Rowery elektryczne / Nowości produktowe: Prezentując nowy silnik Bosch CX, firma M1 Sporttechnik prezentuje także swoje nowe rowery E-MTB – choć: rower wcale nie jest „nowy”. Zamiast tego wykorzystano elastyczność systemu Bosch Smart System, który oferuje teraz znacznie więcej opcji dla dawnego lekkiego roweru E-MTB z silnikiem SX.
Wraz z silnikiem Bosch SX w zeszłym roku firma M1 Sporttechnik wprowadziła zupełnie nową, wszechstronną platformę ramową. W oparciu o karbonową ramę producent z Górnej Bawarii stworzył e-MTB, który dostępny był w szerokiej gamie wersji: Od enduro na pełnym gazie aż do Rower do codziennego użytku, odpowiedni na długie dystanse z pełnym wyposażeniem. Cóż, wprowadzenie nowego Bosch CX idzie tą drogą jeszcze dalej: e-MTB M1 jest obecnie jedynym, w którym kupujący mają swobodny wybór akumulatora i silnika. Nieważne, czy SX, czy CX, czy 400, czy 600, czy 800. Mocny!
Elastyczność bez większych kompromisów
Wizualnie trzeba pójść na zaskakująco mało kompromisów ze względu na zmienność akumulatora i silnika: dla dwóch różnych silników zastosowano nieco dostosowane osłony, a nieco grubszy akumulator 800 Wh ma również własną osłonę na dolnej rurze z małym wgnieceniem, który sam jest w bezpośrednim kierunku Prawie niezauważalny z boku. Nawiasem mówiąc, pokrywę można łatwo zdjąć za pomocą magnetycznego zapięcia Fidlock - dzięki czemu wymiana baterii jest szybka i łatwa, nawet w podróży. Nawiasem mówiąc, znalazło się tu również miejsce na przedłużacz zasięgu PowerMore 250 – aby uzyskać jeszcze więcej możliwości przy wyborze akumulatora.
Ogromny wybór do różnych obszarów zastosowań
M1 wyróżnia sześć różnych wariantów modelu swojego wszechstronnego pojazdu, które różnią się skokiem zawieszenia, rozmiarem kół i obszarem zastosowania:
GT: Modele w pełni wyposażone w błotniki, stopkę boczną i system oświetlenia.
FG: Rower e-gravel z pełnym zawieszeniem, skokiem 130 mm i kołami 29 cali
CC: Rowery terenowe z nieco lżejszym wyposażeniem, kołami 27,5 cala i skokiem 150 lub 160 mm
RANO: Sportowe rowery all-mountain ze skokiem 160 mm, kołami Mullet i solidnymi komponentami
EN: Specyfikacja enduro z Mulletem, skok 170 mm z przodu i bardzo stabilny sprzęt
Puchar Świata: Specjalny model ze skokiem 170 mm, 29 cali i wyjątkowo lekką, a jednocześnie gotową na szlak konstrukcją
Jest równie elastyczny, jeśli chodzi o napęd i akumulator. Każdy model jest dostępny zarówno z lekkim silnikiem SX, jak i nowym silnikiem CX. Ten ostatni ponosi wówczas dodatkową opłatę w wysokości 300 euro. Można także wybierać pomiędzy akumulatorami o pojemności 400, 600 i 800 Wh. Pierwszy z nich należy do wyposażenia podstawowego, natomiast dwa większe moduły magazynowania energii kosztują dodatkowo 300 lub 500 euro. Daje to ogromną elastyczność i można na przykład złożyć lekką nartę biegową z silnikiem SX i 600 lub 800 Wh – obecnie jedyną w swoim rodzaju na rynku.
Różnice w cenie i masie dla wariantów silnika i akumulatora
BoschSX: 2,0 kg
BoschCX: 2,8 kg
Bosch CompactTube 400: 2,0 kg
Bosch PowerTube 600: 3,0 kg
Bosch PowerTube 800: 3,9 kg
Oznacza to, że pomiędzy najlżejszą wersją (SX + 400 Wh) a najcięższą (CX + 800 Wh) jest około 2,7 kg.
Inne opcje wyposażenia
Jakby tego było mało wyboru, opcji jest jeszcze więcej: szczególnie interesujące jest wyposażenie GT, które jest dostępne dla większości modeli za dodatkową opłatą w wysokości 950 euro. Ponadto M1 oferuje również różne opcje oświetlenia, od Busch & Müller po Lupin, różne opony, a nawet opcję Mullet w rowerach 27,5-calowych. Uff. Wybór należy dokładnie przemyśleć.
