Nowości produktowe: Dzięki oponom radialnym Albert i Shredda Schwalbe obiera zupełnie nową ścieżkę w sektorze MTB. Gwinty osnowy, które w przypadku zwykłych opon rowerowych biegną ukośnie w poprzek opony pod kątem 45°, w obu modelach są ułożone pod znacznie bardziej rozwartym kątem. Daje to szereg korzyści, które obiecują zwiększone osiągi na szlaku.
Wraz z wprowadzeniem nowych opon radialnych Albert i Shredda firma Schwalbe wywraca świat MTB do góry nogami. Według Schwalbe technologia opracowana podczas Pucharu Świata w Downhillu otwiera zupełnie nowy wymiar w funkcjonowaniu opon rowerowych. Pomogła już sportowcom Schwalbe osiągnąć łącznie 14 zwycięstw w Pucharze Świata. Przede wszystkim Amaury Pierron (Commencal/Muc Off), który niedawno triumfował w Pucharze Świata w Les Gets i Val di Sole z przewagą odpowiednio 6,498 i 4,893 sekundy.
Zalety opon radialnych
Przede wszystkim taki układ zapewnia, że materiał osnowy zachodzi na siebie w krótszym czasie i przy mniejszym naprężeniu. Oznacza to, że opona odkształca się bardziej selektywnie i może reagować znacznie elastyczniej i lepiej dopasowywać się do nierówności, nie tracąc przy tym współczynnika bezpieczeństwa. Z drugiej strony opony radialne zapewniają o około 30% większą powierzchnię styku niż opony konwencjonalne przy tym samym ciśnieniu powietrza. Nawet jeśli ciśnienie powietrza wzrośnie o 50%, powierzchnia styku jest nadal o 15% większa, a opona nadal zachowuje swoje właściwości elastyczne. Oznacza to, że ciśnienie powietrza można dowolnie dobierać według życzeń kierowcy – niemal niezależnie od negatywnego wpływu na zachowanie resorów i komfort.
Większa powierzchnia styku i bardziej elastyczna reakcja zapewniają znacznie lepszą przyczepność, większą amortyzację, większe bezpieczeństwo i większy komfort. Opona lepiej amortyzuje uderzenia i efektywniej wykorzystuje skok zawieszenia – dosłownie wsysa się w podłoże. Dotyczy to zarówno rowerów górskich, jak i EMTB, które dzięki dwóm oponom zapewniają znacznie lepszą przyczepność do podłoża. Schwalbe wyjaśnia dalej, że opony radialne – z wyjątkiem mieszanki gumy ADDIX Ultra Soft – są wykonane z sadzy pochodzącej z recyklingu (rCB). rCB jest produktem bezpośrednio pochodzącym z systemu recyklingu Schwalbe i zastępuje w 100% sadzę przemysłową opartą na paliwach kopalnych. Według Schwalbe w ten sposób oszczędza się 80% ekwiwalentu CO₂ – bez utraty jakości i wydajności opon.
Połknij Alberta
Tworząc Alberta, twórcy Schwalbe wykorzystali wiedzę zdobytą podczas opracowywania Tacky Chan. Podstawowe pytanie: Jak powinna wyglądać opona, która daje mi dużo bezpieczeństwa w każdej sytuacji? Zastosowano klocki barkowe z Tacky Chan, które według Schwalbe zapewniają dłuższe krawędzie hamowania, trwałość i dobre przenoszenie sił bocznych. Ogólnie rzecz biorąc, opona jest bardziej zamknięta i okrągła. Istnieją tylko dwa różne typy kołków. Carl Kämper, zarządzanie produktem i rozwój MTB: „Mamy dużo więcej gumy na podłożu i kilka kolców, które mają ciągły kontakt z podłożem. W połączeniu z większą powierzchnią styku opon radialnych zapewnia to wyjątkową kontrolę podczas jazdy, zarówno podczas hamowania, jak i przyspieszania. Opona doskonale się dostosowuje.”
Połknij Shreddę
Schwalbe Shredda ma wyznaczać zupełnie nowe standardy w zakresie przyczepności. Opona występuje w wersji przedniej i tylnej i została opracowana specjalnie z myślą o wymagających technicznie trasach z e-MTB. Przednia opona ma największą głębokość bieżnika, jaką kiedykolwiek wyprodukowała Schwalbe: 10 mm na barku i 8 mm na środku. Wizualnie opona przypomina oponę do motocrossu. Podczas gdy środkowe klocki wznoszą się na oponie w kształcie piramid (stabilność i odporność na ścieranie), pochyłe klocki barkowe odkształcają się i zamykają podczas jazdy. Nawet przy ostrych zakrętach i pochyleniach opona powinna nadal zapewniać dużą kontrolę. Według producenta opona ma zapewniać korzyści nie tylko na podjazdach; głębokość bieżnika w połączeniu z otwartą konstrukcją bieżnika zapewnia dobre blokowanie, zwłaszcza na miękkim podłożu. Dlatego opona idealnie nadaje się do przenoszenia impulsów na miękkich nawierzchniach pomimo większej masy e-MTB, mówi Schwalbe.
Robert Mennen, menedżer produktu MTB: „Podczas opracowywania Shreddy celem było opanowanie technicznych szlaków! Długie klocki przenoszą siły sterujące nawet na stromych podjazdach.” Dlatego profil opony wygląda tak potężnie, a jej funkcjonalność jest tu wyraźnie na pierwszym planie. W Shredda Rear głębokość bieżnika jest nieco niższa - zauważalne jest tutaj ekstremalne wysunięcie wielu kolców. Poszczególne kołki są wzmocnione mostkami, aby zagwarantować jeszcze większą stabilność i trwałość. Mennen: „Dzięki efektowi odpychania wielu kolców uzyskujemy moc na podłożu – zarówno podczas hamowania, jak i przyspieszania”.
Ceny nowych opon wahają się od 73,90 do 79,90 euro, w zależności od wersji (Trail lub Gravity).
Sieć: www.schwalbe.com