Test / MTB: Kultowy rower górski dla młodych ludzi – dzięki Scott Genius 700, jeden z najbardziej wszechstronnych i popularnych rowerów górskich Scott, jest teraz dostępny w tym roku także dla młodszych rowerzystów. Stylowy rower dziedziczy wiele cech swojego „starszego brata”.
Prawdopodobnie nie ma jeszcze zbyt wielu rowerów górskich, które mogą pochwalić się tak długą i znakomitą historią jak Scott Genius. Jako wszechstronny rower szlakowy w ofercie Scotta, przez wiele lat był kamieniem w surfingu i przeciwstawił się falom branży. W swojej najnowszej wersji Evergreen ma teraz także prawdziwą wersję dla rosnących pilotów szlakowych: Scott Genius 700 łączy w sobie cechy i właściwości roweru dla dorosłych i mieści je w ramie zaprojektowanej z myślą o dzieciach o wzroście od 1.45 m.
Kluczowe dane Scott Genius 700
Podróż (f/h): 150 / mm 150
rozmiar koła: 27,5 cali
Materiał ramy: aluminium
Waga (rower testowy w rozmiarze XS, bez pedałów): 14,7 kg
Cena (testowana): 3.199 Euro
Cena od: 3.199 Euro
Dzięki 150 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu Scott Genius 700 ma całkiem spore rezerwy terenowe i dlatego powinien nadawać się do użytku w bike parku. Rama wykonana jest z aluminium i toczy się na kołach 27,5 cala. W jedynym wariancie wyposażenia, całkiem prosty wizualnie rower ważył bez pedałów 14,7 kg.


Najbardziej uderzającą cechą, przynajmniej wizualnie, którą Scott Genius 700 odziedziczył po swoim „starszym bracie”, jest amortyzator całkowicie zintegrowany z ramą. Jest on dobrze chroniony w obszarze rury podsiodłowej, ale można uzyskać do niego dostęp w celu pompowania, regulacji podwozia lub konserwacji poprzez zdejmowaną plastikową osłonę w obszarze suportu. Jest to oczywiście trochę bardziej skomplikowane niż w przypadku klasycznych konstrukcji ramowych, ale w praktyce działa to dość szybko. Zaleta: zamontowana w ten sposób przepustnica jest dobrze zabezpieczona przed wpływami atmosferycznymi i prawdopodobnie będzie mniej podatna na konserwację.
Geometria Scott Genius 700
Jeśli chodzi o wymiary, tym, co szczególnie uderza w Scottie, jest jego bardzo niski przekrok: zaledwie 75 cm, nawet dzieci o wzroście 1.45 m powinny móc bezpiecznie zejść z siodełka do przodu – bardzo fajnie! Pozostałe wymiary są również dość sportowe i pokazują, że Genius 700 jest naprawdę zaprojektowany do szybkiej jazdy w terenie. Sprzyja temu dość duży zasięg i płaski kąt skrętu.
Długość górnej rury: 562 mm
Długość rury podsiodłowej: 380 mm
wysokość przekroku: 750 mm (samodzielnie ustalane, 20 cm przed suportem)
S | |
---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 380 |
Zasięg (mm) | 442 |
Stosy (mm) | 601 |
Kąt skrętu (w °) | 65.4 |
kąt siedziska ef. (w °) | 78.7 |
Spadek suportu (w mm) | 44.5 |
tylne widełki (w mm) | 440 |
Rozstaw osi (w mm) | 1185 |
Górna rura pozioma (w mm) | 562 |
główka ramy (w mm) | 90 |
Sprzęt Scott Genius 700
Za nieco ponad 3.000 euro Scott Genius 700 oferuje solidny sprzęt z dbałością o szczegóły. Podwozie X-Fusion z widelcem Sweep Boost RC i amortyzatorem 02Pro R zostało specjalnie dostrojone pod kątem niskiej masy rowerzysty. To samo dotyczy chowanej sztycy o skoku 80 mm. 12-biegowa przerzutka Sram SX Eagle ma szeroki zakres przełożeń, więc nawet bardziej strome podjazdy nie powinny powodować nadmiernego pocenia się; Niestety, podstawowa grupa Amerykanów również zwiększa wagę i stanowi znaczną część całkowitej masy wynoszącej 14,7 kg.
Ramki do zdjęć | Genialny stop 6061 |
widelec amortyzowany | Melodia dla dzieci X-Fusion Sweep RC |
niemy | Melodia dla dzieci X-Fusion 02Pro R |
wirniki | Syncros X-30S |
Opona VR | Dysektor Maxxis MaxxTerra Exo 2,4" |
Tętno opon | Dysektor Maxxis MaxxTerra Exo 2,4" |
przerzutka tylna | sram sx orzeł |
dźwignia zmiany biegów | sram sx orzeł |
korba | sram x1 |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT500 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT30 203/180mm |
sztyca | Kroplomierz Syncros Duncan 80 mm dla dzieci |
siodło | Syncros Future Pro |
trzon | Leadtek 40mm |
Lenker | Syncros Hixon 2.0 740mm |
Opony Maxxis są zamontowane na wewnętrznych kołach Syncros. Dissektor w nieco lżejszej osnowie Exo to bardzo dobry kompromis pomiędzy przyzwoitymi oporami toczenia, a jednocześnie wystarczającą przyczepnością w terenie. Za hamowanie odpowiedzialne są hamulce MT500 firmy Shimano w połączeniu z tarczą 203 mm z przodu i 180 mm z tyłu.
Scott Genius 700 w praktyce
Dzięki w pełni dziecięcemu rowerowi Genius 700 Scott ma w swojej ofercie elegancki i jednocześnie niezwykle sportowy rower. Szczególnie zaskakująca jest jego geometria, która wyraźnie pokazuje, że rower świetnie radzi sobie w terenie. Przede wszystkim duża długość i płaski kąt skrętu przypominają rower górski dla dorosłych i mają te same zalety: płynną jazdę i wysokie poczucie bezpieczeństwa na szlaku. Jeśli jest wygodniej, może nawet na asfalcie, Scott jest bardziej spokojną odmianą i mniej żywy. W każdym razie pozytywną rzeczą jest bardzo niski zwis, dzięki któremu prawie zawsze można bezpiecznie zejść do przodu.
Opinie na temat wyglądu roweru są podzielone: podczas gdy dzieci od razu są zafascynowane Geniusem 700, mama i tata czasami patrzą na rower nieco bardziej krytycznie: masywna powierzchnia suportu sprawia, że niewprawione oko może pomyśleć, że kryje się tu silnik.