Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinNowości produktowe

Nowy standard UDH wyjaśnia: Tak działa uniwersalny hak przerzutki (w rowerze szutrowym)

8. Sierpnia 2024 by Kacper Gebel

Zadomowiły się już w kolarstwie górskim, ale kolarze wyścigowi i rowerzyści szutrowi nie musieli jeszcze sobie z nimi radzić. Ale w postaci zupełnie nowej SRAM Red AXS XPLR, duże tylne przerzutki UDH wkraczają na nowe terytorium. Jak zatem działa nowy standard? A co właściwie oznacza „UDH”?

Za skrótem kryje się termin „uniwersalny wieszak na przerzutkę”. A więc uniwersalny wieszak na przerzutkę – chociaż to tylko część historii. Każdy, kto kiedykolwiek musiał wymieniać hak przerzutki na starszej ramie, zrozumie, dlaczego jednolity kształt tego elementu jest praktyczny: obecnie są one dostępne w dziesiątkach, a może nawet setkach wersji - wystarczy spojrzeć Schaltauge.de gdzie przy odrobinie szczęścia poszukiwacze znajdą odpowiednią część zamienną.

Uniwersalny wieszak na przerzutkę: koniec z różnymi wieszakami na przerzutki!

UDH kładzie temu kres: wszystkie ramy spełniające standardy opracowane przez SRAM są wyposażone w identyczny hak przerzutki. „Interfejs” ramy, do której montowany jest hak przerzutki UDH, nie zawsze musi wyglądać tak samo – istnieje pięć różnych wariantów, które dają producentowi ramy pewną swobodę w projektowaniu. Ale hak przerzutki opracowany przez SRAM jest, jak powiedziałem, zawsze taki sam. Wykonany jest z tworzywa sztucznego i aluminium, wkładany jest do ramy od wewnątrz i następnie mocowany za pomocą wydrążonej śruby z lewym gwintem. Śruba wyposażona jest w gwint wewnętrzny, w który wkręcona jest oś szybkozamykająca. Hak przerzutki UDH został zaprojektowany tak, aby łańcuch nie utknął pomiędzy zębatką a ramą, co jest dużą zaletą, szczególnie w przypadku ram karbonowych.

Hak przerzutki UDH osobno ze śrubą mocującą i podkładką.
Śruba jest wkręcana przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aby nie poluzowała się ponownie po wkręceniu osi szybkozamykacza.
Deflektor po wewnętrznej stronie chroni ramę przed zakleszczeniem łańcucha.

Do tego wieszaka przerzutki jak zwykle mocuje się konwencjonalną przerzutkę tylną - na przykład Shimano GRX w rowerze elektrycznym Canyon, jak pokazano. Można jednak zamontować również tylną przerzutkę roweru wyścigowego sprzed 60 lat, ponieważ hak przerzutki praktycznie nie zmienił się od początku lat pięćdziesiątych. W lepszych ramach stalowych była to stała część ramy, w prostych była to przykręcana płytka - w przypadku wygięcia można było ją wyprostować lub w tym drugim przypadku wymienić. Aluminiowe wieszaki przerzutek montowane są na ramach aluminiowych i karbonowych, które stanowią z góry określony punkt zerwania w przypadku sił działających na przerzutkę tylną w przypadku upadku itp. Oznacza to, że hak przerzutki nie może być zbyt stabilny; Z drugiej strony oznacza to również, że elastyczny wieszak przerzutki może wpływać na precyzję zmiany biegów. Im więcej zębatek z tyłu chce się uruchomić, tym bardziej staje się to problemem.

Wszystkie zmieniacze prądu można zamontować na haku przerzutki UDH, ...
... a także starożytna przerzutka tylna z lat 1960-tych.
Hak przerzutki był niegdyś integralną częścią ramy.

Następny krok: „Interfejs bez wieszaków”

I tu właśnie ujawniają się prawdziwe zalety uniwersalnego wieszaka na przerzutkę: to tylko pośredni krok na drodze do „interfejsu bez wieszaka”, czyli mocowania tylnego koła, które nie wymaga wieszaka na przerzutkę. Tam specjalna przerzutka tylna jest montowana bezpośrednio na ramie, a dzięki nowemu SRAM Red AXS XPLR taka przerzutka tylna jest teraz po raz pierwszy dostępna dla rowerów typu dropbar.

Tak wygląda ujęcie z bezpośredniego montażu...
... a więc przerzutka tylna montowana bezpośrednio.

Rowerzyści górscy znają już ten system, którego zaletą jest duża wytrzymałość i wysoka precyzja przełączania. Ale jak dokładnie działa ta technologia? Właściwie jest to całkiem proste: zdejmuje się właściwy wieszak przerzutki UDH; W ramce będzie wtedy widoczny duży otwór. Wciskasz w nią tuleję redukcyjną, następnie nasuwasz na nią tylną przerzutkę i mocno ją dokręcasz. Śruba mocująca jest pusta; Gwint osi przelotowej znajduje się po wewnętrznej stronie. Przerzutkę tylną można prawidłowo zamocować dopiero po zamontowaniu łańcucha i włożeniu tylnego koła; Spowoduje to dociśnięcie tylnej przerzutki do ramy i tym samym jej zamocowanie.

Po lewej stronie „widelca” widać oznaczenia umożliwiające późniejsze ustawienie przerzutki tylnej.
Włożona jest czerwona tulejka...
...następnie mocowana jest przerzutka tylna.

SRAM Red AXS XPLR: Przerzutka tylna, której nie trzeba regulować

Przerzutka tylna montowana bezpośrednio nie posiada śrub regulacyjnych, ponieważ jej położenie względem kasety jest precyzyjnie określone. Regulacja odbywa się zaraz po zamontowaniu łańcucha i różni się znacznie od zwykłej procedury; Każdy, kto to zrobił, zarzeka się, że regulacja obwodu jest teraz znacznie łatwiejsza. Ułatwia to również określenie długości łańcucha - zależy to tylko od długości tylnych widełek.

Ekstremalna stabilność nowej przerzutki tylnej zapewnia maksymalną precyzję podczas zmiany biegów; Elektronika SRAM AXS wykrywa siłę działającą na przerzutkę tylną, a następnie umożliwia jej błyskawiczny obrót do wewnątrz. Ma to na celu zapobieganie uszkodzeniom, a także umożliwia wymianę poszczególnych części drogiego zamiennika.

Jedynym haczykiem jest to, że przerzutki tylnej montowanej bezpośrednio nie można przymocować do konwencjonalnej ramy. I odwrotnie, hak przerzutki UDH jest kompatybilny z każdą normalną przerzutką tylną. W rowerach szutrowych liczba wyposażonych w nie ram jest nadal możliwa do opanowania i oczywiście jak dotąd dostępna jest tylko jedna odpowiadająca przerzutka tylna, a mianowicie SRAM Red AXS XPLR. Scena MTB pokazuje, że to się zmieni – zobaczmy, ile czasu zajmie rowerom typu dropbar zanim zostanie ustalony nowy standard.

www.universalderailleurhanger.com

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Related Stories

  • Loteria: Wygraj jeden z trzech zestawów Mons Royale Diversion!
  • Storck Bicycle z nową obecnością w Internecie: Aktualności Storck 2025
  • Wygraj zestaw Magura Gustav Pro First Edition!: Więcej mocy na szlakach
  • Brak gotowego roweru: Diamentowa Suvea
  • Dużo atrakcji na wiosennym jarmarku: Cyclingworld Düsseldorf 2025
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH