Bosch Smart System 2025 / Nowości produktowe: Bosch po raz drugi w tym roku podnosi poprzeczkę w zakresie swojego Smart System. Dzięki dwóm nowym akumulatorom o pojemności 600 i 800 Wh oraz wyświetlaczowi Purion 400 firma dalej rozwija swój ekosystem i zamyka pewne luki w portfolio. Zwłaszcza dwa nowe urządzenia do magazynowania energii otwierają nowe możliwości.
Kiedy około trzy lata temu Bosch zaprezentował Smart System, wizja Szwabów na jego temat była widoczna jedynie w jego podstawowym zarysie. Oddzielny, stale rozwijający się i w pełni kompatybilny ekosystem dla napędów do rowerów elektrycznych – od silnika i akumulatorów po wyświetlacze, aplikacje i inne akcesoria. Jednak z każdym rokiem i każdym dodatkowym elementem dodawanym do Inteligentnego Systemu stawało się coraz jaśniejsze, dokąd zmierza ta podróż. Najpóźniej w roku modelowym 2025 stanie się jasne, dokąd zmierza ta podróż.
Bosch Smart System 2025: Nowy silnik CX
Największą innowacją w systemie Smart na rok modelowy 2025 będzie prawdopodobnie nowy silnik Bosch CX. Choć dane techniczne nie uległy większym zmianom w stosunku do poprzednika – nadal zapewnia maksymalny moment obrotowy 85 Nm, moc 600 W i 340% wsparcia przy wadze 2,8 kg – nowy silnik to duży krok naprzód, szczególnie pod względem hałasu przód. Dzięki nowym czujnikom poczyniono także znaczny postęp w zakresie reakcji. Wszystkie informacje na temat nowego silnika, szczegółowy test obejmujący wrażenia z trasy i dane pomiarowe ze stanowiska badawczego można znaleźć w odpowiednim artykule:
Bosch CX 2025 (Gen 5) w teście: Rewolucję przełożono
Bosch CX Gen 5 / Test: Od tegorocznego Eurobike było jasne: w blokach startowych znajduje się nowy silnik Bosch CX. Na największych na świecie targach rowerowych nowy napęd można było już zobaczyć w zamaskowanej formie w wielu nowych rowerach elektrycznych i e-MTB. Dziś w końcu nadszedł ten czas: Bosch przedstawia następcę swojego […]
W przeciwieństwie do prawie wszystkich innych napędów do rowerów elektrycznych dostępnych na rynku, Bosch Smart System jest systemem samodzielnym: chociaż wszystkie komponenty są ze sobą technicznie kompatybilne, nie ma w nim zewnętrznych producentów. Mówiąc prosto, oznacza to: akumulatory, wyświetlacze, oprogramowanie i silniki pochodzą z jednego źródła, bezpośrednio od firmy Bosch. Choć ma to zalety, takie jak wspomniana kompatybilność i mniejsza podatność na błędy, ogranicza także nieco producentów rowerów w ich wyborze. Stało się to jasne w przeszłości, szczególnie w przypadku akumulatorów: chociaż magazyny energii Bosch były solidne i niezawodne, ich wymiary i waga nie były już na tym samym poziomie co produkty konkurencji. Dokładnie to niedociągnięcie może teraz przejść do historii.
Bosch Smart System 2025: Nowe, lżejsze akumulatory o pojemności 600 i 800 Wh
Wraz z Bosch Powertube 6oo i Bosch Powertube 800 Bosch wprowadza na rok 2025 dwa nowe akumulatory Intube. Podobnie jak dotychczasowe akumulatory, są one kompatybilne ze wszystkimi silnikami z Systemu Smart – od komfortowej Active Line po nowy CX czy nawet CX Race. W porównaniu do poprzedników – które notabene pozostają w programie – wiele się zmieniło.
Pojemność (Wh) | Waga (kg) | Gęstość energii (Wh/kg) | |
---|---|---|---|
Lampa zasilająca Bosch 800 | 800 | 3,9 | 205 |
Lampa zasilająca Bosch 600 | 600 | 3,0 | 200 |
Lampa zasilająca Bosch 750 | 750 | 4,4 | 170 |
Lampa zasilająca Bosch 625 | 625 | 3,5 | 178 |
Kompaktowa rura Bosch 400 | 400 | 2,0 | 200 |
Shimano BT-E8036 | 630 | 3,7 | 170 |
Zestaw rurek FIT 700 | 700 | 3,3 | 212 |
DJI Avinox 600 | 600 | 2,9 | 206 |
DJI Avinox 800 | 800 | 3,7 | 216 |
ZF SI 756 | 756 | 4,2 | 180 |
Gigantyczny EnergyPak Smart 800 | 800 | 4,4 | 181 |
Powertube 800 ma nie tylko o 50 Wh większą pojemność od dobrze znanego Powertube 750, ale jest też prawie o pół kilograma lżejszy. Przy wadze 3,9 kg jest to akumulator Bosch o największej gęstości energii i nie musi się ukrywać przed akumulatorami konkurencji. To samo dotyczy Powertube 600, który waży około 3 kg i jest znacznie lżejszy od dobrze znanego Powertube 625.
W obu przypadkach głównym powodem wyższej gęstości energii jest zastosowane tutaj 21700 XNUMX nowych ogniw. Jednocześnie udało się zaoszczędzić pieniądze na obudowie: choć nadal jest ona wykonana z aluminium, grubość ścianki można było znacznie zmniejszyć przy zachowaniu tej samej stabilności. Istnieje również powód techniczny, dla którego akumulatory będą teraz dostępne w kolorze srebrnym, a nie czarnym: Bosch w coraz większym stopniu opiera się na materiałach pochodzących z recyklingu i może również sprawić, że proces anodowania będzie bardziej zrównoważony, eliminując czarny kolor.
Uderzają także nowe wymiary akumulatorów: mają prawie identyczną długość, jedynie rozmiar znacznie się zwiększa w porównaniu z Powertube 600 do Powertube 800. Otwiera to nowe możliwości dla producentów, jeśli opracują dolną rurę dla obu rozmiarów. W przeszłości długość Powertube 750 była zwykle problemem.
Podobnie jak wszystkie inne akumulatory w systemie Bosch Smart System, te dwa nowe modele obsługują w pełni dwa akumulatory: teoretycznie możliwa byłaby teraz pojemność 1.600 Wh – co jest całkiem możliwe na przykład w rowerze towarowym. Dodatkowo, zakładając, że da się go zamontować na ramie, pojemność można zwiększyć o kolejne 250 Wh za pomocą przedłużacza zasięgu PowerMore 250. Niektórzy producenci rowerów korzystają właśnie z tej opcji i oferują swoje rowery w segmencie sportowym wyłącznie z nowym akumulatorem 600 Wh. Jeśli chcesz, możesz zwiększyć całkowitą pojemność do 850 Wh za pomocą dodatkowego akumulatora. Dobra opcja.
Bosch Smart System 2025: Purion 400 – wreszcie!
Rośnie także liczba wyświetlaczy: chociaż w Purion 400 dostępna jest tylko jedna nowa opcja, jest to dokładnie to, na co z kilku powodów czekało wielu kierowców Bosch. Po pierwsze: projekt! Nie musisz być ekspertem od rowerów elektrycznych, aby dostrzec pewne podobieństwo do wyświetlacza Shimano – i to dobrze. Miejsce montażu obok mostka jest idealne, szczególnie w obszarach sportowych: dobrze chronione, a jednocześnie w polu widzenia, czego chcieć więcej? Sam wyświetlacz jest jasny, kolorowy i podobny do tego z Puriona 200.
Drugi powód, dla którego Purion 400 prawdopodobnie stanie się hitem kasowym: jest to idealna opcja modernizacji rowerów elektrycznych wyposażonych w pilota LED lub kontroler systemowy. Jasne, do tej pory można było tu również zamontować Kiox 300, a nawet 500, ale oba wyświetlacze Kiox są pogranicza duże, szczególnie w przypadku sportowych e-MTB. Purion 400 można podłączyć w zwykły sposób za pomocą kabla pomiędzy „jednostką główną” (pilotem LED lub kontrolerem systemu) a napędem.
Bosch Smart System 2025: Nowości dotyczące aplikacji Flow i ABS Pro
Kolejnym stałym elementem pozostaje aplikacja Flow, która jest regularnie aktualizowana o nowe funkcje, ostatnio podczas Eurobike w lipcu. Oprócz opcji dostosowywania poszczególnych poziomów wsparcia, płatna subskrypcja Flow+ oferuje także funkcje ochrony przed kradzieżą i wiele więcej.
ABS jest również częścią inteligentnego systemu; Niedawno Bosch wprowadził drugą generację swojego asystenta hamulca. Od tego czasu cała elektronika mieści się w małym pudełku mocowanym do widelca. Wizualnie jest to wyraźna poprawa w stosunku do swojego poprzednika, a funkcjonalnie ABS Gen 2 szczególnie imponował w zastosowaniach sportowych.
Mimo że układ wspomagania hamowania nie ugruntował jeszcze swojej pozycji na rynku, Bosch nadal mocno wierzy w jego długoterminowy sukces. Widać to wyraźnie w przypadku ABS Pro, który jest obecnie wprowadzany na rok 2025. To idzie o krok dalej w segmencie sportowym i wyraźnie ma na celu przyciągnięcie uwagi ambitnych kierowców wyścigów elektrycznych. Dostępne są dwa nowe tryby: Trail Pro i Race. Obydwa interweniują znacznie później niż dobrze znany tryb Trail. Różni sportowcy firmy Bosch mogli przetestować system w zeszłym sezonie podczas wyścigów. W każdym razie ekscytujące jest zobaczenie, czy wytrwałość Boscha się opłaci i czy przynajmniej w perspektywie średnioterminowej otrzymamy więcej rowerów elektrycznych i e-MTB z asystentem hamulca.
Bosch Smart System 2025: nowa elastyczność i stracona szansa
Dzięki nowym komponentom systemu Bosch Smart, zwłaszcza lżejszym i bardziej kompaktowym akumulatorom, ekosystem oferuje teraz znacznie większą elastyczność. Czas pokaże jednak, czy producenci rowerów również wykorzystają tę nową zmienność do budowy spójnych rowerów elektrycznych dostosowanych do danego obszaru zastosowania. W każdym razie opcje są teraz dostępne – niezależnie od tego, czy jest to długodystansowy biegacz turystyczny z dużą pojemnością akumulatora i mocnym silnikiem, czy sportowy e-MTB o niskiej wadze #.
Zdecydowanie jednak widzimy niewielką straconą szansę: nowa zmienność dociera do klienta końcowego tylko w kilku przypadkach. Innymi słowy: prawie żaden producent nie oferuje swoim nabywcom możliwości wyboru pomiędzy różnymi pojemnościami akumulatorów, a nawet silnikami. Godnym pochwały wyjątkiem jest E-MTB firmy M1 Sporttechnik: jest on dostępny nie tylko z różnymi rozmiarami kół, skokiem zawieszenia i wyposażeniem, ale także z silnikiem SX lub CX i akumulatorem 400, 600 lub 800 Wh. Mamy nadzieję, że inni producenci również pójdą za tym przykładem.