Zadomowiły się już w kolarstwie górskim, ale kolarze wyścigowi i rowerzyści szutrowi nie musieli jeszcze sobie z nimi radzić. Ale w postaci zupełnie nowej SRAM Red AXS XPLR, duże tylne przerzutki UDH wkraczają na nowe terytorium. Jak zatem działa nowy standard? A co właściwie oznacza „UDH”?
Za skrótem kryje się termin „uniwersalny wieszak na przerzutkę”. A więc uniwersalny wieszak na przerzutkę – chociaż to tylko część historii. Każdy, kto kiedykolwiek musiał wymieniać hak przerzutki na starszej ramie, zrozumie, dlaczego jednolity kształt tego elementu jest praktyczny: obecnie są one dostępne w dziesiątkach, a może nawet setkach wersji - wystarczy spojrzeć Schaltauge.de gdzie przy odrobinie szczęścia poszukiwacze znajdą odpowiednią część zamienną.
Uniwersalny wieszak na przerzutkę: koniec z różnymi wieszakami na przerzutki!
UDH kładzie temu kres: wszystkie ramy spełniające standardy opracowane przez SRAM są wyposażone w identyczny hak przerzutki. „Interfejs” ramy, do której montowany jest hak przerzutki UDH, nie zawsze musi wyglądać tak samo – istnieje pięć różnych wariantów, które dają producentowi ramy pewną swobodę w projektowaniu. Ale hak przerzutki opracowany przez SRAM jest, jak powiedziałem, zawsze taki sam. Wykonany jest z tworzywa sztucznego i aluminium, wkładany jest do ramy od wewnątrz i następnie mocowany za pomocą wydrążonej śruby z lewym gwintem. Śruba wyposażona jest w gwint wewnętrzny, w który wkręcona jest oś szybkozamykająca. Hak przerzutki UDH został zaprojektowany tak, aby łańcuch nie utknął pomiędzy zębatką a ramą, co jest dużą zaletą, szczególnie w przypadku ram karbonowych.
Do tego wieszaka przerzutki jak zwykle mocuje się konwencjonalną przerzutkę tylną - na przykład Shimano GRX w rowerze elektrycznym Canyon, jak pokazano. Można jednak zamontować również tylną przerzutkę roweru wyścigowego sprzed 60 lat, ponieważ hak przerzutki praktycznie nie zmienił się od początku lat pięćdziesiątych. W lepszych ramach stalowych była to stała część ramy, w prostych była to przykręcana płytka - w przypadku wygięcia można było ją wyprostować lub w tym drugim przypadku wymienić. Aluminiowe wieszaki przerzutek montowane są na ramach aluminiowych i karbonowych, które stanowią z góry określony punkt zerwania w przypadku sił działających na przerzutkę tylną w przypadku upadku itp. Oznacza to, że hak przerzutki nie może być zbyt stabilny; Z drugiej strony oznacza to również, że elastyczny wieszak przerzutki może wpływać na precyzję zmiany biegów. Im więcej zębatek z tyłu chce się uruchomić, tym bardziej staje się to problemem.
Następny krok: „Interfejs bez wieszaków”
I tu właśnie ujawniają się prawdziwe zalety uniwersalnego wieszaka na przerzutkę: to tylko pośredni krok na drodze do „interfejsu bez wieszaka”, czyli mocowania tylnego koła, które nie wymaga wieszaka na przerzutkę. Tam specjalna przerzutka tylna jest montowana bezpośrednio na ramie, a dzięki nowemu SRAM Red AXS XPLR taka przerzutka tylna jest teraz po raz pierwszy dostępna dla rowerów typu dropbar.
Rowerzyści górscy znają już ten system, którego zaletą jest duża wytrzymałość i wysoka precyzja przełączania. Ale jak dokładnie działa ta technologia? Właściwie jest to całkiem proste: zdejmuje się właściwy wieszak przerzutki UDH; W ramce będzie wtedy widoczny duży otwór. Wciskasz w nią tuleję redukcyjną, następnie nasuwasz na nią tylną przerzutkę i mocno ją dokręcasz. Śruba mocująca jest pusta; Gwint osi przelotowej znajduje się po wewnętrznej stronie. Przerzutkę tylną można prawidłowo zamocować dopiero po zamontowaniu łańcucha i włożeniu tylnego koła; Spowoduje to dociśnięcie tylnej przerzutki do ramy i tym samym jej zamocowanie.
SRAM Red AXS XPLR: Przerzutka tylna, której nie trzeba regulować
Przerzutka tylna montowana bezpośrednio nie posiada śrub regulacyjnych, ponieważ jej położenie względem kasety jest precyzyjnie określone. Regulacja odbywa się zaraz po zamontowaniu łańcucha i różni się znacznie od zwykłej procedury; Każdy, kto to zrobił, zarzeka się, że regulacja obwodu jest teraz znacznie łatwiejsza. Ułatwia to również określenie długości łańcucha - zależy to tylko od długości tylnych widełek.
Ekstremalna stabilność nowej przerzutki tylnej zapewnia maksymalną precyzję podczas zmiany biegów; Elektronika SRAM AXS wykrywa siłę działającą na przerzutkę tylną, a następnie umożliwia jej błyskawiczny obrót do wewnątrz. Ma to na celu zapobieganie uszkodzeniom, a także umożliwia wymianę poszczególnych części drogiego zamiennika.
Jedynym haczykiem jest to, że przerzutki tylnej montowanej bezpośrednio nie można przymocować do konwencjonalnej ramy. I odwrotnie, hak przerzutki UDH jest kompatybilny z każdą normalną przerzutką tylną. W rowerach szutrowych liczba wyposażonych w nie ram jest nadal możliwa do opanowania i oczywiście jak dotąd dostępna jest tylko jedna odpowiadająca przerzutka tylna, a mianowicie SRAM Red AXS XPLR. Scena MTB pokazuje, że to się zmieni – zobaczmy, ile czasu zajmie rowerom typu dropbar zanim zostanie ustalony nowy standard.