Test/MTB: Dzięki najmniejszemu rozmiarowi ramy Santa Cruz 5010 to także propozycja dla młodych ludzi i innych rowerzystów o wzroście poniżej 150 cm – mimo że ten stylowy, wszechstronny rower mocno nadszarpnie Twój portfel.
Santa Cruz nie posiada w swojej ofercie rowerów specjalnie dla dzieci i młodzieży - jednak cechą szczególną kultowego producenta z USA jest duży wybór rozmiarów w niemal całej gamie modeli, łącznie z rowerem terenowym 5010. Rozmiar XS oferujemy testowany jest najmniejszy z wszystkich sześciu (!), co oznacza, że można dopasować go do ogromnej gamy rozmiarów bez konieczności dokonywania nieprzyjemnych kompromisów.
Kluczowe dane Santa Cruz 5010 R
Podróż (f/h): 140 / mm 130
rozmiar koła: Mieszanka barweny, 29″ / 27,5″
Materiał ramy: Węgiel
Waga (rower testowy w rozmiarze XS, bez pedałów): 13,9 kg
Cena (testowana): 5.399 Euro
Cena od: 5.399 Euro
Nie jest łatwo śledzić pełną ofertę Santa Cruz, ale 5010, prawdziwy ponadczasowy model od Kalifornijczyków, od wielu lat jest wszechstronnym rowerem na szlaki do szerokiego zakresu zastosowań. Kluczowe dane techniczne już to pokazują: widelec 140 mm jest przesunięty o 130 mm z tyłu stylowej ramy z włókna węglowego. Koła to połączenie 29 cali z przodu i kompaktowych 27,5 cali z tyłu - dlatego też możliwa jest rama o rozmiarze tak małym jak w testowanym przez nas rowerze XS.
Rama Santa Cruz 5010 wykonana jest z węgla w każdym z ośmiu wariantów wyposażenia, różni się jednak tzw. układem. Topowe modele mają nieco lżejszą ramę CC, natomiast rama C z nieco tańszych modeli waży o kilka gramów więcej. Wizualnie jest niezwykle udany dzięki swojemu klasycznemu designowi i jest od razu rozpoznawalny jako Santa Cruz: w szczególności nisko umieszczone położenie amortyzatora w suporcie i tylny trójkąt VPP są charakterystyczne dla nowszych modeli kalifornijskiej firmy. Kolejną funkcją, która jest dość praktyczna w życiu codziennym, jest schowek zintegrowany z rurą dolną, w którym można przechowywać na przykład kurtkę przeciwdeszczową lub mały zestaw narzędzi.
Geometria Santa Cruz 5010 R
Santa Cruz kładzie szczególny nacisk na geometrię swoich kół. Świadczy o tym nie tylko wspomniany dobór rozmiaru, ale także fakt, że nie tylko rama główna, ale i tylny trójkąt „rośnie” w zależności od rozmiaru. Każdy rozmiar ramy ma swoją własną długość tylnego trójkąta. Dzięki temu zachowanie podczas jazdy pozostaje takie samo niezależnie od rozmiaru.
Długość górnej rury: 544 mm
Długość rury podsiodłowej: 370 mm
wysokość przekroku: 800 mm (samodzielnie ustalane, 20 cm przed suportem)
Tym, co uderza w naszym rowerze testowym, jest wyjątkowo krótka rura podsiodłowa, która pozwala na bardzo niski przekrok bezpośrednio przed suportem. Potem jednak górna rura dość mocno się podnosi - prawdopodobnie także ze względu na 29-calowe przednie koło. Jeśli zaczniesz zjeżdżać do przodu z rozmachem, może być tu ciasno. Poza tym wymiary malują obraz nowoczesnego, sportowego, ale bardzo wszechstronnego roweru górskiego i zapewniają intuicyjną obsługę.
XS | S | M | L | XL | XXL | |
---|---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 370 | 380 | 405 | 430 | 460 | 500 |
Zasięg (mm) | 410 | 434 | 459 | 479 | 499 | 524 |
Stosy (mm) | 599 | 608 | 622 | 631 | 649 | 662 |
Kąt skrętu (w °) | 65.2 | 65.2 | 65.2 | 65.2 | 65.2 | 65.1 |
kąt siedziska ef. (w °) | 77.4 | 77.4 | 77.4 | 77.1 | 77.3 | 77.3 |
Spadek suportu (w mm) | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
tylne widełki (w mm) | 428 | 430 | 433 | 436 | 439 | 442 |
Rozstaw osi (w mm) | 1147 | 1178 | 1212 | 1239 | 1271 | 1305 |
Górna rura pozioma (w mm) | 544 | 570 | 598 | 624 | 645 | 673 |
główka ramy (w mm) | 90 | 100 | 115 | 125 | 145 | 160 |
Wyposażenie Santa Cruz 5010 R
Przy cenie katalogowej testowanego modelu podstawowego wynoszącej ponad 5.000 euro, Santa Cruz 5010 jest niezwykle kosztownym przedsięwzięciem. Niestety cena tylko częściowo znajduje odzwierciedlenie w zainstalowanych komponentach; Bez dwóch zdań, pakiet wyposażenia jest solidny i nie ma większych wad, ale niestety nie znajdziemy w nim podzespołów z najwyższej półki. Prawdopodobnie duża część ceny odpowiada tutaj za ramę.
Niemniej jednak: nawet jeśli nie otrzymasz żadnych części z najwyższej półki, wieloletnie doświadczenie Santa Cruz jest widoczne w komponentach. Widelec Pike Base oferuje prostą konfigurację i dobre osiągi, a przy tym nie jest szczególnie ciężki. Przerzutki NX Eagle firmy Sram mają szeroki zakres, są wytrzymałe i odporne na zużycie, chociaż w szczególności kaseta dodaje kilka gramów masy w porównaniu z droższymi zębatkami.
Ramki do zdjęć | 5010 Węgiel C |
widelec amortyzowany | Baza RockShox Pike |
niemy | Wydajność pływaka Foxa |
wirniki | Raceface AR 30 |
Opona VR | Maxxis Minion DHR II MaxxGrip Exo |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II MaxxTerra Exo |
przerzutka tylna | Sram NX Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram NX Orzeł |
korba | Orzeł Potomka Srama |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Sram G2 R |
tarcze hamulcowe | Sram Linia środkowa 200 / 180 mm |
sztyca | Dropper OneUp V2 |
siodło | WTB Silverado |
trzon | Burgtec Enduro 42mm |
Lenker | Stop Burgtec RideWide |
Opony charakteryzują się także dbałością o szczegóły. Chociaż połączenie DHRII z tyłu i DHF z przodu nie jest niczym specjalnym, tylko kilku producentów polega na bardzo miękkiej, ale jeszcze bardziej przyczepnej mieszance gumy MaxxGripp w przedniej oponie. Właściwie niezrozumiałe, bo nieco większe opory toczenia z przodu są znikome, a opona ma duży wpływ na poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
Santa Cruz 5010 R w praktyce
Santa Cruz 5010 R jest doskonałym przykładem tego, dlaczego nie należy dać się zaślepić danymi technicznymi i listą wyposażenia: choć na papierze rower nie jest ani szczególnie lekki, ani wyposażenie szczególnie eleganckie, w praktyce może zdobywać punkty znakomicie zrównoważone właściwości jezdne. Jego obsługa jest intuicyjna i zapewnia duże bezpieczeństwo w terenie. Jeśli jest trochę wygodniej, możesz pedałować bardzo łatwo pomimo antypoślizgowych opon. Duże przednie koło oczywiście pomaga w bardzo dobrym zachowaniu podczas przewracania się, ale może powodować pewne problemy w przypadku bardzo małych rowerzystów, ponieważ przód jest dość wysoki, a pojazd staje się nieco nieporęczny.
tutaj Przejdźmy do naszego wielkiego młodzieżowego testu MTB 2024:

Najlepsze rowery MTB z pełnym zawieszeniem dla dzieci i młodzieży: Wielki test MTB młodzieży 2024
Wielki młodzieżowy test MTB 2024: w pełni dla dzieci i młodzieży? Wybór rowerów specjalistycznych jest ograniczony, ale dostępnych jest wiele modeli dla dorosłych. Przetestowaliśmy rowery MTB z pełnym zawieszeniem głównych marek. Na polu testowym znajdują się: Bulls, Commencal, Cube, Giant, Marin, Merida, Pivot, Propain, Rocky Mountain, Santa Cruz i Scott. Velomotion […]