontynuuje obrany kurs i wraz z Sonic EN-R po raz pierwszy wprowadza całkowicie oddzielną platformę do bardzo sportowego użytku E-MTB.



 

W pełni karbonowa rama Bulls Sonic EN-R to zupełnie nowe rozwiązanie i ma 170 mm skoku z przodu i 160 (lub 145 mm) z tyłu. Rower napędzany jest nowym silnikiem Bosch CX Gen 5, który wspomagany jest akumulatorem Bosch Powertube 600 umieszczonym w dolnej rurze. Ten ostatni można łatwo zdjąć na bok, a rower współpracuje także z przedłużaczem zasięgu PowerMore 250. Pomimo braku nowego, dużego akumulatora PowerTube 800, istnieje duża zmienność pod względem akumulatorów i zasięgu. Koła to mieszanka barwenowa, 29 cali z przodu i 27,5 cala z tyłu. Nawiasem mówiąc, jest to jedyny E-MTB w obecnym portfolio Bulls z różnymi rozmiarami kół.

Dołączony element umożliwia montaż koszyka na bidon lub przedłużacza zasięgu.


Bosch CX Gen 5 z akumulatorem 600 Wh

Podobnie jak wiele obecnie wprowadzanych rowerów elektrycznych, Bulls Sonic EN-R również opiera się na nowym silniku Bosch CX piątej generacji. Nawet jeśli nic się nie zmieniło pod względem danych dotyczących wydajności w porównaniu do swojego poprzednika a oszczędność masy jest również niewielka i wynosi około 100 g, nowy silnik wyróżnia się wyrafinowaną reakcją, a przede wszystkim znacznie niższym poziomem hałasu. Integracja nieco bardziej kompaktowego silnika jest dobra w nowym Bulls E-MTB, a rozwiązanie z masywną aluminiową osłoną podwozia jest szczególnie udane zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym. Nie tylko chroni silnik podczas dojazdów do dna, ale także jednostka napędowa pozostaje dobrze wentylowana podczas dłuższych podjazdów i może zapewnić maksymalne osiągi przez długi czas.

W dolnej rurze umieszczono akumulator o pojemności 600 Wh, który można łatwo wyjąć na bok.
Solidny! Aluminiowa osłona podwozia chroni silnik i zapewnia dużo świeżego powietrza.


Regulacja geometrii i skoku zawieszenia

Sonic EN-R charakteryzuje się dużą różnorodnością nie tylko pod względem akumulatora, ale także geometrii i skoku zawieszenia. Jeśli poluzujesz dwie śruby na górnej rurze, suwak mocowania amortyzatora na spodzie można zablokować w trzech pozycjach: płaskiej, neutralnej i stromej. Zmienia to kąt skrętu i siedziska, a także wysokość suportu. Plusy: Cały zabieg przebiega na tyle szybko, że bez problemu można go wykonać w drodze, np. po długim podjeździe. Jeśli chcesz także mieć wpływ na skok zawieszenia, znajdziesz również chip flip na tylnym trójkącie. Dzięki temu skok zawieszenia tylnego wynoszący 160 mm można ograniczyć do 145. Konwersja nie jest tak prosta jak w przypadku geometrii - niezależnie od tego, czy naprawdę chcesz odkręcić dwie małe śrubki na szlaku... nie polecamy tego.

Skok sprężyny można zmniejszyć do 145 mm za pomocą chipa typu flip-chip.
Mocowanie amortyzatora można przesunąć po odkręceniu dwóch śrub na górze.
Praktyczne: magnetycznie mocowane mininarzędzie jest wyposażone w klucz imbusowy 4/5/6 mm - do wyjmowania akumulatora, regulacji geometrii i zwalniania osi szybkozamykających.


