Bosch CX Gen 5 / Test: Od tegorocznego Eurobike było jasne: w blokach startowych znajduje się nowy silnik Bosch CX. Na największych na świecie targach rowerowych nowy napęd można było już zobaczyć w zamaskowanej formie w wielu nowych rowerach elektrycznych i e-MTB. Dziś w końcu nadszedł ten moment: Bosch przedstawia następcę prawdopodobnie najbardziej udanego silnika – przetestowaliśmy już Bosch CX Gen 5, zarówno na stanowisku testowym, jak i na szlaku.
Naprawdę niesamowite: minęło aż pięć lat, odkąd Bosch po raz ostatni zaprezentował naprawdę nowy silnik Bosch CX. W międzyczasie nastąpiło przejście na nowy Smart System, ale silnik pozostał w dużej mierze niezmieniony. Pomimo tak znacznego wieku w branży rowerowej, Bosch CX Gen 4 do niedawna cieszył się dużą popularnością i dla nas nadal jest jednym z najlepszych dysków na rynku.
Bosch CX 2025 (Gen 5): (Nie)skomplikowana nazwa
Następca Bosch CX Gen 4 był wcześniej nazywany Bosch CX Gen 5. Oficjalnie Bosch chce pożegnać się z tym nazewnictwem i nazwać silnik po prostu Bosch Performance Line CX. Nazwa techniczna to BDU38 - w przeciwieństwie do swojego poprzednika BDU37 (= jednostka napędowa Bosch + numer seryjny). Niestety oznacza to również, że nie zawsze w arkuszach danych lub w specjalistycznych sklepach będzie od razu jasne, który z dwóch silników jest teraz zainstalowany. Ze względu na przejrzystość wolelibyśmy wyraźne rozdzielenie nazwy.
Dane techniczne: Zaskakująco mało spektakularne
Biorąc pod uwagę długi „czas oczekiwania” na nowy silnik, oczekiwania były odpowiednio wysokie. Spojrzenie na dane techniczne nowego silnika może zatem początkowo wywołać rozczarowanie. Na papierze niewiele się wydarzyło. Jednostka napędowa nadal ma maksymalny moment obrotowy 85 Nm, maksymalną moc 600 W i maksymalne wsparcie 340%.
Bosch CX Gen 4 | Bosch CX 2025 (5. generacji) | |
---|---|---|
Waga | 2,9 kg | 2,8 kg |
Max. Drehmoment | 85 Nm | 85 Nm |
Maksymalna moc | W 600 | W 600 |
Maksymalne wsparcie | 340% | 340% |
Bosch nawiązuje do „triady” wydajności i, jak sam twierdzi, celowo chciał zarejestrować te dane wydajnościowe. Sprawdziły się one i byłyby więcej niż wystarczające dla zdecydowanej większości kierowców. Z jednej strony możemy się z tym zgodzić – brak mocy nigdy nie był problemem w Bosch CX – ale i tutaj spodziewalibyśmy się małego kroku naprzód.
Jest ten mały krok naprzód, jeśli chodzi o wagę. Zaoszczędzono tu 100 gramów w porównaniu do poprzednika. Ważący 2,8 kg nowy Bosch CX BDU38 (5. generacji) nadal nie jest najlżejszym silnikiem średnim w tej klasie wydajności, ale różnica w stosunku do Shimano EP801, Yamaha PW-X3 i Co. zmniejsza się do około 50 g. A skoro mowa o kurczeniu się: sporo zmieniło się także w zakresie wymiarów. Patrząc z boku, nowy silnik CX jest bardzo podobny do wprowadzonego w zeszłym roku silnika wspomaganego światłem Bosch SX. Jednym z powodów jest to, że mocowanie jest takie samo przy użyciu dwóch śrub.
Kompaktowy, ale nie mały
To natychmiast rodzi pytanie: czy te dwa silniki są być może kompatybilne? Czy rama do silnika SX pasuje również do nowego CX i odwrotnie? Niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, bo skoro nowy CX jest wyraźnie grubszy od smukłego SX, to większość ram nie oferuje wystarczającej ilości miejsca. Jak zawsze wyjątki potwierdzają regułę, np. platforma ramowa firmy M1 Sporttechnik oferuje miejsce dla obu silników. Jednak zdecydowana większość producentów stawia na dedykowane ramy do SX i CX – dla nas jest to mała stracona szansa na zaoferowanie klientom końcowym nowego poziomu modułowości.
