Test / E-MTB: YT Decoy, w przeszłości świetnie się przy nim bawiliśmy. Tym bardziej byliśmy podekscytowani tym, jak poradzi sobie jego następca. Nazywa się YT Decoy Super Natural, w skrócie YT Decoy SN. Rower chce zrobić kilka rzeczy inaczej, nie chce być elektrycznym rowerem górskim, ale raczej „elektrycznym enduro”. O co w tym wszystkim chodzi, wszystkie informacje, pierwsze wrażenia z jazdy i szczegółowy film można znaleźć tutaj.
Czy nazywanie nowego Decoy „Electric Enduro” i etykietowanie go „Super Natural” jest czystym marketingowym bla bla bla? Jasna odpowiedź: nie! YT najwyraźniej zdecydował się nie robić tego, co wszyscy: lekkich e-MTB o małej wadze lub e-MTB o pełnej mocy z ogromnymi akumulatorami. YT chciał ustalić inne priorytety i wyraźnie to wyrazić w komunikacji. Obu się udało...
Rama YT Decoy Super Natural
YT Decoy SN ma smukłą ramę z ultramodułowego włókna węglowego, konfigurację kół MX (mullet) i geometrię, która pozostawia miejsce na ambicje rowerzysty. Został przebudowany od podstaw i oferuje miejsce na widelec o średnicy 170 mm i kącie główki ramy 63,9 stopnia - dla maksymalnej płynności na zjazdach - a dolne widełki o średnicy 442 mm powinny zapewniać wystarczającą zwrotność. Dobrze znany podnośnik V4L został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyczepności i ma poprawioną kinematykę, aby kontrolować skok 160 mm z tyłu. Dzięki rozpiętości rozmiarów od S do XXL każdy powinien znaleźć swój preferowany rozmiar. Zasięg wzrasta z 435 mm do 515 mm, a wszystkie opcje mają ten sam kąt siedziska wynoszący 78 stopni, co zapewnia wygodę podczas dłuższych wysiłków wspinaczkowych. Geometrię można zoptymalizować za pomocą flip chipa. W przypadku rur podsiodłowych zdecydowano się na raczej krótkie długości w połączeniu z opuszczaną sztycą o dużym skoku; pozwala to rowerzystom wybrać rozmiar pasujący do ich stylu jazdy, a nie tylko wzrostu.
Twórcy twierdzą, że integracja ramy i jednostki napędowej była ważna w procesie projektowania Decoy Super Natural; i kluczowe dla powstałego produktu. Ekosystem Fazua Ride 60 jest płynnie umieszczony w ramie. Został wybrany ze względu na naturalne wyczucie prowadzenia i niską masę systemu. Otrzymujesz także stosunkowo wysoki moment obrotowy 60 Nm i moc szczytową 450 W – zasilaną na stałe zintegrowanym akumulatorem 430 Wh. Pod napędem zamontowana jest masywna osłona podwozia, a w ramie głównej znajduje się miejsce zarówno na uchwyt na butelkę, jak i możliwość montażu akcesoriów. Oznacza to, że możesz zacząć bez plecaka.
Geometria YT Decoy Super Natural
Co naprawdę musisz wiedzieć: Kąt skrętu waha się od 63,9 do 64,2 stopnia, w zależności od ustawienia. Dolny trójkąt ma od 442 do 443 milimetrów. Wysokość suportu wynosi od 344 do 340 milimetrów, co uzasadnia, a nawet sprawia, że konieczne jest stosowanie krótszych korb. Zasięg wynosi od 432 do 515 milimetrów, a stos wynosi od 633 do 664 milimetrów. Kąt podsiodłowy wynosi od 78 do 78,4 stopnia – w zależności od ustawienia i rozmiaru – długość rury podsiodłowej jest umiarkowana i wynosi od 390 do 460 milimetrów.
Jeśli chcesz zagłębić się w szczegóły, szczegółowe dane dotyczące geometrii YT Decoy SN znajdziesz tutaj:
Warianty modelu YT Decoy Super Natural
Istnieją w sumie trzy warianty, które mają tę samą ramę z włókna węglowego. Zawsze także ze wspornikiem YT Postman o skoku do 230 mm, w zależności od wysokości ramy. Opony Continental Kryptotal można również znaleźć we wszystkich rowerach, nawet z nową mieszanką gumy Super Soft z przodu. Oprócz charakterystycznego dla każdego modelu koloru, każda wersja jest zawsze dostępna również w subtelnej wizualnie czerni.
YT Decoy Core 2 kosztuje 6.499 euro, waży 20,6 kg i jest wyposażony w amortyzowany widelec RockShox ZEB Select, przerzutki Shimano SLX, hamulce TRP i koła DT-Swiss 1900.
YT Decoy Core 3 kosztuje 7.499 euro, waży 20,5 kg i jest wyposażony w RockShox ZEB Ultimate, przekładnię Sram S1000, hamulce TRP i koła Crankbrothers Synthesis.
W teście mieliśmy Decoy Super Natural Core 4 za 8.499 euro. Dużo pieniędzy, ale także dużo wartości! Umiarkowana masa całkowita wynosząca 20,4 kilograma jest rozłożona pomiędzy Fox 38 Factory, przekładnią Sram GX, hamulcem Sram Maven i kołami Crankbrothers Synthesis.
Najwyższy model dostępny jest także w kolorze czarnym. Czerń zawsze się sprawdza!
Wysokiej jakości sprzęt i bardzo ładna rama karbonowa
Z czysto wizualnego punktu widzenia Decoy SN robi wrażenie. Piękna karbonowa rama wygląda bardzo smukło pomimo silnika elektrycznego i akumulatora 430 Wh. Szczególnie w obszarze suportu, dzięki smukłej konstrukcji silnika Ride 60 Fazua, rama została zaprojektowana w taki sposób, że trzeba dwa razy spojrzeć, aby rozpoznać, że jest to rower elektryczny. Ponadto Fazua Ride 60 z akumulatorem 430 Wh ma sporo „rezerwy zasięgu” na dłuższe wycieczki, szczególnie w porównaniu do innych systemów oświetlenia. Jest to jednak konieczne również w przypadku YT Decoy SN, ponieważ akumulatora nie można wyjąć, a zapowiadany wzmacniacz zasięgu nie jest jeszcze dostępny. Pod względem wydajności można uzyskać maksymalnie 60 Nm momentu obrotowego i aż 450 W. W naszych testach laboratoryjnych Ride 60 pokazał w przeszłości również, że jest w najwyższej klasie, jeśli chodzi o osiągi.
Poziom naładowania baterii i tryb, w którym się znajdujesz, są wyświetlane za pomocą pięciu diod LED na górnej rurze. Dostępnych jest pięć trybów: brak wsparcia, Eco, Standard, Boost i Super Boost, który jest aktywny przez 20 sekund po aktywacji. Kolory diod LED pokazują poziom wsparcia, a ich liczba pokazuje poziom naładowania. Nie potrzeba więcej informacji. Na kierownicy znajduje się pokrętło służące do włączania i wyłączania oraz przełączania trybów, co jest intuicyjne w obsłudze. Kolejną fajną funkcją jest port USB-C do ładowania telefonu komórkowego itp., który jest ukryty pod wyświetlaczem. Fazua miał w przeszłości problemy z innymi motocyklami, ale zapewniono nas, że problemy zostały rozwiązane. Więcej o tym później.
Udało nam się przetestować Core 4, który wykorzystuje obudowę Fox. Fox 38 Float Factory ze skokiem 170 mm i tłumieniem Grip X2 doskonale współgra z Fox DHX2 Factory, który ma skok 160 mm z tyłu. Hamulce i przerzutki pochodzą od Sram. Przekładnia GX Eagle sprawdziła się wielokrotnie, a nowy hamulec Maven Silver to prawdziwa kotwica, dokładnie taka, jakiej oczekujesz od hamulca. Koła pochodzą od Crankbrothers, kierownica i mostek od Renthal, sztyca od YT, ze spadkiem 200 mm w L/XL i nawet 230 mm w XXL, a korba od e*Thirteen. Ma tylko 160 mm długości, co jest bardzo przyjemne, ponieważ zapewnia większy prześwit, dzięki czemu można nadal pedałować w trudnym terenie. Dzięki wsparciu silnika nie przegapisz długości dźwigni. Całość uzupełniają opony Conti Kryptotal w wersji enduro.
A wszystko to można dostać na YT za cenę 8.499 euro, co naszym zdaniem jest więcej niż uczciwe w porównaniu z cenami niektórych innych producentów.
YT Decoy SN na szlaku w teście:
Wrażenia z jazdy są naprawdę naturalne, jak w „starym Decoy”. Strzelanie działa, możesz jechać dalej, ale jest też zwinność.
Jeśli zapytasz 100 rowerzystów górskich o listę życzeń związanych z enduro, prawdopodobnie odnajdą oni następujące punkty: 160–180 mm skoku zawieszenia, progresywną geometrię i elektryczny napęd na podjazdy, których nie zauważysz. Wygląda na to, że YT stopniowo przeglądał tę listę życzeń podczas opracowywania Decoy SN i ostatecznie spakował wszystko w jedną „super naturalną pętlę”. Firma z Forchheim celowo nie dołączyła do trendu superlekkiego, który obecnie dominuje w branży rowerowej, ponieważ trzeba pójść na zbyt wiele kompromisów w zakresie wydajności, zasięgu i stabilności, aby zoptymalizować wagę. Ale to właśnie w tych trzech obszarach enduro powinno błyszczeć i taki był również punkt widzenia ludzi z YT. Mogliśmy wcześniej sprawdzić w Saalbach, czy to zadziała.
To, co od razu rzuca się w oczy na pierwszych kilku metrach podjazdu, to rezerwa jazdy Fazua. Nigdy nie masz wrażenia, że silnik pcha. Ta precyzyjna kontrola stwarza wrażenie, jakby moc pochodziła wyłącznie z nóg, niezależnie od tego, w jakim trybie się znajdujesz. Sterowanie i moc wyjściową można indywidualnie dostosować w aplikacji. Pozycja siedząca jest przyjemnie wyprostowana, dzięki czemu nawet długie wycieczki nie obciążają pleców ani ramion.
Pomimo tego, że jazda była dobra w praktyce, Ride 60 niestety zawiódł w pewnym momencie naszego roweru testowego. Niestety, musieliśmy tego doświadczyć kilka razy w przypadku jednostki Fauza. Zapewniono nas jednak, że Fazua zajmuje się tymi problemami i zostaną one rozwiązane bardzo szybko.
Na technicznych podjazdach krótka korba bardzo pomaga uniknąć kontaktu z podłożem, ponieważ wysokość suportu wynosi 344 mm w górnym położeniu i 340 mm w niskim położeniu. To właśnie ta niska pozycja suportu daje Ci całkowicie bezpieczne uczucie podczas zjazdów, ponieważ stoisz na rowerze. I nie tylko, dzięki bardzo wyważonemu, a jednocześnie żwawemu podwoziu, możesz szybko rozpocząć zabawę na szlakach. Zawsze było zaskakujące, jak mało zauważa się 20,5 kg w porównaniu z „Bio-Enduro”. Rower jechał jak enduro z lekką nadwagą i nie było większych trudności ze zeskoczeniem z roweru łatwo lub bezpośrednio, aby wylądować na korzeniu lub krawędzi i zwiększyć prędkość. Ciągle zapominasz, że jedziesz na rowerze z silnikiem. Mullet, czyli 29" z przodu i 27,5" z tyłu, sprawił, że wypuszczanie bermów w powietrze, a nawet przejmowanie linii wewnętrznej, było naprawdę łatwe i przyjemne. Na Decoy SN zawsze miałeś dobre wyczucie podczas większych skoków, a przyjemna geometria z niskim suportem i wysokim przodem szybko zachęca do zrobienia jednego lub dwóch biczów.
Decoy SN czuł się naprawdę komfortowo w trudnym i technicznym terenie. Podwozie Fox spisał się tutaj bez zarzutu, a opony Conti również zrobiły wrażenie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Wszystkie pozostałe elementy roweru były absolutnie „na miejscu”. Hamulec Sram Maven zapewniał kontrolowaną i, w razie potrzeby, naprawdę dużą moc hamowania. Przekładnia GX Eagle po raz kolejny pokazała, że jest punktem odniesienia dla tego, co jest obecnie dostępne na rynku.
A potem znów dochodzimy do końca szlaku i dzięki napędowi elektrycznemu możemy wrócić prosto na górę…