Wreszcie, istnieją oczywiście również „zwykłe” warianty wyposażenia, które różnią się jakością zainstalowanych komponentów. Wymieniliśmy wszystkie podstawowe modele z najważniejszymi funkcjami - oczywiście bez niezliczonych innych wymienionych opcji.
Skok zawieszenia: 150 / mm 150
rozmiar koła: 27,5 cali
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Fox 34 Wydajność
Niemy: Rytm Fox Float
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Magura MT5 203/180mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Schwalbe Smart Sam 2,6″
Waga: od 20,9 kg
Cena: od EUR 6.990
Skok zawieszenia: 150 / mm 150
rozmiar koła: 27,5 cali
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Fox 34 Wydajność
Niemy: Rytm Fox Float
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Magura MT5 203/180mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Schwalbe Hans Dampf 2,6″
Cechy szczególne: w pełni wyposażone
Waga: od 18,8 kg
Cena: od EUR 6.490
Skok zawieszenia: 160 / mm 150
rozmiar koła: 27,5 cali
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Ekspert Manitou Mezzera
Niemy: Rytm Fox Float
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Magura MT5/MT4 203/180mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Schwalbe Hans Dampf 2,6″
Waga: od 29,4 kg
Cena: od EUR 5.490
Skok zawieszenia: 130 / mm 130
rozmiar koła: 29 cali
Maksymalna dopuszczalna waga: 130 kg
Widelec: Fox 34 Wydajność
Niemy: Rytm Fox Float
Okrążenie: 12-biegowa Shimano GRX
hamulce: Shimano XTR M9100
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Schwalbe G-One Allround 2,25″
Cechy szczególne: Żwirowy kokpit
Waga: od 17,9 kg
Cena: od EUR 6.990
Skok zawieszenia: 160 / mm 160
rozmiar koła: Cefal
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Elita wydajności Fox 36
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Magura MT5 203/203mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Schwalbe Prąd wirowy / Hans Dampf
Waga: od 18,9 kg
Cena: od EUR 7.490
Skok zawieszenia: 170 / mm 160
rozmiar koła: Cefal
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Fox 38 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Magura MT5 223/203mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Prąd wirowy Schwalbe
Waga: od 19,9 kg
Cena: od EUR 7.990
Skok zawieszenia: 170 / mm 160
rozmiar koła: Cefal
Maksymalna dopuszczalna waga: 150 kg
Widelec: Fox 38 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Magura MT7 223/203mm
wirniki: DT Swiss H1900
opony: Prąd wirowy Schwalbe
Waga: od 19,9 kg
Cena: od EUR 9.890
Skok zawieszenia: 160 / mm 160
rozmiar koła: Cefal
Maksymalna dopuszczalna waga: 140 kg
Widelec: Grip fabryczny Fox 36X2
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Shimano XTR M9120 203/203 mm
wirniki: DT Swiss HXC1501
opony: Czarodziejska Mary Schwalbe / Hans Dampf
Waga: od 18,9 kg
Cena: od EUR 11.890
Skok zawieszenia: 170 / mm 170
rozmiar koła: 29 cali
Maksymalna dopuszczalna waga: 115 kg
Widelec: Fox 38 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Shimano XTR M9120 203/203 mm
wirniki: Rower do przodu Biturbo E
opony: Schwalbe Nobby Nic
Waga: od 17,7 kg
Cena: od EUR 14.990
Pierwsze spojrzenie: M1 AM 9.0 z Bosch CX
Jako jeden z pierwszych producentów na rynku firma M1 była w stanie udostępnić nam do testów rower z nowym silnikiem CX. Rower w dużej mierze odpowiadał cechom wersji AM 9.0 - poza kołami i oponami. Oprócz silnika CX otrzymaliśmy także akumulatory o mocy 600 i 800 Wh wraz z pasującą osłoną dolnej rury.
Dzięki skokowi zawieszenia wynoszącemu 160 mm, kołom Mullet i odpowiednio wytrzymałym komponentom, rower jest całkiem mocnym, wszechstronnym rowerem na szlaki, który bez problemu radzi sobie z trudnymi zjazdami w bike parku. Jednak przy cenie ponad 11.000 20,8 euro rower jest – w zależności od wybranego wyposażenia – dość kosztowną zabawą. Waga naszego roweru testowego z ramą w rozmiarze XL wyniosła 600 kg z akumulatorem 21,7 Wh i 800 kg z akumulatorem XNUMX Wh. Obie wartości są naprawdę dobre, biorąc pod uwagę fakt, że akumulatory można łatwo wyjąć i nie zintegrować na stałe.