Wiadomości Eurobike 2024: Japoński gigant komponentów wkracza w nowy rok modelowy z nową jednostką napędową i zoptymalizowaną funkcją Shimano GRX Di2.
Dzięki EP5 Shimano prezentuje zupełnie nowy silnik do rowerów elektrycznych używanych na co dzień. Lekki, szczególnie kompaktowy silnik został zaprojektowany z myślą o harmonijnym podparciu i mocnym ciągu; Dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 60 Nm zapewnia dobre osiągi w rowerach elektrycznych miejskich i turystycznych. Cechą szczególną jest to, że silnik ten jest kompatybilny z hamulcem torpedowym i sprawdzonymi hamulcami rolkowymi Shimano. W ten sposób Japończycy wypełniają istotną lukę w swoim asortymencie, ponieważ szczególnie starsi rowerzyści, którzy preferują klasyczną metodę hamowania, musieli wcześniej szukać innych dostawców.
Nowy silnik z automatyczną zmianą biegów i opcją jazdy na torze
W rowerach elektrycznych z przerzutkami w piaście można korzystać z funkcji takich jak Auto Shift w EP5 – nowe urządzenie jest również skierowane do użytkowników, którzy wymagają dużego komfortu i wolą funkcję automatycznej zmiany przełożeń od ręcznej zmiany przełożeń. Nowy silnik nie stroni od sportowego użytkowania – producent wyraźnie odnosi się do jego zastosowania w rowerach e-gravel i e-MTB, gdzie maksymalny moment obrotowy nie jest istotny.
Nowe funkcje przełączania dla rowerów szutrowych
Rowerzyści szutrowi mogą spodziewać się nowej, interesującej funkcji w Shimano GRX Di2. Elektroniczny system przerzutek w wersji z podwójną tarczą można teraz zaprogramować tak, aby za obsługę przerzutki przedniej odpowiadał jeden przycisk zamiast dotychczasowych dwóch. Ponieważ przerzutka przednia ma tylko dwie pozycje – małą i dużą tarczę – wystarczy jeden przycisk; Zwolniony przełącznik można teraz wykorzystać do innych funkcji, np. obsługi komputera rowerowego. „Front Shift Next” to nazwa nowej opcji, którą można wybrać za pośrednictwem aplikacji E-Tube Project. Tutaj możesz także wybrać funkcje zsynchronizowanej zmiany przełożeń, dzięki którym przerzutka tylna i przerzutka przednia współpracują ze sobą, zapewniając możliwie najmniejsze kroki zmiany przełożeń.
Od strony sprzętowej, nowa dwunastobiegowa skrzynia biegów ma tę zaletę, że jest kompatybilna z mechanizmem korbowym GRX-RX610. Oprócz własnej korby grupy z zębami 48/31 dostępne jest również nieco krótsze przełożenie z zębami 46/30. Zestawy dwunastorzędowych zębatek zaczynają się od 11; 11-34 i 11-36 w połączeniu z podwójną tarczą dają bardzo szeroki zakres przełożeń.
Mała jednostka sterująca, która była umieszczona na kablach przed mostkiem w starszych grupach Di2, została wyeliminowana – logiczne, ponieważ nowe dźwignie Di2 są bezprzewodowe. Całe sterowanie znajduje się teraz w tylnej przerzutce.