Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinNowości produktowe

13 biegów i UDH: SRAM Czerwony AXS XPLR 2024

1. Sierpnia 2024 by Kacper Gebel

SRAM Czerwony AXS XPLR

SRAM Red AXS XPLR 2024: Nowa grupa szutrowa od amerykańskiego producenta komponentów zaskakuje 13. zębatką i tylną przerzutką, która bardziej przypomina MTB. Nowy Red XPLR jest skierowany szczególnie do sportowych rowerzystów szutrowych, którzy chcą jeździć na wyścigach i wycieczkach.

Dzięki zaprezentowanemu wiosną Red AXS 2024, SRAM po raz kolejny zwiększył przepaść pomiędzy swoją topową grupą a tańszymi wariantami Force, Rival i Apex. Wraz ze zmianą na zupełnie nowy kształt dźwigni w Redzie, czemu towarzyszyło znacznie zmniejszone siły dłoni podczas hamowania, Red 2024 to zupełnie nowa generacja modelu. Jasne jest, że różnica ta pozostanie aż do odwołania, ponieważ SRAM Force i Apex, numery dwa i cztery w gamie, otrzymały dźwignię dopiero w zeszłym roku, która została wprowadzona w SRAM Rival w 2021 roku.

SRAM Red AXS XPLR 2024: 13 biegów i przerzutka tylna UDH

Teraz SRAM wprowadza szutrową wersję Red AXS i wraz z tą grupą robi kolejny krok w przyszłość, z dala od istniejących grup. Gravel Red ma 13 przełożeń i jest dostępny tylko ze standardową przerzutką tylną UDH.



SRAM Czerwony AXS XPLR

Wcześniej SRAM dzielił swoje zestawy szutrowe z tarczami mono na XPLR i Eagle. Różnica polega na przerzutkach tylnych: XPLR ma przerzutki do 44 zębów, Eagle do 52. Ten drugi wariant jest zatem praktycznie standardem MTB. Dzięki nowemu Redowi, który oficjalnie działa pod XPLR, SRAM żegna się z niezwykle dużymi górskimi zębatkami Eagle - nowa grupa jest skierowana do docelowej grupy rowerzystów szutrowych, którzy są bardziej zorientowani na turystykę lub wyścigi i którzy nie jeździć ekstremalnymi szlakami, ale zamiast tego jeździć węższymi szlakami, potrzebujesz tłumaczenia. SRAM oferuje to w nowej 13-biegowej kasecie, która z 46-biegową zębatką górską jest jeszcze bardziej odpowiednia do wspinaczki niż poprzednie kasety XPLR, ale jest stopniowana w skokach jednym zębem w szybkim zakresie.

Oto gradacja nowej kasety, która jest stosunkowo lekka przy wadze 290 gramów:



10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46

XPLR 13-biegowa: węższa gradacja, łatwiejsza wspinaczka

W porównaniu do kasety XPLR z dwunastoma zębatkami, na największym pierścieniu znajduje się teraz dodatkowe 12 zębatek i 46 zamiast 44 zębów; W porównaniu do kasety Eagle z 10-52 zębami brakuje najłatwiejszego sprzętu górskiego. Ta kaseta jest skalowana skokami po dwa w szybkim zakresie (10-12-14-16). Co ciekawe, 13-biegowa kaseta jest praktycznie identyczna z kasetą do rowerów wyścigowych 10-36, którą montuje się w wielu rowerach z SRAM 2×12 - z tą różnicą, że zamiast 36 jest zębatka 38 i zębatka 46.

Nowa kaseta obsługiwana jest za pomocą dwunastobiegowego łańcucha.
Dodatkowa zębatka poszerza kasetę w stronę szprych.


Kolejną szczególną cechą nowego systemu jest brak specjalnego 13-biegowego łańcucha. Odległości pomiędzy poszczególnymi zębatkami są identyczne jak w przypadku obecnych dwunastobiegowych zębatek. Nowa kaseta jest o jedną zębatkę szersza niż kaseta dwunastobiegowa, ale pasuje do obecnych wolnobiegów XDR. 13-biegowa zębatka została zaprojektowana w taki sposób, że największa zębatka znajduje się głębiej w środku. Tarcze łańcuchowe obecnych dwunastobiegowych grup są również kompatybilne.

Do doposażenia wystarczą kaseta i przerzutka tylna

To dobra wiadomość dla wszystkich zainteresowanych nową skrzynią biegów – bo żeby w przyszłości móc zmieniać 13 przełożeń wystarczy dokupić kasetę i tylną przerzutkę. Można nadal używać starszych manetek SRAM AXS z grup dwunastobiegowych, ponieważ sterowanie elektroniczne znajduje się w całości w przerzutce tylnej. Można go jednak zamontować tylko na ramie, która została już zaprojektowana zgodnie ze standardem UDH - np. Specialized Crux lub nowy Rose Backroad, żeby wymienić tylko dwa.

Integracja akumulatora z masywną przerzutką tylną UDH jest przyjemna.
Całkowicie przekształcona dźwignia jest dostępna wyłącznie w modelu SRAM Red.


