Test / E-MTB: Dzięki Marin Alpine Trail E Bosch tradycyjny producent z USA poszerza swoje portfolio w sektorze E-MTB o nowy model z napędem Bosch CX. Dzięki 170 mm skoku i solidnym funkcjom nowy rower wyraźnie czuje się jak w domu w segmencie enduro.
Kultowy producent Marin od kilku lat aktywnie działa także na rynku e-rowerów górskich. Do tej pory Kalifornijczycy używali napędów Shimano wyłącznie w rowerze na szlaki Rift Zone E i Enduro Alpine Trail E. Od teraz w rodzinie Alpine Trail E dostępne będą także dwa modele z napędem Bosch, które również będą miały w nazwie odpowiedni przyrostek. Jednak poprzednie rowery E-MTB z napędami Shimano pozostają w ofercie.
Nowa rama i większy skok zawieszenia
Jednak układ napędowy to nie jedyna różnica w stosunku do znanego wcześniej Alpine Trail E. Aluminiowa rama również została całkowicie zmieniona i ma nieco większy skok zawieszenia. Mając 170 z przodu i 160 z tyłu, Marin po raz kolejny wyraźnie podkreśla obszar zastosowania nowego roweru: trudne zjazdy w technicznym terenie, wysokie skoki, opcjonalnie przy dużych prędkościach. Nowy Alpine Trail E Bosch ma być maksymalnie stabilnym rowerem elektrycznym do trudnych zastosowań.
Bosch CX z akumulatorem 750 Wh
Napęd w obu modelach, które są początkowo dostępne, zapewnia sprawdzony napęd Bosch CX. O samym silniku chyba nie trzeba mówić zbyt wiele: moment obrotowy 85 Nm, duża moc, dobra reakcja. Nic dziwnego, że wiele lat po wprowadzeniu na rynek układ napędowy pozostaje jednym z najlepszych, jakie można uzyskać. Marin Alpine Trail E Bosch łączy silnik z akumulatorem 750 Wh. Znajduje się on w zamkniętej dolnej rurze, ale można go wyjąć w dół za pomocą klapki w obszarze suportu. W tym celu rama posiada od wewnętrznej strony prowadnice, co znacznie ułatwia wkładanie i wyjmowanie akumulatora, który waży niecałe 4,5 kg.
Za sterowanie napędem odpowiada sprawdzone połączenie systemowego kontrolera w górnej rurze oraz bezprzewodowego mini pilota na kierownicy. Nie ma prawdziwego wyświetlacza, co z pewnością jest właściwą decyzją dla zamierzonego zastosowania.
Różnorodne opcje geometrii
Marin nazywa nową ramę Alpine Trail E Bosch „MultiTrac 2 LT”, która wprowadza kilka aktualizacji i ulepszeń w stosunku do swojej poprzedniczki w Alpine Trail E z Shimano. Podczas gdy koła Mulleta pozostają, łożysko tylnego trójkąta przesuwa się od wspornika siodełka do tylnego trójkąta. Mówi się, że ma to dwie zalety: z jednej strony lepszą wydajność ze względu na niższe wartości zapobiegające wzrostowi, a z drugiej strony umożliwia także integrację chipa typu flip-chip. Umożliwia to regulację długości dolnej rury tylnego trójkąta i wysokości suportu w dwóch pozycjach. Jeśli dodasz specjalne przesunięte panewki łożysk do sterów, otrzymasz w sumie sześć różnych ustawień geometrii.
Sama geometria jest wyraźnie zorientowana na zjazd, w zależności od obszaru zastosowania: widać to po płaskim kącie główki ramy wynoszącym 63° i krótkiej rurze podsiodłowej. Dość krótkie tylne widełki i bardzo stromy kąt siedziska są ekscytujące. Za pomocą regulacji flip chip dolne widełki można regulować w zakresie od 443 do 435 mm, a wysokość suportu wynosi odpowiednio 347 lub 352 mm. Ponadto panewki łożysk umożliwiają ustawienie kąta skrętu o 0,75° bardziej płaskiego lub bardziej stromego, co oczywiście minimalnie zmienia również pozostałe wymiary.
M | L | XL | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 420 | 430 |
Zasięg (mm) | 454 | 484 | 515 |
Stosy (mm) | 637 | 646 | 650 |
Kąt skrętu (w °) | 63 | 63 | 63 |
kąt siedziska ef. (w °) | 78,4 | 78,3 | 78,2 |
Spadek suportu (w mm) | 14/31 | 14/31 | 14/31 |
tylne widełki (w mm) | 443 | 443 | 443 |
Rozstaw osi (w mm) | 1255 | 1290 | 1322 |
Górna rura pozioma (w mm) | 594 | 627 | 660 |
główka ramy (w mm) | 115 | 125 | 130 |
modele i poziomy wyposażenia
Marin Alpine Trail E Bosch pojawi się na rynku w dwóch wariantach modelowych w cenie 6.299 euro i 7.249 euro. Obydwa mają silnik Bosch CX z akumulatorem 750 Wh, aluminiową ramę i wspólne bardzo solidne cechy. Interesujące dla mechaników zajmujących się majsterkowaniem: chociaż dwa kompletne rowery są wyposażone w przerzutki Shimano, rowery są wyposażone w wieszak na przerzutkę UDH, jeśli chcesz doposażyć przerzutkę Sram.
Podobnie jak w przypadku poprzedniego Alpine Trail E, Marin nie uznaje żadnych kompromisów, jeśli chodzi o stabilność komponentów i koncentruje się całkowicie na wydajności na szlaku. Wspierają to ciężkie opony z grubą osnową, w tym wstawki antyprzebiciowe Cushcore z przodu i z tyłu, tarcze hamulcowe o grubości 2,3 mm oraz amortyzatory ze stalowymi sprężynami w obu modelach.
Marin Alpine Trail E2 Bosch
Widelec: Elitarny uchwyt Fox 38 Performance2
Niemy: Elita wydajności Fox DHX2
Okrążenie: ShimanoXT M8100
hamulce: TRP DH-R Evo 203 mm
Cena: € 7.249
Marin Alpine Trail E1 Bosch
Widelec: Marzocchi Z1
Niemy: Cewka Marzocchi CR
Okrążenie: Shimano Cues 6000 10-biegowa
hamulce: TRP Łupek Evo 4 203 mm
Cena: € 6.299
Marin Alpine Trail E2 Bosch na szlaku
Mogliśmy już przetestować nowy Marin Alpine Trail E2 Bosch w praktyce na różnorodnych trasach.
Biorąc pod uwagę wbudowane komponenty, aluminiową ramę z napędem Bosch i duży akumulator, nikogo nie powinno dziwić, że rower nie jest lekki. Przy imponujących 27,7 kg bez pedałów w rozmiarze ramy L z pewnością nie jest to rower dla tych, którzy nie lubią tej wagi. Jeśli jednak szukasz maksymalnej stabilności i poradzisz sobie z niewielkim dodatkowym ciężarem, nie powinno to Ci zbytnio przeszkadzać.
Uderzające jest wiele małych, pięknych detali na ramie: rozciągają się one od osłony tylnego trójkąta z logo Marin, przez solidny obszar suportu z solidną osłoną dolnej rury, po łatwe w użyciu śrubokręt prowadzenie linek i linek.
Marin Alpine Trail E Bosch będzie dostępny w pierwszej połowie tego roku.