Oprócz silnika Bosch wprowadził także dwa nowe akumulatory – Powertube 600 i 800 – oraz nowy wyświetlacz – Purion 400. Szczegółowe informacje na temat tej i innych innowacji Bosch Smart System 2025 można znaleźć w naszym dedykowanym artykule:
Inteligentny system Bosch 2025: Nowy Bosch CX, nowe akumulatory i Purion 400
Bosch Smart System 2025 / Nowości produktowe: Bosch po raz drugi w tym roku podnosi poprzeczkę w zakresie swojego Smart System. Dzięki dwóm nowym akumulatorom o pojemności 600 i 800 Wh oraz wyświetlaczowi Purion 400 firma dalej rozwija swój ekosystem i zamyka pewne luki w portfolio. Zwłaszcza dwa nowe urządzenia do magazynowania energii otwierają nowe możliwości. Jak […]
Bosch CX 2025 (Gen 5) na stanowisku testowym: dane dotyczące wydajności
Mieliśmy już okazję wcześniej przetestować nowego Bosch CX (5. generacji). W tym celu ponownie udaliśmy się do laboratorium testowego PTlabs, aby sprawdzić dane dotyczące wydajności przekazane przez firmę Bosch, a także przyjrzeć się innym wartościom, takim jak zużycie energii czy stabilność termiczna.
Spojrzenie na zmierzone przez nas wartości wydajności potwierdza to, co Bosch zakomunikował wcześniej: dwa silniki CX, BDU38 i BDU37, zachowują się praktycznie identycznie. Jeśli chodzi o maksymalne osiągi, dorównują one Shimano EP801 i Brose Drive S Mag i wyraźnie mogą zostawić w tyle Yamahę PW-X3 i stary EP8. Pinion MGU oferuje nieco większą wydajność, podczas gdy Sachs RS, Panasonic GX Ultimate Pro i TQ HPR120s wyraźnie przewyższają. Więc bez niespodzianek. To samo dotyczy naszego pomiaru przy „tylko” mocy wejściowej 100 W, która ma odzwierciedlać bardziej codzienną sytuację. Również tutaj oba silniki CX są na równi. Bosch utrzymuje zatem, że tryb Turbo w swoim standardowym ustawieniu wymaga od kierowcy znacznie większego wysiłku, aby osiągnąć maksymalną moc silnika, niż ma to miejsce na przykład w przypadku Shimano czy Pinion, które oferują znacznie większą moc.
To właśnie to bardziej sportowe ustawienie podstawowe trybu Turbo znajduje odzwierciedlenie również w naszej krzywej wydajności, w której porównujemy moc wejściową z mocą wyjściową. Moc wzrasta znacznie szybciej w przypadku Shimano EP801, a silnik osiąga swoją maksymalną moc przy mocy wejściowej nieco ponad 100 W, podczas gdy w przypadku dwóch silników Bosch CX trzeba umieścić na pedałach prawie 200 W. To zachowanie można prawdopodobnie zmienić poprzez dostosowanie aplikacji Bosch eBike Flow. Zaplanowaliśmy odpowiedni pomiar na przyszłość.
Po raz pierwszy zarejestrowaliśmy także krzywą rytmu dla nowego Bosch CX (Gen 5). Tutaj porównujemy kadencję rowerzysty z mocą wyjściową silnika. Pomiary te przeprowadzamy przy średniej mocy wejściowej 130 W, aby odzwierciedlić codzienną sytuację. Czasami pomiędzy poszczególnymi silnikami występują uderzające różnice. Uderzające jest to, że oba napędy Bosch CX są praktycznie identyczne i pozostają niewiarygodnie stałe od kadencji około 50. Wszystkie inne silniki, które zmierzyliśmy, wahają się znacznie bardziej: Pinion MGU w górę, Shimano EP801 w dół.
Bosch CX 2025 (5. generacji) wystawiony na próbę: obniżenie parametrów znamionowych
Nowoczesne silniki do rowerów elektrycznych stają się coraz mocniejsze, a jednocześnie stają się coraz bardziej kompaktowe. To robi wrażenie, ale ma nie tylko zalety; Niezależnie od tego, jak zaawansowana może być technologia, w pewnym momencie wszyscy producenci osiągają granice fizyki, ponieważ wysoka wydajność zawsze generuje dużo ciepła odpadowego, które następnie musi zostać skutecznie rozproszone, aby móc utrzymać tę wydajność przez długi czas. dłuższy okres czasu. W pewnym momencie praktycznie we wszystkich silnikach następuje tzw. obniżenie parametrów cieplnych: silnik zmniejsza swoje osiągi.
