SRAM Red AXS XPLR 2024: Nowa grupa szutrowa od amerykańskiego producenta komponentów zaskakuje 13. zębatką i tylną przerzutką, która bardziej przypomina MTB. Nowy Red XPLR jest skierowany szczególnie do sportowych rowerzystów szutrowych, którzy chcą jeździć na wyścigach i wycieczkach.
Dzięki zaprezentowanemu wiosną Red AXS 2024, SRAM po raz kolejny zwiększył przepaść pomiędzy swoją topową grupą a tańszymi wariantami Force, Rival i Apex. Wraz ze zmianą na zupełnie nowy kształt dźwigni w Redzie, czemu towarzyszyło znacznie zmniejszone siły dłoni podczas hamowania, Red 2024 to zupełnie nowa generacja modelu. Jasne jest, że różnica ta pozostanie aż do odwołania, ponieważ SRAM Force i Apex, numery dwa i cztery w gamie, otrzymały dźwignię dopiero w zeszłym roku, która została wprowadzona w SRAM Rival w 2021 roku.
SRAM Red AXS XPLR 2024: 13 biegów i przerzutka tylna UDH
Teraz SRAM wprowadza szutrową wersję Red AXS i wraz z tą grupą robi kolejny krok w przyszłość, z dala od istniejących grup. Gravel Red ma 13 przełożeń i jest dostępny tylko ze standardową przerzutką tylną UDH.
Wcześniej SRAM dzielił swoje zestawy szutrowe z tarczami mono na XPLR i Eagle. Różnica polega na przerzutkach tylnych: XPLR ma przerzutki do 44 zębów, Eagle do 52. Ten drugi wariant jest zatem praktycznie standardem MTB. Dzięki nowemu Redowi, który oficjalnie działa pod XPLR, SRAM żegna się z niezwykle dużymi górskimi zębatkami Eagle - nowa grupa jest skierowana do docelowej grupy rowerzystów szutrowych, którzy są bardziej zorientowani na turystykę lub wyścigi i którzy nie jeździć ekstremalnymi szlakami, ale zamiast tego jeździć węższymi szlakami, potrzebujesz tłumaczenia. SRAM oferuje to w nowej 13-biegowej kasecie, która z 46-biegową zębatką górską jest jeszcze bardziej odpowiednia do wspinaczki niż poprzednie kasety XPLR, ale jest stopniowana w skokach jednym zębem w szybkim zakresie.
Oto gradacja nowej kasety, która jest stosunkowo lekka przy wadze 290 gramów:
10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46
XPLR 13-biegowa: węższa gradacja, łatwiejsza wspinaczka
W porównaniu do kasety XPLR z dwunastoma zębatkami, na największym pierścieniu znajduje się teraz dodatkowe 12 zębatek i 46 zamiast 44 zębów; W porównaniu do kasety Eagle z 10-52 zębami brakuje najłatwiejszego sprzętu górskiego. Ta kaseta jest skalowana skokami po dwa w szybkim zakresie (10-12-14-16). Co ciekawe, 13-biegowa kaseta jest praktycznie identyczna z kasetą do rowerów wyścigowych 10-36, którą montuje się w wielu rowerach z SRAM 2×12 - z tą różnicą, że zamiast 36 jest zębatka 38 i zębatka 46.
Kolejną szczególną cechą nowego systemu jest brak specjalnego 13-biegowego łańcucha. Odległości pomiędzy poszczególnymi zębatkami są identyczne jak w przypadku obecnych dwunastobiegowych zębatek. Nowa kaseta jest o jedną zębatkę szersza niż kaseta dwunastobiegowa, ale pasuje do obecnych wolnobiegów XDR. 13-biegowa zębatka została zaprojektowana w taki sposób, że największa zębatka znajduje się głębiej w środku. Tarcze łańcuchowe obecnych dwunastobiegowych grup są również kompatybilne.
Do doposażenia wystarczą kaseta i przerzutka tylna
To dobra wiadomość dla wszystkich zainteresowanych nową skrzynią biegów – bo żeby w przyszłości móc zmieniać 13 przełożeń wystarczy dokupić kasetę i tylną przerzutkę. Można nadal używać starszych manetek SRAM AXS z grup dwunastobiegowych, ponieważ sterowanie elektroniczne znajduje się w całości w przerzutce tylnej. Można go jednak zamontować tylko na ramie, która została już zaprojektowana zgodnie ze standardem UDH - np. Specialized Crux lub nowy Rose Backroad, żeby wymienić tylko dwa.
Masywna przerzutka tylna znacząco odbiega od wizualnych nawyków rowerzystów szutrowych i kolarzy wyścigowych. Przypomina bardziej zmieniarkę MTB a la SRAM XX Eagle Transmission, ale jest zauważalnie lżejsza (375 zamiast 440 gramów) i jest nieco bardziej kompaktowa. Bardzo udana jest integracja akumulatora, który znajduje się w tylnej przerzutce, a nie z tyłu. Wahacz jest nieco krótszy niż w przypadku tylnej przerzutki MTB i podobnie jak on wyposażony jest w rolkę o średnicy 14 mm (na górze) i 16 mm (na dole). To ostatnie nosi nazwę „Magicznego Koła” i jest wykonane z aluminium z wprasowanym pierścieniem zębatym. Sztuczka: jeśli coś dostanie się do „szprych” rolki i je zablokuje, pierścień zębaty może się dalej obracać.
Projektując tylną przerzutkę Red, SRAM przywiązywał mniejszą wagę do optymalnej zmiany przełożeń pod obciążeniem, co jest ważne w przypadku (e-)MTB, ale raczej do maksymalnej prędkości zmiany przełożeń - praktyczny test, który nastąpi wkrótce, pokaże, jak to działa. W każdym razie ekstremalna sztywność konstrukcji UDH powinna zapewnić jeszcze bardziej precyzyjne operacje przełączania.
Jeśli chcesz mieć kompletną grupę, otrzymasz wspomniane powyżej nowe dźwignie i zaciski hamulcowe, a także zestaw korbowy z miernikiem mocy lub bez i dobrze znany dwunastobiegowy łańcuch firmy SRAM Red, który jest szczególnie lekki dzięki dużym frezowania na płytach zewnętrznych i wewnętrznych oraz na śrubach drążonych. Oczywiście nowe topowe komponenty nie są do końca tanie: cała grupa kosztuje niecałe 4.000 euro ze standardowym mechanizmem korbowym i prawie 4.500 euro z miernikiem mocy. Jeśli jednak kupisz tylko kasetę i przerzutkę tylną do doposażenia zgodnie z opisem, będziesz musiał już zapłacić 1.460 euro.
Ceny i wagi SRAM Red AXS XPLR
przerzutka tylna | 375 g (plus akumulator) | 785 € (plus akumulator) |
w Kassetten | 290 g | 675 € |
łańcuch | 250 g (120 ogniw) | 100 € |
Miernik mocy mechanizmu korbowego (172,5 mm / 40 zębów) | 515 g | 1.235 € |
Standardowy mechanizm korbowy | NA | 730 € |
Mechanizm korbowy bez pająka/tarczy | NA | 450 € |
Krótka linka dźwigni zmiany biegów/zacisku hamulca | 203 / 150g | 755 € |
Tarcza hamulcowa Paceline X 160 mm | 133 g | 80 € |