Test Citec 8000 GR Gravel DB: Zestaw kołowy, wyprodukowany w całości w Niemczech, zapewnia stabilność i trwałość dzięki specjalnej konstrukcji piasty. Szerokie felgi z wyraźnym profilem U imponują również swoimi wartościami wewnętrznymi.
W Citec, z siedzibą w mieście Beelitz na południowy zachód od Berlina, od dziesięcioleci podążają własną ścieżką, jeśli chodzi o konstrukcję kół. Uderzającą zasadą konstrukcyjną wszystkich kół Citec są szprychy przykręcone po obu stronach, które są przymocowane do kołnierza piasty za pomocą tak zwanych tulei „Power Block”. Tuleje te są wkręcane w kołnierz piasty; Wkręca się w nie szprychy. W taki sposób, aby tuleja mogła podeprzeć szprychę także nad jej gwintem.
Citec Power Block: stałe połączenie między piastą a szprychą
Należy wyeliminować ruchy pomiędzy piastą a szprychą na skutek zmian obciążenia oraz sił powstających podczas ruszania i hamowania; odkształcenia sprężyste ograniczają się do stabilnego trzonu szprychy nad gwintem szprychy. Według dostawcy zepsute szprychy są praktycznie niemożliwe, co Citec potwierdza pięcioletnią gwarancją na złamane szprychy.
Citec od dawna jest stałym elementem wyścigów, a dzięki naciskowi na aerodynamikę jest również popularny wśród triatlonistów i zawodników na czas. Obydwa – wysoka stabilność i niski opór powietrza – są oczywiście istotne również w przypadku rowerów szutrowych, a gdy występuje również stosunkowo niska waga (Citec określa 8000 GR Gravel DB na nieco poniżej 1.500 gramów), sytuacja staje się interesująca. Niebagatelnym argumentem za zainteresowaniem kołami z Brandenburgii jest fakt, że piasty i felgi produkowane są w naszej własnej fabryce.
Obręcz bez haczyków z szerokim profilem U
O co więc chodzi w Citec 8000 GR Gravel DB? Dzięki specjalnym piastom zestaw kołowy jest niepowtarzalny. Przednie koło składa się z 20 szprych ustawionych promieniowo po prawej stronie i stycznie po stronie hamulca. Z tyłu 21 szprych podtrzymuje obręcz – siedem promieniowych szprych po lewej stronie i 14 stycznych szprych po prawej, które są osadzone w powiększonym kołnierzu, co zapewnia bardziej zrównoważone napięcie. Obręcz bez haczyków ma głębokość 40 mm i wyraźny profil U; Ma 32 mm na zewnątrz i 25 mm wewnątrz.
Oczywiście zestaw kołowy jest również bezdętkowy, a montaż opony to prawdziwa przyjemność: po włożeniu rdzeni zaworów, zwykłej pompce podłogowej i braku płynu montażowego obie opony można natychmiast napełnić, wskoczyć bezgłośnie na miejsce i od razu płynnie pracować. Tak prosty montaż opony jest rzadkością. Kształt felgi zapewnia płynne przejście pomiędzy felgą a oponą, co prawdopodobnie korzystnie wpłynie na aerodynamikę. Wizualnie zestaw kołowy bardzo dobrze współgra z naszym rowerem testowym, Bulls Machete, ale Citec 8000 GR Gravel DB również dobrze spisał się na smukłym, stalowym rowerze szutrowym.
Przekonujące wrażenia z jazdy
Ale to tylko drobny aspekt – liczy się wykonanie i to, żeby było przekonujące. W Citec przyspieszenie i napęd to jedno i to samo; Przeniesienie mocy jest bardziej bezpośrednie i bogatsze niż w przypadku większości innych zestawów kół szutrowych. Ponadto 8000 GR Gravel DB toczy się bardzo płynnie i można też wyczuć pewną ilość wewnętrznego tłumienia. Każdemu, kto lubi ciszę, spodoba się prawie niesłyszalny wolnobieg z tarczą zębatą firmy DT Swiss. Jest to raczej z grubsza podzielone na 18 działów; To, że interweniuje w krokach co 20°, nie jest tak naprawdę zauważalne podczas jazdy.
Felgi w kształcie litery U są zazwyczaj mniej podatne na porywiste i zmienne wiatry; Reagują również raczej neutralnie przy bocznym wietrze. To samo można powiedzieć o Citecu – zmiany kierunku w wietrzny dzień nie są równoznaczne z niepokojem na przednim kole; Dłuższym przelotom z bocznym wiatrem nie towarzyszy zauważalne ciśnienie wiatru.
Właściwości jezdne są świetne; Jedyną rzeczą, która nie jest tak ładna, jest dość delikatny wystrój – czarne samoprzylepne litery mogą zostać porysowane, co powoduje powstawanie białych plam. Zestaw kołowy waży 1.570 gramów i jest o około 80 gramów cięższy niż podano, ale mieści się to w normalnych tolerancjach.
Kompletna produkcja w Niemczech
Citec żąda 8000 euro za 1.599 GR Gravel DB, co już jest interesującą ofertą, biorąc pod uwagę, że jest produkowany w Niemczech. Ale jest jeszcze lepiej: w naszym sklepie internetowym zestaw kołowy kosztuje zaledwie 1.299 euro, co stawia go na równi z różnymi podobnie zaprojektowanymi modelami innych dostawców - a felgi te zwykle pochodzą z Dalekiego Wschodu. Biorąc pod uwagę wysoką jakość, unikalną zasadę projektowania i przekonujące osiągi, jest to zestaw kół, który chciałbyś częściej widywać na szlakach i ścieżkach szutrowych.