Test Canyon Grizl:ON CF 7: Wokół młodego silnika Bosch SX firma z Koblencji konstruuje elektryczny rower szutrowy o sportowym charakterze i dużej mocy. Ale nawet bez wsparcia ten rower sprawia mnóstwo frajdy — dlatego SX to pierwszy napęd Bosch, który jest naprawdę kompatybilny z kierownicą, niezależnie od tego, czy używasz go w terenie, czy na co dzień.
Rowery typu dropbar z silnikami Bosch? Nasze dotychczasowe doświadczenia z nim nie były wcale takie wspaniałe. Zaczęło się ponad dziesięć lat temu od roweru S-Pedelec firmy Haibike, który był szybki w ruchu ulicznym, ale bez wsparcia nie dało się nim jeździć i oczywiście podlegał ograniczeniom prawnym. Z drugiej strony Cannondale z Bosch CX dawał radość tylko do 25 km/h; Jazda bez silnika nie miała sensu.
Wszystko wyglądało więc tak, jakby kompaktowe, umiarkowanie mocne silniki z tyłu lub oczywiście jednostka Fazua byłyby lepszym wyborem dla roweru wyścigowego lub szutrowego. Ale dzięki silnikowi SX Bosch otworzył teraz nowy rozdział – a Canyon Grizl:ON CF 7 jest tego najlepszym dowodem.
Bosch SX: mały, lekki i mocny
Co potrafi silnik zaprezentowany latem 2023 roku? Przede wszystkim jest znacznie bardziej kompaktowy od znanych silników marki – dwa kilogramy zamiast 2,9. Niewymienny akumulator o pojemności 400 watogodzin jest również mniejszy i lżejszy. To dobry punkt wyjścia dla ogólnie bardzo lekkiego roweru elektrycznego, a Canyon pracuje dalej w tym kierunku, wprowadzając ramę z włókna węglowego. I tak kompletny rower łącznie z uchwytem na butelkę waży prawie dokładnie 16 kilogramów na gram i jest wyposażony w system oświetlenia i amortyzowany widelec. Unikanie tego ostatniego pozwoliłoby zaoszczędzić kolejne 700 gramów, ale Canyon nie oferuje Grizl:ON ze sztywnym widelcem. Opony 45 mm w rowerze testowym są już zamontowane bezdętkowo.
Jedenastobiegowa skrzynia biegów i szerokie szutrowe opony
A już przy tym: Komplet zawiera Shimano GRX 600/800 z jedenastoma biegami, a także solidny zestaw kołowy DT Swiss, którego aluminiowe felgi o wewnętrznej szerokości 24 mm idealnie nadają się do szerokich opon. Fizik dostarcza siodło Terra; Niezwykle wygodna sztyca podsiodłowa na sprężynach piórowych pochodzi od firmy Canyon. Dostępny jest również wspomniany już system oświetlenia firmy Lupin, składający się z reflektora punktowego o trzech poziomach jasności i dwóch świateł tylnych. Tych ostatnich nie da się wyłączyć, co jest niefortunne, biorąc pod uwagę ich ekstremalną jasność.
Nadaje się do jazdy po szlakach i bruku dzięki amortyzowanemu widelcowi
Amortyzowany widelec i wspornik już to wskazują: z jednej strony Grizl:ON bardzo dobrze radzi sobie w trudnym terenie i należy do rowerów szutrowych, które idą w stronę MTB; Z drugiej strony jest również bardzo ciekawy pod kątem codziennego użytku. Canyon oferuje również rower w wersji „Daily” z błotnikami i bagażnikiem; Jednak ten model kosztuje aż o 700 euro więcej. Chociaż jest wyposażony w dwunastobiegową dźwignię zmiany biegów, na rowerze elektrycznym można bezpiecznie obejść się bez jednego biegu.
Silne wsparcie przy wyższych częstotliwościach pedałowania
A co do silnika: jak się sprawuje Bosch SX? Jego moment obrotowy wynoszący 55 Nm jest zaskakujący: całkiem sporo w porównaniu z 85 Nm Bosch CX, prawda? Ale nie tylko moment obrotowy ma znaczenie, ale także kadencja. Każdy, kto pedałuje z kadencją 80 lub większą, zostanie nagrodzony tak dużą mocą z kompaktowego urządzenia, że nawet najbardziej strome podjazdy można pokonać praktycznie bez wysiłku. Bosch określa krótkotrwałą moc maksymalną na poziomie 600 W, co oznacza, że ten kompaktowy silnik nie ustępuje swoim braciom o wyższym momencie obrotowym. Ponadto Bosch SX ma wyjątkowo niski opór i tutaj wracamy do wspomnianych na początku elektrycznych wyścigówek: w przeciwieństwie do nich Grizl:ON można również przesuwać bez wspomagania silnika; Powyżej 25 km/h czuje się jak na normalnym rowerze szutrowym, który poza większą masą daje się szybko i łatwo przemieszczać. Masz dużą swobodę w korzystaniu z silnika: jeśli chcesz, możesz go używać tylko w górach lub możesz pozwolić mu pracować na najniższym z czterech poziomów prędkości, kompensując w ten sposób dodatkową wagę roweru. Fakt, że silnik nie musi stale naciskać, oznacza również, że z akumulatorem 400 Wh możesz pokonać długą drogę; Można także zamontować akumulator „PowerMore”, który oferuje dodatkowe 250 Wh.
Tryby jazdy obsługiwane są za pomocą kontrolera systemowego w górnej rurze; Na kierownicy znajduje się łatwo dostępny przycisk włączający reflektor. Na rowerze nie ma wyświetlacza, chociaż można oczywiście korzystać z aplikacji na smartfonie. W każdym razie licznik rowerowy Wahoo pokazuje imponujące liczby i każdy, kto spróbuje przesłać trasę z Grizl:ON do Stravy (ale potem oczywiście ją ponownie usunie), znajdzie się w pierwszej dziesiątce prawie wszystkich podjazdów, które były na trasie – i jak mówiłem, bez większego wysiłku.
Zjazdowy rower e-gravel wykorzystuje zalety amortyzowanego widelca, wsparcia sprężynowego i szerokich opon. Skok RockShoxa wynoszący 40 mm pochłania silniejsze uderzenia; Wszystko razem zapewnia zauważalne tłumienie drgań, dzięki czemu z Canyonem można wyruszyć na bardziej wymagające trasy. Wyważona, poręczna geometria zapewnia bardzo przyjemną jazdę; Pozycja siedząca jest raczej zwarta, choć w zależności od wysokości siedziska zdecydowanie jest sportowa wysokość.
I tak Canyon Grizl:ON CF 7 rozwiewa wszelkie uprzedzenia, jakie mieliśmy w przeszłości na temat rowerów szutrowych Bosch. Bosch SX zapewnia mocne wsparcie i pozwala na prawdziwie sportowy styl jazdy; To bardzo dobry wybór do roweru e-gravel. Do tego Canyon wyceniony jest na dość umiarkowaną kwotę 4.799 euro – każdy zainteresowany e-gravelem powinien być zadowolony z tego roweru.