E-MTB / Test: Dzięki Shimano EP801, akumulatorowi 630 Wh, masie około 22,3 kg i skokowi zawieszenia 160 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu, MyVelo Aspen pozycjonuje się jako sportowy elektryczny rower górski do szerokiej gamy zastosowań używa. Przyglądamy się szczegółowo rowerowi ze Schwarzwaldu.
MyVelo to stosunkowo młoda firma ze Schwarzwaldu, która powstała z pasji do jazdy na rowerze. Obaj założyciele, sami pasjonaci kolarstwa wyścigowego, wykorzystali swój entuzjazm do jazdy na rowerze w rozwoju własnej marki, a nawet zespołu rowerów wyścigowych. Choć początkowo MyVelo działało głównie w segmencie rowerów wyścigowych, w krótkim czasie firma znacznie rozszerzyła swoje portfolio. Obecnie MyVelo oferuje szeroką gamę rowerów, w tym rowery wyścigowe, rowery szutrowe, rowery górskie i różnorodne rowery elektryczne, od rowerów codziennych po sportowe e-rowery górskie.
W skrócie MyVelo Aspen
MyVelo Aspen to najbardziej sportowy elektryczny rower górski w ofercie MyVelo. Rower ma karbonową ramę wykończoną w błyszczącym kolorze niebieskim i napędzany jest silnikiem Shimano EP801, który współpracuje z akumulatorem 630 Wh zintegrowanym z rurą dolną i zabezpieczonym zamkiem. Wyjmowany akumulator jest praktyczny, nawet jeśli obsługa pokrywy akumulatora za pomocą dwóch śrub radełkowanych jest nieco niewygodna.
MyVelo Aspen szczególnie dobrze sprawdza się na terenach turystycznych i terenowych. Połączenie 160 mm skoku, łatwych w regulacji elementów zawieszenia RockShox i wyposażenia Shimano XT sprawia, że jest to idealny towarzysz na wymagające wycieczki, podczas których wymagane są zarówno umiejętności wspinaczkowe, jak i wydajność zjazdowa. Rower jest na tyle uniwersalny, że poradzi sobie w różnym terenie, jednak dobrane wyposażenie pokazuje, że nie jest przeznaczony do użytku wyłącznie enduro.
Dobre wyposażenie - z jedną małą wadą
Podwozie składa się z widelca RockShox ZEB Ultimate o skoku 160 mm i goleni 38 mm. Z tyłu znajduje się amortyzator SuperDeluxe, również firmy RockShox, a także w wysokiej jakości wersji Ultimate.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą znanej i sprawdzonej mechanicznej dźwigni zmiany biegów Shimano XT w wersji 12-biegowej. Skuteczność hamowania zapewniają 4-tłoczkowe hamulce Shimano XT z tarczą 203 mm z przodu i 180 mm z tyłu. Hamulce te zapewniają niezawodne działanie, chociaż mniejsza tarcza z tyłu pokazuje, że rower nie jest przeznaczony wyłącznie do ekstremalnych zjazdów i ciężsi rowerzyści mogą rozważyć wymianę na 203 mm.
Ramki do zdjęć | Aspen w całości z włókna węglowego |
widelec amortyzowany | Ładowarka RockShox ZEB Ultimate 3 |
napęd | ShimanoEP801 |
akumulator | Shimano 630Wh |
niemy | RockShox Super Deluxe Ultimate |
wirniki | Mavic Crossmax XL S |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic SpeedGrip SuperTrail |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic SpeedGrip SuperTrail |
przerzutka tylna | Shimano XT 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Shimano |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT M8120 |
tarcze hamulcowe | Shimano XT 203/180mm |
sztyca | Na kroplomierz 150 mm |
siodło | Wydajność Pro Turnix |
trzon | Per Koryak |
Lenker | Per Koryak |
Koła MyVelo Aspen to Mavic Crossmax XLS, które zostały zoptymalizowane pod kątem ambitnego użytku na szlakach. Oferują dobrą równowagę pomiędzy lekkością i stabilnością. Opony Schwalbe Nobby Nic są znane jako wszechstronne, ale biorąc pod uwagę skok zawieszenia, tak naprawdę nie pasują do roweru, zwłaszcza że z przodu i z tyłu zastosowano twardą mieszankę gumy SpeedGrip.
Kokpit i sztyca roweru pochodzą od Pro i zapewniają solidne osiągi. Sztyca ma skok 150 mm, który jest wystarczający dla większości rowerzystów, chociaż większy skok może być pożądany w przypadku bardzo dużych rozmiarów ram.
Przy cenie 7.499 euro MyVelo Aspen należy do wyższego segmentu cenowego rowerów górskich typu e-mountain. Cena jest w porządku, biorąc pod uwagę cały pakiet, zwłaszcza dla mniejszego producenta z Niemiec.
MyVelo Aspen na szlaku
Elektryczny rower górski MyVelo Aspen zapewnia zrównoważone i wszechstronne osiągi na szlaku, możliwe dzięki przemyślanej geometrii i wysokiej jakości komponentom. Charakterystyka prowadzenia roweru można określić jako sportowa, a jednocześnie przystępna, co czyni go doskonałym wyborem dla rowerzystów, którzy lubią zarówno wymagające wycieczki, jak i umiarkowane warunki na szlakach.
Dzięki geometrii ze stosunkowo głębokim przodem MyVelo Aspen ma doskonałe właściwości wspinaczkowe. Rower jest bardzo stabilny nawet na stromych podjazdach, w czym pomagają dłuższe dolne widełki i nisko położony środek ciężkości. Taka konstrukcja zapewnia, że przednie koło pozostaje stabilnie na podłożu nawet na stromych podjazdach, co zwiększa przyczepność tylnego koła. Nawet na wymagających technicznie podjazdach Aspen oferuje bardzo dobrą kontrolę, dzięki czemu wspinaczka jest bezpieczna i wydajna. Pozycja jeźdźca jest lekko rozciągnięta, co sprzyja sportowej pozycji siedzącej, a także przyczynia się do wydajności wspinaczki.
Na zjazdach MyVelo Aspen wykazuje bardzo dobre i stabilne osiągi. Skok 160 mm z przodu i z tyłu w połączeniu z widelcem RockShox ZEB i amortyzatorem Super Deluxe zapewniają dużą kontrolę nawet na wymagających trasach. Geometria roweru z płaskim kątem główki ramy zapewnia dobrą równowagę pomiędzy stabilnością i zwinnością. Jednak przy wyższych prędkościach pojawia się lekka nerwowość, a tył staje się nieco niestabilny podczas uderzania szybkimi uderzeniami.
Na zakrętach MyVelo Aspen charakteryzuje się precyzyjnym i przewidywalnym prowadzeniem. Geometria zapewnia, że rower można łatwo pokonywać zakręty, nie wymagając od rowerzysty zbytniego wkładu. Jednak opony ograniczają tutaj potencjał motocykla, ponieważ opony Schwalbe Nobby Nic szybko tracą przyczepność w twardszej mieszance gumy na luźnych lub mokrych nawierzchniach.