Aby uwzględnić tę tendencję w kierunku coraz mniejszych obudów, w przyszłości zawsze będziemy przeprowadzać pomiary obniżania wartości znamionowych, aby określić, kiedy dane silniki osiągną swoje granice. W tym celu wykorzystujemy moc wejściową 250W na najwyższym poziomie wsparcia i przy symulowanym nachyleniu 10%, aby osiągnąć moc maksymalną. Mierzymy moc wyjściową przez okres 15 minut i jednocześnie monitorujemy temperaturę obudowy silnika za pomocą kamery termowizyjnej.
Aby zapewnić lepszą porównywalność i utrzymać jak najmniejszy „czynnik rowerowy”, ze wszystkich motocykli testowych usunęliśmy osłony silnika. Dodatkowo duży wentylator przemysłowy zapewniał bardzo silny, symulowany wiatr, aby zapewnić silnikom możliwie idealne warunki.
Po raz pierwszy widać wyraźną różnicę między dwoma silnikami Bosch CX. Podczas gdy „stary” Bosch CX Gen 4 znacznie traci wydajność po około 8 minutach, nowy Bosch CX (Gen 5) działa znacznie dłużej. Chociaż obniżenie wartości znamionowych również tutaj następuje po około 12 minutach, jest to nadal znaczny postęp, biorąc pod uwagę mniejszą obudowę. Inne silniki zachowują się podobnie: Pinion MGU jest nieco stabilniejszy i prawdopodobnie może zyskać na dużej obudowie i wynikającym z tego zwiększeniu powierzchni chłodzącej. Shimano EP801 radzi sobie z tym problemem zasadniczo inaczej i przyspiesza nagle i bardzo mocno, ale także przywraca osiągi. Brose Drive S Mag był imponująco stabilny pod względem wydajności, ale przy temperaturze obudowy wynoszącej prawie 90°C był też znacznie cieplejszy niż konkurencja, która zwykle utrzymywała się na poziomie około 75°C.
Bosch CX 2025 (5. generacji) wystawiony na próbę: zużycie energii
Określiliśmy także zużycie energii poszczególnych napędów. Tutaj wykonujemy dwa podstawowe pomiary przy nachyleniu 0% i 10% i mierzymy energię pobieraną z akumulatora. Są to jedynie przybliżone wytyczne i nie przedstawiają realistycznego scenariusza, na który znaczący wpływ ma wiele czynników, takich jak opony, styl jazdy, nawierzchnia, tył i inne. W związku z tym do ustalonych wartości należy podchodzić ostrożnie, dostarczają one jednak pewnych informacji na temat tego, czy istnieją silne wartości odstające w górę lub w dół. Dokładnie to widzimy w przypadku nowego CX (5. generacji), który podczas pomiaru podjazdów zużywa znacznie mniej energii niż jego poprzednik i praktycznie wszystkie napędy innych konkurentów.
Chociaż takie pomiary na stanowisku badawczym są z pewnością ekscytujące, w żadnym wypadku nie są kluczowe dla dobrych, harmonijnych wrażeń z jazdy. Dlatego przetestowaliśmy nowy Bosch CX w praktyce na różnych motocyklach testowych w najróżniejszych scenariuszach, aby poznać sedno reakcji, funkcji i głośności.
Bosch CX 2025 (Gen 5): Wreszcie spokój!
Poziom hałasu silników do rowerów elektrycznych to skomplikowany temat, ponieważ z jednej strony jest on odbierany bardzo subiektywnie, a także zależy w dużej mierze od stylu jazdy. Niemniej jednak większość ludzi zgodzi się, że hałas w tle był prawdopodobnie największą wadą „starego” Boscha CX Gen 4. Przenikliwe buczenie o wysokiej częstotliwości pod górę było tak samo nieprzyjemne, jak głośne stukanie na trasie w dół. Zdawali sobie z tego sprawę także Szwabowie, którzy jako cel numer jeden rozwoju zadeklarowali poprawę poziomu hałasu. Ulepszenia są odpowiednio duże.
Szczególnie miłośnicy e-mountain ucieszą się z wiadomości, że stukot silnika w poprzedniku został całkowicie wyeliminowany. Sam silnik nie grzechotał w żadnym z naszych testowanych motocykli - to, że żaden z nich nie był w 100% pozbawiony grzechotek, należy raczej przypisać producentom, którzy teraz muszą odrobić pracę domową i zadbać o spokój ducha, jeśli chodzi do integracji akumulatorów, układania kabli itp.
Znacznie poprawiono także szum o wysokiej częstotliwości. Choć nowy Bosch CX (5. generacji) nie jest cichy, jest znacznie cichszy i mniej inwazyjny niż jego poprzednik. W zależności od sytuacji i nawierzchni zbliża się teraz do Brose Drive S Mag pod względem głośności, ale nadal pozostaje punktem odniesienia w obszarze silników pełnej mocy. Również zauważalne: podobnie jak w przypadku Bosch SX, nowy CX również staje się zauważalnie głośniejszy w wyższych temperaturach. Na początku jazdy jest prawie bezgłośny nawet przy dużym obciążeniu - jednak po kilku minutach dużego obciążenia buczenie staje się wyraźnie głośniejsze. Oczywiście materiał ramy również odgrywa ważną rolę: w solidnej aluminiowej ramie hałas jest lepiej tłumiony niż w przypadku lekkich konstrukcji węglowych, które służą nawet jako dodatkowy korpus rezonansowy.
Bosch CX 2025 (5. generacji) na szlaku: nowe czujniki zapewniające większą czułość
Oprócz głośności Bosch udoskonalił także czujniki i oprogramowanie dla nowego silnika. Jest to nieco zaskakujące, gdyż poprzednik – pomimo swojego „wieku” – nadal jest jednym z najlepszych dysków dzisiaj, jeśli chodzi o reakcję i dynamikę. Niemniej jednak Bosch widział tutaj pole do ulepszeń: nowy CX otrzymał m.in. czujniki inercyjne mierzące położenie i przyspieszenie. Wraz z czujnikami momentu obrotowego i prędkości system przez cały czas wie, co się dzieje: czy jedziesz stromą leśną drogą, czy natrafiasz na korzenie, czy po prostu zatrzymujesz się na światłach? Odpowiednio dostosowuje zachowanie wsparcia.
W praktyce na pierwszy rzut oka nie różni się zbytnio od tego, co znacie z poprzednika. Dopiero bezpośrednie porównanie pozwala dostrzec czasem znaczny postęp: nowy Bosch CX (5. generacji) reaguje szybciej i jednocześnie z większą czułością. Szczególnie reakcja na ruszanie jest dużym krokiem naprzód. Odpowiada za to wspomniany czujnik położenia, dzięki któremu łatwiej kontrolować osiągi, np. podczas ruszania na stromym terenie.
Silnik wykorzystuje nowe czujniki nawet wtedy, gdy tylne koło traci przyczepność. Jeśli system wykryje, że tylne koło się obraca, moc wspomagania zostaje zmniejszona. Jest to zauważalny postęp w technicznych podjazdach. To samo dotyczy wspomagania pchania: ponieważ silnik zawsze wie, jak stromy jest teren, maksymalna prędkość jest dostosowywana i w razie potrzeby zmniejszana.
Rewolucja odwołana – czy warto zmieniać?
Ogólnie rzecz biorąc, nowy Bosch CX (5. generacji) w dalszym ciągu prowadzi się jak Bosch: każdy, kto dobrze dogadywał się z poprzednikiem, również tutaj będzie mógł się odnaleźć. Jednocześnie wprowadzono kilka poprawek, aby i tak już bardzo dobre zachowanie podczas jazdy było jeszcze lepsze. Ale: Każdy, kto spodziewa się tutaj przełomowych zmian lub fundamentalnych innowacji, prawdopodobnie się rozczaruje.
W przypadku nowego CX (5. generacji) Bosch wybrał ostrożną ścieżkę ewolucji: wiele zalet dobrze znanego silnika CX zostało zachowanych, ale jednocześnie wprowadzono ulepszenia tam, gdzie występowały wyraźne braki – zwłaszcza w zakresie pod względem hałasu. Nowe czujniki wyznaczają także kurs na przyszłość. To być może najlepszy argument przemawiający za nowym silnikiem CX w porównaniu z jego poprzednikiem: nawet ci, którym dzisiaj CX Gen 4 faktycznie dobrze by się sprawdziło, mogą znaleźć się w ciemności, jeśli chodzi o przyszłe aktualizacje. Zatem każdy, kto przy zakupie nowego przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa przyszłości, zdecydowanie powinien pomyśleć o nowym Bosch CX - zwłaszcza, że sporo działo się także z akumulatorami. Z drugiej strony: CX Gen 4 to nadal bardzo dobry silnik i szczególnie łowcy okazji będą mogli znaleźć tu dobre oferty w ciągu najbliższych kilku miesięcy.