Test / E-MTB: Obecnie w ofercie BH iLynx+ SL pojawia się nowy, ekscytujący rower E-MTB. Pomimo pełnego akumulatora Shimano EP801, 630 Wh i wyposażenia całkowicie gotowego na szlak, całkowita waga pozostaje znacznie poniżej 20 kg. Przez kilka dni mogliśmy intensywnie testować nowy rower Hiszpanów.
już nieco ponad rok temu Dzięki iLynx+ firma BH zaprezentowała niezwykle ekscytujący e-MTB, który łączy w sobie niską wagę z niezakłóconym silnikiem Shimano EP801 i wyjmowanym akumulatorem 540 Wh. To ostatnie zaowocowało raczej specyficznym wyglądem, co mogło być jednym z powodów, dla których motocykl nie zyskał takiej uwagi, na jaką naszym zdaniem zasługiwał. W związku z tym zrozumiałe jest, że BH idzie teraz w ślady iLynx+ SL: dziedziczy wiele funkcji oryginalnego iLynx+, ale działa bez wymiennej baterii. To nie tylko nadaje rowerowi znacznie przyjemniejszy wygląd, ale także zmniejsza wagę o około kolejny kilogram – pomimo większej pojemności akumulatora. Bateria, która wyposażona jest w nowsze ogniwa i jest teraz zintegrowana na stałe, ma pojemność 630 Wh, jednak według BH rower w topowej wersji pozostaje niecałe 19 kg.
Nowy BH iLynx+ SL nie zastąpi jednak poprzedniego modelu, ale będzie oferowany dodatkowo. W przypadku tego ostatniego specyfikacje i ceny są odpowiednio dostosowywane, a także dostępna jest aktualizacja baterii do baterii 630 Wh. W przyszłości w BH będziesz mieć wybór, czy wolisz iLynx+ z wymienną baterią, czy zainstalowaną na stałe – super!
Smukła rama z ładnymi detalami
Nowa rama z włókna węglowego jest wyjątkowo smukła i według Hiszpanów waży niecałe 2,4 kg - najwyższa wartość i z pewnością gwarancja niskiej masy całkowitej. Wysoka dopuszczalna masa całkowita wynosząca imponujące 165 kg pokazuje, że stabilność nie została naruszona. Jest też kilka ciekawych detali do odkrycia, takich jak port ładowania zintegrowany z tylnym łożyskiem i chroniony dobrze dopasowaną gumową zatyczką.
W innych miejscach BH stawia na wysoki poziom integracji systemu: zacisk siodełka jest zintegrowany z ramą, a kable i kable prowadzą przez elementy dystansowe bezpośrednio do ramy. Jest to dobre dla prostego wyglądu, ale zapewne kosztuje majsterkowiczów nieco więcej czasu i nerwów niż klasyczne rozwiązania.
Geometria BH iLynx+ SL
Kiedy spojrzysz na dane dotyczące geometrii nowego BH E-MTB, stosunkowo szybko staje się jasne, że w obu wariantach – Trail i Enduro – zastosowano tę samą ramę i że jest ona dostosowana do odpowiedniego obszaru użytkowania za pomocą różnych amortyzatorów i widelce. Geometria wersji trailowej wydaje się nieco bardziej okrągła i nowocześniejsza, enduro jest nieco bardziej powściągliwe jak na dzisiejsze standardy, szczególnie pod względem zasięgu i kąta skrętu.
Geometria BH iLynx+ SL Trail
SM | MD | LA | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 410 | 440 | 480 |
Zasięg (mm) | 449 | 464 | 484 | 501 |
Stosy (mm) | 593 | 609 | 617 | 632 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 | 66 |
kąt siedziska ef. (w °) | 77 | 77 | 77 | 77 |
Spadek suportu (w mm) | 33 | 33 | 33 | 33 |
tylne widełki (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 |
Górna rura pozioma (w mm) | 587 | 605 | 627 | 649 |
główka ramy (w mm) | 90 | 100 | 110 | 125 |
Geometria BH iLynx+ SL Enduro
SM | MD | LA | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 410 | 440 | 480 |
Zasięg (mm) | 440 | 455 | 475 | 492 |
Stosy (mm) | 601 | 617 | 625 | 640 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 | 65 |
kąt siedziska ef. (w °) | 76 | 76 | 76 | 76 |
Spadek suportu (w mm) | 26 | 26 | 26 | 26 |
tylne widełki (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 |
Górna rura pozioma (w mm) | 582 | 600 | 622 | 644 |
główka ramy (w mm) | 90 | 100 | 110 | 125 |
modele i poziomy wyposażenia
Podobnie jak oryginalny iLynx+, BH iLynx+ SL będzie dostępny w dwóch wersjach: jako rower na szlaki ze 140 mm i jako enduro ze 160 mm. W sumie dostępnych jest siedem wariantów modelu w cenie od 6.999 euro do 10.999 36 euro. Modele Enduro mają nie tylko większy skok zawieszenia, ale także podwozie dostosowane do obszaru użytkowania. Zamiast Foxa 38 w rowerach szlakowych znajduje się masywny Fox 801, a najwyższy model ma nawet z tyłu stalowy amortyzator sprężynowy. Nie ma różnic w układzie napędowym: we wszystkich wariantach zastosowano EP630 z akumulatorem 180 Wh. Przedłużacz zasięgu o mocy 6.999 Wh jest również dostępny w prawie każdym modelu; nie jest on dostępny jedynie w dwóch modelach podstawowych za XNUMX euro.
Solidne cechy wariantów rowerów terenowych są dość niezwykłe. Podczas gdy wielu innych producentów targuje się o każdy gram, iLynx+ SL ma amortyzator Fox 36 i zbiornik wyrównawczy. Poza tym poczyniono tylko kilka kompromisów na korzyść masy; jedynie nieco smuklejsza karkas Exo opon Maxxis mogłaby zostać ulepszona w zależności od Twojego stylu jazdy.
Widelec: Fox 36 Wydajność
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano MT520 203/203mm
wirniki: Race Face Arc 30 TR
opony: Maxxis Minion DHRII/DHF Exo
Cena: € 6.999
Widelec: Fox 36 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano SLX/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano XT M8120 203/203mm
wirniki: Race Face AEffect 30 TR
opony: Maxxis Minion DHRII/DHF Exo
Cechy szczególne: Przedłużacz zasięgu w zestawie
Cena: € 8.499
Widelec: Fox 36 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano XT M8120 203/203mm
wirniki: Turbina Race Face 30 TR
opony: Maxxis Minion DHRII/DHF Exo
Cechy szczególne: Przedłużacz zasięgu w zestawie
Cena: € 9.799
Widelec: Fox 36 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka Fox Float X
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Shimano XTR M9120 203/203mm
wirniki: Race Face Next R 31 TR
opony: Maxxis High Roller II Exo
Cechy szczególne: Przedłużacz zasięgu w zestawie
Cena: € 10.999
Widelec: Lis 38 Rytm
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano MT520 203/203mm
wirniki: Race Face Arc 30 TR
opony: Maxxis Minion DHRII/DHF Exo
Cena: € 6.999
Widelec: Fox 38 Wydajność
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano SLX/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano XT M8120 203/203mm
wirniki: Race Face AEffect 30 TR
opony: Maxxis Minion DHRII/DHF Exo
Cechy szczególne: Przedłużacz zasięgu w zestawie
Cena: € 8.499
BH iLynx+ SL Trail 0.0 w praktyce
Przez kilka dni przed oficjalną premierą mogliśmy intensywnie testować nowy E-MTB z Hiszpanii w topowym wariancie wersji trailowej w terenie wokół jeziora Reschen. Chociaż 140 mm skoku zawieszenia jest w rzeczywistości raczej za mały na tamtejszych trasach enduro, rower prezentuje się naprawdę solidnie: dzięki intuicyjnemu prowadzeniu i zabawnemu charakterowi zdecydowanie nie jest to nudny rower strzelecki, ale naprawdę wszechstronny. Oprócz niskiej masy zyskuje również na dobrym i żywym podwoziu, które zachęca do ściągnięcia każdej, niezależnie od tego, jak małej wargi.
EP801 jak zwykle jest mocny na podjazdach, akumulator 630 Wh wytrzymuje około 1.000 m w trybie boost – to dobra wartość. Pozycja siedząca jest bardzo wygodna, chociaż nieco obniżony przód jest trochę nietypowy jak na dzisiejsze warunki. Zainstalowane komponenty konsekwentnie spisują się dobrze, a Maxxis High Roller II, który niestety był instalowany rzadko, zapewniał wystarczającą przyczepność na mokrej i trudnej nawierzchni. Niestety niefortunnym wyjątkiem w wyposażeniu jest wbudowana sztyca, która powinna dawać większy skok i której dźwignia jest już nieaktualna. Ale to narzekanie na bardzo wysokim poziomie.
Szczegółowe wrażenia ze szlaku można znaleźć w naszym filmie testowym: