Test aerycs Explore 40: Zestaw kół szutrowych z obręczami bez haków oferuje solidną technologię i niską wagę w przyjemnej cenie. Dzięki trzem różnym głębokościom obręczy możesz także ocenić lekką konstrukcję i aerodynamikę.
Producent kół aerycs stale poszerza swój asortyment. Każdy, kto szuka zestawu kołowego do roweru szutrowego, ma teraz do wyboru cztery modele: Alutrek oferuje współczesną technologię za niecałe 400 euro, waży około 1.600 gramów, ma szerokość wewnętrzną 22 mm, obręcze bezdętkowe i piasty DT-Swiss. Mudflow z felgami wyprodukowanymi w Niemczech jest prawie 400 gramów lżejszy i czterokrotnie droższy. Pomiędzy nimi leży GCX Terra z haczykowatą obręczą, która ma teraz szerokość 24 mm od wewnątrz – i Explore, który wizualnie prawie nie różni się od GCX. Jego szczególna cecha polega na tym, że aerycs wykorzystuje w tym zestawie kołowym felgi bez haków, technologię, która zawsze wymaga wyjaśnienia.
Obręcze bez haków z optymalnym dopasowaniem opony
Obręcze typu hookless, zwane niegdyś „prostymi”, nie są niczym nowym – dawniej były bezproblemowym standardem w rowerach codziennych i turystycznych. Felgi hakowe zostały zaprojektowane do wąskich opon wyścigowych napędzanych pod wysokim ciśnieniem; Wystający do wewnątrz kołnierz felgi zapobiegał wypchnięciu opony poza krawędź felgi. Felgi bez kołnierzy felgi powracają teraz ponownie, ponieważ oferują zalety na kilka sposobów: Przede wszystkim felgi węglowe tego typu są łatwiejsze w produkcji, co oczywiście szczególnie cieszy producentów. Wtedy felgi bezhakowe podpierają oponę nieco szerzej i tym samym nadają jej lepszy aerodynamiczny kształt. I wreszcie, doświadczenie pokazuje, że montaż bezdętkowy ogólnie działa lepiej w przypadku felg bezhakowych.
Jakieś wady? Nie – można jednak montować TYLKO opony bezdętkowe (ale najlepiej z dętką); Ponadto należy DOKŁADNIE przestrzegać specyfikacji producentów kół i opon dotyczących szerokości opon i ciśnienia w oponach. Nie stanowi to jednak większego problemu w przypadku roweru szutrowego – biorąc pod uwagę szerokość wewnętrzną wynoszącą 25 mm, na tym zestawie kołowym będziesz jeździł przede wszystkim z oponami od 40 mm wzwyż. Aerycs pozwala również na stosunkowo wąskie koła 28, więc ten zestaw kołowy nadaje się również do rowerów wyścigowych. Biorąc jednak pod uwagę zewnętrzną szerokość felgi wynoszącą 31 mm, zalecamy założyć oponę o szerokości co najmniej 30 mm, która wówczas powinna idealnie współgrać z felgą pod względem aerodynamiki.
Trzy profile obręczy – lżejsze lub bardziej aerodynamiczne
A skoro już o tym mowa: dzięki obręczom o głębokości 39 mm z profilem U i płaskimi szprychami Explore 40 za 1.049 euro jest również dobry na wiatr. Jeśli uznasz ten aspekt za mniej ważny, możesz także kupić zestaw kołowy z obręczami o głębokości 30 mm i zaoszczędzić prawie 100 gramów wagi i kilka euro; Explore 50, kilka gramów cięższy i nieco droższy, został dodatkowo zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki.
Zestaw piast jest zawsze taki sam, DT Swiss 350 ze szprychami ciągnącymi i wolnobiegiem z tarczą zębatą, który zazębia się co 10°. Nie jest to materiał superszlachetny, ale niezwykle sprawdzony - łożyska wytrzymują naprawdę długo, a korpus bębenka można ręcznie zdemontować w przypadku montażu innego modelu (np. przy zmianie z Shimano HG na SRAM XDR). Sprawdzą się również szprychy ciągnące, które zapewniają optymalne przenoszenie mocy i długą trwałość. Podczas gdy koła DT Swiss czasami hałasują z powodu ocierania się szprych o siebie, zestaw kołowy Aerycs toczy się niesłyszalnie - prawdopodobnie z powodu większego napięcia szprych.
Szczególnie łatwy montaż opony
Zanim wyruszymy w teren, zakładamy szybkiego Schwalbe G-One RS, który można po prostu przesunąć przez krawędź felgi i wskakuje do kształtu bez kompresora lub płynu montażowego - to tyle, jeśli chodzi o hak. Aby uszczelnić opony, do każdego zestawu kół Aerycs dołączony jest zestaw mleczka uszczelniającego firmy MilKit, który składa się z mleka, specjalnych zaworów i strzykawki z długą, elastyczną końcówką. Napełnianie uszczelniaczem jest bardzo łatwe i czyste, można również zastosować zwykłe zawory. Mleczko uszczelniające musi być jednak dość rzadkie – warianty z dużymi cząsteczkami lateksu nie mogą zostać przepchnięte przez wąż.
W użyciu aerycs Explore 40 ma wszechstronne zalety. Jego niska waga zapewnia poręczność podczas pedałowania i szybkie przyspieszanie; koła wydają się sztywne i oczywiście dźwięk wolnobiegu DT to uczta dla uszu. O wrażeniach z jazdy niewiele więcej trzeba mówić, ale na koniec warto wspomnieć oczywiście o wadze: próbka testowa z taśmą na obręcz bezdętkową i bez zaworów waży 1.515 gramów (v. 706/h. 809 g), czyli o więcej niż podano, ale w tolerancji +/- 5% również określonej przez aerycs. Explore 40 przekonuje również pod tym względem.
Powrót na górę: Kto powinien wybrać Explore, a kto GCX Terra? Nieco lepsze dopasowanie opony przemawia na korzyść Hookless, choć w praktyce nie jest to specjalnie zauważalne, a nieco większa odporność na ciśnienie przemawia za GCX. Jeśli chcesz używać zestawu kołowego tylko na rowerze szutrowym i od czasu do czasu montować inne opony, być może lepszym rozwiązaniem będzie Explore — oba są bardzo dobrymi zestawami kołowymi w przystępnej cenie.