Sama geometria jest nowoczesna i sportowa. W ustawieniu płaskim kąt główki ramy wynosi 63,5°, ale dzięki dużemu kątowi siedziska siedzisz dość centralnie. Zasięg nie jest zbyt duży i wynosi maksymalnie 475 mm, więc jeśli lubisz jeździć na bardzo długich rowerach, możesz nie być tutaj do końca zadowolony. Największą wadą geometrii jest jednak ograniczony wybór rozmiarów: Bulls Sonic EN-R jest dostępny tylko w dwóch rozmiarach ramy – M i L. Szczególnie niscy lub szczególnie wysocy rowerzyści mają tu kłopoty – szkoda!

ML
rura podsiodłowa (w mm)435465
Zasięg (mm)455475
Stosy (mm)613632
Kąt skrętu (w °)6464
kąt siedziska ef. (w °)7676
Spadek suportu (w mm)12,512,5
tylne widełki (w mm)445445
Rozstaw osi (w mm)12341263
Górna rura pozioma (w mm)591615
główka ramy (w mm)100120

Dobre funkcje w topowym modelu

Testowaliśmy Bulls Sonic EN-R w jego topowej wersji za niecałe 10.000 22,5 euro. Z rurami i bez pedałów ważył nieco ponad 8 kg w rozmiarze ramy M – to dobra waga, biorąc pod uwagę zamontowane komponenty. Podwozia RockShox ZEB Ultimate i Vivid Air Ultimate to nie tylko wydajna i solidna odmiana, ale to samo dotyczy aluminiowych kół Mavic Deemax i układu hamulcowego Magura Gustav Pro. Zmiana biegów odbywa się za pomocą eleganckiej przekładni Sram XX Eagle, a dostępna jest również 200-pinowa sztyca regulowana o skoku ponad XNUMX mm, która jest pięknie zintegrowana z ramą.



Ramki do zdjęć Bulls Sonic EN-R
widelec amortyzowany RockShox Lyrik Ultimate 170 mm
napęd Boscha CX BDU38
akumulator Lampa zasilająca Bosch 600
niemy RockShox Vivid Air Ultimate
wirniki Mavic Deemax Enduro
Opona VR Schwalbe Tacky Chan SuperSoft SuperTrail
Tętno opon Miękki SuperTrail Schwalbe Big Betty
przerzutka tylna Przekładnia Sram XX Eagle
dźwignia zmiany biegów Rocker Sram AXS
korba Przekładnia Sram XX Eagle
przerzutka Ohne
Hamulec Magura Gustaw Pro
tarcze hamulcowe Magura MDR-P 223/203mm
sztyca 8 szpilek
siodło Prologo Proxim Nembo
trzon Rumble Altimate Pro Carbon
Lenker Rumble Altimate Pro Carbon


Pakiet dopełnia karbonowy wspornik kierownicy, pochodzący od nowej marki własnej Rumble. Konstrukcja ogranicza możliwość regulacji po zakupie, ale pozwala zaoszczędzić dużo na wadze. Ważna uwaga: Ze względu na kanciasty kształt kierownicy na mostku, nowy Purion 400, który w innym przypadku bardzo dobrze pasowałby do roweru, nie może być montowany na Sonic EN-R.

Nie jest idealny dla śrubokrętów: Kabel poprowadzony przez zestaw słuchawkowy.


Bulls Sonic EN-R na szlaku: duże rezerwy i zwarte podwozie

Na szlaku Bulls Sonic EN-R pokazuje charakter i jeździ w sposób nietypowy dla Bulls. W przeszłości rowery z Kolonii charakteryzowały się dobrodusznym charakterem i wysokim poziomem komfortu, ale nowy rower wyścigowy to inna historia: jest to zauważalne zarówno w geometrii, jak i w ciasnym tyłie, który zapewnia dużo informacji zwrotnych ze szlaku, ale oferuje mnóstwo rezerw na szybką jazdę. Zamontowane komponenty w większości działają bardzo dobrze, a wybór opon z wyjątkowo miękką mieszanką gumy z przodu również jest przekonujący; Jednakże ciężsi jeźdźcy powinni rozważyć tylną oponę z solidną karkasem SuperGravity.

Zdolności wspinaczkowe nowego roweru elektrycznego Bulls E-MTB są również nieoczekiwanie duże. Rower świetnie się wspina, zwłaszcza przy stromym ustawieniu geometrii, co oczywiście jest również zasługą nowego silnika Bosch. Nawet jeśli nie może zdobywać punktów dużymi skokami wydajności, naprawdę trzyma się stopy dzięki ulepszonym czujnikom, a korzystanie z niego jest przyjemnością dzięki niskiemu poziomowi hałasu. W przeciwieństwie do poprzednika na szlaku też zachowuje się cicho – niestety nasz rower testowy nadal wyraźnie słyszalnie grzechotał. Według Bulls jest to prawdopodobnie spowodowane pokrywą akumulatora w naszym rowerze przedprodukcyjnym.

Bardziej szczegółowe wrażenia z jazdy można znaleźć w naszym filmie testowym na YouTube:



Wniosek: Zespół Bulls Sonic EN-R

Pro

  • Innowacyjne funkcje ramy
  • Zauważalna regulacja geometrii
  • lekkość
  • Łatwe wyjmowanie baterii
  • Zrównoważona obsługa

Contra

  • Tylko dwa rozmiary ramek
  • Nie do końca pozbawiony grzechotek

fakty

materiał ramyWęgiel
rozmiar kołaCefal
typ napęduBosch CX Gen 5 (BDU38)
podróż170 / mm 160
Waga22,6 kg
Cena9.999 Euro
Sieć www.bulls.de
SpadekUphill
 
płynne działanieZwinny
 
Koloński producent przedstawia Bulls Sonic EN-R najbardziej sportowy model E-MTB w historii na rok 2025. Świadczy o tym nie tylko duży skok zawieszenia, ale także progresywna geometria, napięte podwozie i solidne wyposażenie. Miło, że waga nadal wynosi niecałe 23 kg – nawet jeśli wagę częściowo równoważy nieco mniejszy akumulator 600 Wh. Wadą ogólnie pozytywnego wyglądu jest mały wybór rozmiarów i dość wysoka cena.
tagi:BoschBosch e-MTBBoschCX2025Enduropolecane

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 9: Merlier wygrywa sprint w Châteauroux

Tour de France bauhaus Ackermann

Zapowiedź Tour de France nr 9: Jakie szanse na zwycięstwo mają Bauhaus i Ackermann?

Mediolan Tour de France

Tour de France nr 8: Milan świętuje swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Tourze

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 7: Pogacar ponownie otrzymuje żółtą kartkę w Mûr-de-Bretagne

Tour de France w Mur-de-Bretagne

Zapowiedź Tour de France nr 7: Mûr-de-Bretagne zaprasza na kolejną walkę

Healy Tour de France

Tour de France nr 6: Healy wygrywa po 43 kilometrach solo

Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO

Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29

Prognoza Tour de France

Zapowiedź Tour de France nr 6: Ciągły wzrost i spadek

Evenepoel Tour de France

Tour de France nr 5: Evenepoel pewnie wygrywa jazdę na czas

Zrób miejsce na większy komfort: Troy Lee projektuje ochraniacze na kolana na scenę

Evenepoel Criterium du Dauphine

Zapowiedź Tour de France nr 5: Kto wygra jazdę na czas w Caen?

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 4: Pogacar świętuje swoje 100. zwycięstwo w karierze zawodowej

Tour de France Pogacar

Zapowiedź Tour de France nr 4: Pogacar chce zemsty w Rouen

Related Stories

  • Nicolai S18 Swift w pierwszej jeździe: Czy chciałbyś trochę więcej?
  • Z nowym silnikiem Bosch CX: Wąsy Grają 150 i 160 w pierwszym teście
  • Wąsy Samedi 29 Szlak 7: Wygodny szlak turystyczny ze specjalnym tylnym trójkątem
  • Canyon Neuron:ON CF 8 w teście: Lekki pojazd transgraniczny o sportowym DNA
  • Cube Stereo Hybrid One55 w teście: Lekka rama łączy się z nowoczesną geometrią
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH