Nowości produktowe: Na rok modelowy 2025 RockShox przygotował całą gamę innowacji technicznych, co oznacza także całą gamę nowości produktowych. Wprowadzono aktualizacje widelców w prawie wszystkich zakresach skoku zawieszenia, a także amortyzatorów, a na rynek wprowadzany jest nawet nowy amortyzator ze stalową sprężyną, Vivid Coil.
Widelec amortyzowany RockShox 2025: tłumienie Charger 3.1 dla Pike, Lyrik i ZEB
Po całkowitym ponownym przemyśleniu tłumienia w widelcach wyczynowych za pomocą wkładu Charger 2023 w ostatnim cyklu produktowym w 3 r., obecnie otrzymuje on pewne ulepszenia na rok 2025. Nazwa nowej amortyzacji jest odpowiednio logiczna: Charger 3.1
Coraz mniej amortyzacji
Charger 3.1 korzysta z nowo zaprojektowanego wewnętrznego układu przepływu oleju, który zapewnia o 68% lepsze natężenie przepływu w pozycji „otwartej” przy niskiej prędkości sprężania. Zwiększenie to osiągnięto poprzez powiększenie i zmianę położenia kanałów wewnętrznych, które zmniejszają opór, a tym samym ułatwiają przepływ oleju w układzie. Niższy opór tłumienia ma na celu poprawę reakcji widelca na niewielkie uderzenia i zwiększenie przyczepności poprzez umożliwienie widelcowi szybszej reakcji na zmiany nawierzchni drogi. Ponadto szczególnie lżejsi jeźdźcy mogą spodziewać się jeszcze mniejszego tłumienia, gdy pozycja jest całkowicie otwarta.
Rozszerzony obszar ustawień
Charger 3.1 znacznie rozszerza dostępny zakres regulacji dla obu poziomów ciśnienia. Kompresja przy dużych prędkościach (HSC) oferuje teraz większy zakres w celu precyzyjnego dostrojenia tłumienia przy dużych prędkościach i silnych uderzeniach. Pozwala to rowerzyście dostosować poziom tłumienia, tak aby widelec zapewniał najlepszą możliwą kontrolę i stabilność, nawet podczas szybkich i nierównych zjazdów. Kompresja przy niskiej prędkości (LSC) ma również rozszerzony zakres regulacji, co powinno umożliwić bardziej precyzyjne strojenie, szczególnie w wolniejszych, technicznych fragmentach. Nawiasem mówiąc, liczba kliknięć pozostaje taka sama: i odwrotnie, oznacza to, że każde kliknięcie ma teraz większy wpływ na wrażenia z jazdy.
Niezależność ustawień poziomu ciśnienia
Kolejną kluczową cechą Charger 3.1 jest całkowite oddzielenie ustawień kompresji przy dużej i niskiej prędkości (HSC i LSC). W przeciwieństwie do Charger 3, gdzie regulacje w jednym obszarze mogą mieć minimalny, ale zauważalny wpływ na drugi, nowa konstrukcja wkładki Charger 3.1 pozwala na całkowicie izolowane regulacje. Niezależność tę osiąga się poprzez zastosowanie odrębnych mechanizmów regulacyjnych, które zapobiegają nakładaniu się pętli regulacji tłumienia. Powinno to znacznie ułatwić majsterkowiczom podwozia opracowanie optymalnej konfiguracji.
Opcje aktualizacji i kompatybilność
Pod względem gabarytów wkładka Charger 3.1 jest identyczna jak jej poprzedniczka. Otwiera to możliwość właścicielom modeli takich jak 2023 Pike (C1+), Lyrik (D1+) i ZEB (A1+) na modernizację istniejących widelców do tłumienia Charger 3.1 za pomocą zestawów do konwersji. Zestawy te zawierają wszystkie niezbędne komponenty do całkowitej wymiany lub „modernizacji” starego modułu tłumiącego, zapewniając ekonomiczne rozwiązanie umożliwiające wykorzystanie najnowszej technologii bez konieczności inwestowania w nowy widelec.
Oprócz tłumienia widelce otrzymują również nowy pakiet łożysk ślizgowych. Według RockShox włożono tutaj wiele pracy, aby jeszcze lepiej dostosować je do odpowiedniego widelca. Powinno to mieć pozytywny wpływ na zachowanie podczas reakcji, a także poprawić trwałość.
RockShox 2025: Nowy amortyzowany widelec w skrócie
W 2025 r. wszystkie widelce wyczynowe będą również dostępne w czterech wersjach, chociaż tylko dwa z nich będą dostępne na rynku wtórnym. Modele Select+ i Base będą nadal używane wyłącznie w rowerach kompletnych.
RockShox ZEB 2025
Najbardziej uderzająca innowacja ZEB nie ma nic wspólnego z jego wewnętrznymi wartościami: widelec Vollgas Enduro i E-MTB pojawi się w 2025 roku w wersji Ultimate w nowej, ognistej czerwieni - powinien więc nie tylko stanowić świetną parę z aspekt techniczny tworzą nową cewkę Vivid.
RockShox ZEB Ultimate | RockShox ZEB Select+ | RockShox ZEB Wybierz | RockShox ZEB | |
---|---|---|---|---|
Tłumienie | Ładowarka 3.1 RC2 z ButterCups | Ładowarka 3.1 RC2 | Ładowarka RC | Pośpiech RC |
Wiosna | DebonAir+ z ButterCups | DebonAir+ | DebonAir+ | DebonAir+ |
rozmiar koła | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" |
podróż | 150-190 mm | 150-190 mm | 150-190 mm | 150-190 mm |
Offset | 38 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 38 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 38 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 38 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") |
Waga | 2.341g | 2.295g | 2.309g | 2.341g |
RRP | 1.249 Euro | Tylko OEM | 968 Euro | Tylko OEM |
Tekst piosenki RockShox 2025
Lyrik jako wszechstronny terenowy rower z goleniami o średnicy 35 mm prawdopodobnie nadal będzie jednym z najpopularniejszych i najczęściej używanych widelców RockShox w 2025 roku.
RockShox Lyric Ultimate | RockShox Lyrik Wybierz+ | RockShox Lyric Select | Teksty RockShoxa | |
---|---|---|---|---|
Tłumienie | Ładowarka 3.1 RC2 z ButterCups | Ładowarka 3.1 RC2 | Ładowarka RC | Pośpiech RC |
Wiosna | DebonAir+ z ButterCups | DebonAir+ | DebonAir+ | DebonAir+ |
rozmiar koła | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" |
podróż | 140-160 mm | 140-160 mm | 140-160 mm | 140-160 mm |
Offset | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") |
Waga | 2.028g | 1.968g | 1.928g | 1.973g |
RRP | 1.199 Euro | Tylko OEM | 912 Euro | Tylko OEM |
RockShox Pike 2025
Oprócz nowego tłumienia Charger 3.1, lekki widelec na szlaki Pike jako jedyny otrzymał ulepszoną sprężynę pneumatyczną. Dzięki zastosowaniu wydrążonej górnej pokrywy od wewnątrz można zwiększyć ujemną objętość, aby uzyskać lepszą reakcję na początku skoku zawieszenia.
RockShox Pike Ultimate | RockShox Pike Select+ | Wybór RockShox Pike | Szczupak RockShox | |
---|---|---|---|---|
Tłumienie | Ładowarka 3.1 RC2 z ButterCups | Ładowarka 3.1 RC2 | Ładowarka RC | Pośpiech RC |
Wiosna | DebonAir+ z ButterCups | DebonAir+ | DebonAir+ | DebonAir+ |
rozmiar koła | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" | 27,5 "/ 29" |
podróż | 120-140 mm | 120-140 mm | 120-140 mm | 120-140 mm |
Offset | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") | 37 mm (27,5"), 44 mm (27,5", 29") |
Waga | 1.887g | 1.828g | 1.778g | 1.833g |
RRP | 1.169 Euro | Tylko OEM | 855 Euro | Tylko OEM |
Amortyzator RockShox 2025: ulepszenia Super Deluxe i nowa cewka Vivid
Podobnie jak w przypadku widelców, na rok 2025 poprawiono również tłumienie amortyzatora Super Deluxe. Główny nacisk położono na zwiększenie przepływu oleju w obwodzie sprężania przy niskich prędkościach, co powinno teraz znacznie zwiększyć zakres regulacji. Uważnie zbadano i zoptymalizowano również obszar przejściowy między etapem kompresji a odbicia. Oznacza to, że amortyzator powinien reagować szybciej i nie „utknąć” w tłumieniu.
Oprócz już dostępnych liniowych i progresywnych komór powietrznych, komora Debonair+ Linear XL jest teraz dostępna również dla Super Deluxe. Ma on wypełnić lukę pomiędzy Super Deluxe i Vivid, oferując ogólnie bardziej liniową i „cewkową” reakcję. Ponieważ można użyć do 8 żetonów bez dna, można go również zaprojektować tak, aby był wystarczająco progresywny, aby pomieścić odpowiednie projekty tylnego trójkąta.
Nowa komora powietrzna jest dostępna wyłącznie jako część zamienna i będzie dostępna w modelach Super Deluxe C1+ i Deluxe C1+ od roku modelowego 2023.
Zestawy modernizacyjne do nowego tłumienia
Podobnie jak w przypadku widelców, RockShox również chce dać właścicielom istniejących amortyzatorów możliwość przejścia na nowe technologie. Dlatego też, oprócz modernizacji zbiornika RC2T, tłok o wysokim przepływie jest również dostępny jako część zamienna na rynku wtórnym. Sam RockShox chce dostarczyć instrukcje i filmy dotyczące instalacji.
RockShox Super Deluxe 2025: różne warianty
RockShox Pike Ultimate | RockShox Pike Select+ | Wybór RockShox Pike | Szczupak RockShox | |
---|---|---|---|---|
Tłumienie | RC2T | RCT | RT | R |
Hydrauliczne od dołu | Naprawiono, opcjonalny | Naprawiono, opcjonalny | Naprawiono, opcjonalny | Naprawiono, opcjonalny |
sprężyna powietrzna | DebonAir+ | DebonAir+ | DebonAir+ | DebonAir+ |
Waga | 458g | 458g | 450g | 445g |
RRP | 649 - 679 euro | Tylko OEM | Tylko OEM | Tylko OEM |
RockShox Vivid Coil 2025: Wszystko nowe do downhillu, enduro i freeride'u
Oprócz aktualizacji Super Deluxe, w amortyzatorach RockShox 2025 w centrum uwagi znajduje się przede wszystkim całkowicie przeprojektowana cewka Vivid. Dostępny w wersji DH dla segmentu grawitacyjnego, a także dla rowerów enduro. Ten ostatni zastąpi wówczas dobrze znaną cewkę SuperDeluxe Coil w amerykańskim portfolio.
Nowa technologia TouchDown
Sercem nowej cewki RockShox Vivid jest technologia TouchDown. Tak nazywa się RockShox system tłumienia zależny od pozycji, który łączy typową dla cewki czułą reakcję z dużym wsparciem w środkowym zakresie skoku i dużymi rezerwami na mocne uderzenia. W pierwszych 10% skoku amortyzator działa całkowicie bez tłumienia kompresji, które następnie włącza się w różnym stopniu w zależności od ustawienia. Pod koniec skoku zawieszenia można następnie użyć regulowanego hydraulicznie dolnego położenia, aby dostosować zachowanie amortyzatora w zależności od terenu i stylu jazdy.
Cewka RockShox Vivid 2025: różne warianty
Żywa cewka Ultimate | Żywa cewka Ultimate DH | Żywa cewka Select+ | Wybór żywej cewki | Żywa cewka | |
---|---|---|---|---|---|
Tłumienie | RC2T | RC2 | RCT | RT | R |
Hydrauliczne od dołu | nastawny | nastawny | nastawny | nastawny | nastawny |
Waga | 902g | 902g | 900g | 892g | 887g |
RRP | 699 - 729 euro | 699 - 729 euro | Tylko OEM | Tylko OEM | Tylko OEM |