Masywna przerzutka tylna znacząco odbiega od wizualnych nawyków rowerzystów szutrowych i kolarzy wyścigowych. Przypomina bardziej zmieniarkę MTB a la SRAM XX Eagle Transmission, ale jest zauważalnie lżejsza (375 zamiast 440 gramów) i jest nieco bardziej kompaktowa. Bardzo udana jest integracja akumulatora, który znajduje się w tylnej przerzutce, a nie z tyłu. Wahacz jest nieco krótszy niż w przypadku tylnej przerzutki MTB i podobnie jak on wyposażony jest w rolkę o średnicy 14 mm (na górze) i 16 mm (na dole). To ostatnie nosi nazwę „Magicznego Koła” i jest wykonane z aluminium z wprasowanym pierścieniem zębatym. Sztuczka: jeśli coś dostanie się do „szprych” rolki i je zablokuje, pierścień zębaty może się dalej obracać.

Projektując tylną przerzutkę Red, SRAM przywiązywał mniejszą wagę do optymalnej zmiany przełożeń pod obciążeniem, co jest ważne w przypadku (e-)MTB, ale raczej do maksymalnej prędkości zmiany przełożeń - praktyczny test, który nastąpi wkrótce, pokaże, jak to działa. W każdym razie ekstremalna sztywność konstrukcji UDH powinna zapewnić jeszcze bardziej precyzyjne operacje przełączania.

SRAM Czerwony AXS XPLR
Nowe dźwignie hamulcowe można obsługiwać jednym palcem dzięki znacznie zmniejszonym siłom obsługi.


 

Jeśli chcesz mieć kompletną grupę, otrzymasz wspomniane powyżej nowe dźwignie i zaciski hamulcowe, a także zestaw korbowy z miernikiem mocy lub bez i dobrze znany dwunastobiegowy łańcuch firmy SRAM Red, który jest szczególnie lekki dzięki dużym frezowania na płytach zewnętrznych i wewnętrznych oraz na śrubach drążonych. Oczywiście nowe topowe komponenty nie są do końca tanie: cała grupa kosztuje niecałe 4.000 euro ze standardowym mechanizmem korbowym i prawie 4.500 euro z miernikiem mocy. Jeśli jednak kupisz tylko kasetę i przerzutkę tylną do doposażenia zgodnie z opisem, będziesz musiał już zapłacić 1.460 euro.

Ceny i wagi SRAM Red AXS XPLR

przerzutka tylna375 g (plus akumulator)785 € (plus akumulator)
w Kassetten290 g 675 €
łańcuch250 g (120 ogniw)100 €
Miernik mocy mechanizmu korbowego (172,5 mm / 40 zębów)    515 g1.235 €
Standardowy mechanizm korbowyNA730 €
Mechanizm korbowy bez pająka/tarczy               NA450 €
Krótka linka dźwigni zmiany biegów/zacisku hamulca203 / 150g755 €
Tarcza hamulcowa Paceline X 160 mm133 g80 €


www.sram.com

 

tagi:WstydSram Red

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 9: Merlier wygrywa sprint w Châteauroux

Tour de France bauhaus Ackermann

Zapowiedź Tour de France nr 9: Jakie szanse na zwycięstwo mają Bauhaus i Ackermann?

Mediolan Tour de France

Tour de France nr 8: Milan świętuje swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Tourze

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 7: Pogacar ponownie otrzymuje żółtą kartkę w Mûr-de-Bretagne

Tour de France w Mur-de-Bretagne

Zapowiedź Tour de France nr 7: Mûr-de-Bretagne zaprasza na kolejną walkę

Healy Tour de France

Tour de France nr 6: Healy wygrywa po 43 kilometrach solo

Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO

Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29

Prognoza Tour de France

Zapowiedź Tour de France nr 6: Ciągły wzrost i spadek

Evenepoel Tour de France

Tour de France nr 5: Evenepoel pewnie wygrywa jazdę na czas

Zrób miejsce na większy komfort: Troy Lee projektuje ochraniacze na kolana na scenę

Evenepoel Criterium du Dauphine

Zapowiedź Tour de France nr 5: Kto wygra jazdę na czas w Caen?

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 4: Pogacar świętuje swoje 100. zwycięstwo w karierze zawodowej

Tour de France Pogacar

Zapowiedź Tour de France nr 4: Pogacar chce zemsty w Rouen

Related Stories

  • Nowe grupy kierownic typu drop bar do rowerów szosowych i szutrowych: SRAM Force AXS i Rival AXS 2025
  • Nowa topowa grupa z wąskimi przełącznikami: SRAM czerwony 2024
  • Ogólnie: Eurobike 2014 #1: Wrażenia, innowacje i nie tylko
  • Nowości produktowe: Aktualizacja wycofania Sram: od hydraulicznego do mechanicznego i nie tylko
  • Nowe modele do turystyki i codziennego użytku: Rower elektryczny KTM 2026
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH