Kiedy producenci samochodów decydują się na rowery elektryczne – a niestety musieliśmy tego doświadczyć wiele razy – rowery często nie są do końca przekonujące. Z niezliczonych powodów rower elektryczny jest bardziej złożony, niż sądzi wielu producentów OEM z branży motoryzacyjnej. Ale Porsche nie jest zwykłym producentem samochodów. Kiedy producent samochodów sportowych wprowadza na rynek e-rower, a na ramie pojawia się też jeleń, siadamy i zwracamy uwagę. Przetestowaliśmy dla Ciebie Porsche eBike Cross Performance EXC – w specjalnym teście.
Nie jest niczym niezwykłym, że producenci rowerów wysyłają wraz z rowerem testowym akcesoria, takie jak bidony, lampy itp. Akcesoria do Porsche eBike Cross Performance EXC były jeszcze bardziej niezwykłe, ale nie mniej ekscytujące: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, w tym tylny bagażnik Porsche i namiot dachowy!
Wykorzystaliśmy to jako okazję do przeprowadzenia nieco innego testu – w 100% elektrycznego.
100% Porsche, 100% elektryczny
Byliśmy zdumieni, gdy Porsche powiedziało nam, że zapewni odpowiedni pojazd dla roweru testowego i wykorzystało to jako okazję do małej wycieczki po Południowym Tyrolu i Austrii – oczywiście z Porsche eBike Cross Performance EXC na tylnym bagażniku. Ponieważ jesteśmy cyfrowym magazynem specjalistycznym poświęconym rowerom i e-rowerom, nie chcemy zanudzać Cię recenzją samochodu, ale w tym miejscu warto wspomnieć o pojeździe elektrycznym. Zwłaszcza, że – i tutaj już przez chwilę nie możemy się doczekać raportu z jazdy na rowerze elektrycznym – można wyciągnąć pewne ekscytujące podobieństwa.
Kilka kluczowych szczegółów samochodu testowego: 761 KM, pojemność akumulatora 93,4 kWh, maksymalna moc ładowania 270 kW, 0-100 km/h: prędkość światła ok
Brzmi cholernie szybko? To jest! Tak szybko, że nawet naszym znającym się na motoryzacji redaktorom chwiały się kolana podczas przyspieszania. Ale co z zasięgiem? I tu już można nakreślić pierwszą analogię pomiędzy e-samochodami i e-rowerami, bo obaj klienci zapewne boją się zasięgu – przynajmniej na początku. Jeśli chodzi o rowery elektryczne, jako zespół redakcyjny często możemy uspokoić czytelników, ponieważ mamy wieloletnie doświadczenie z rowerami; Ale wiemy też, że wartość teoretyczna często nie ma nic wspólnego z praktyką. Podczas pierwszej długiej podróży Porsche Taycan Turbo S: niepokój związany z zasięgiem! Co powinniśmy zrobić, jeśli nagle utkniemy bez akumulatora? Czy możemy polegać na informacjach o zasięgu w komputerze pokładowym? Oczywiście nie zostaliśmy w tyle, co częściowo wynika z obecnie dobrze rozwiniętej infrastruktury ładowania, a częściowo dzięki niezwykle precyzyjnemu obliczaniu pozostałego zasięgu samochodu. Jeśli na przykład inteligentna nawigacja podczas długich podróży przewiduje obliczony poziom naładowania akumulatora na docelowej stacji ładowania na poziomie 8%, to w rzeczywistości zawsze było to prawdą. Dzięki! Obliczenia dla rowerów elektrycznych nie są tak dokładne.

W skrócie zachowanie się Taycana Turbo S podczas jazdy: ultraszybki, precyzyjny, sportowy i pełen napięcia, a jednocześnie komfortowy i zapewniający dynamikę jazdy, jakiej nie doświadczono nigdy w żadnym innym samochodzie elektrycznym (cytat jednego z naszych redaktorów, którzy kochają samochody). Dlaczego to piszemy? Zapamiętaj atrybuty raportu jazdy roweru elektrycznego...
Namiot dachowy Porsche i bagażnik tylny
Schuster, trzymaj się swojego ostatniego... Zanim w końcu porozmawiamy o naprawdę ekscytującym e-rowerze, kilka słów o tylnym bagażniku i namiocie dachowym. Cechą szczególną bagażnika, który kosztuje 2.416 euro, jest to, że jest on połączony bezpośrednio z podwoziem pojazdu za pomocą dwóch prętów. Oznacza to, że nawet dwa rowery elektryczne są solidne i nigdy nie będziesz mieć złych przeczuć, gdy szybciej pokonujesz zakręty (uwierz nam, próbowaliśmy tego wiele razy...).
Namiot dachowy, który kosztuje 4.981 euro, przyciąga uwagę nadjeżdżających samochodów. Podobno do konstrukcji dachowych rzadko używa się samochodów sportowych... Obsługa w praktyce jest niezwykle prosta i w namiocie wygodnie zmieszczą się dwie osoby. Musimy jednak przyznać, że poza krótkim testem woleliśmy (dla wygody) znajome otoczenie pokoju hotelowego.

Porsche eBike Cross Performance EXC: W skrócie
Dość słów o naprawdę imponującym Taycanie i jego akcesoriach, a teraz skupmy się na naszej podstawowej wiedzy rowerowej. Oto kluczowe dane Porsche eBike Cross Performance EXC:
- Materiał ramy: Węgiel
- Skok zawieszenia: 120 / 100 mm (przód / tył)
- rozmiar koła: 29 cali (rozmiar ramy S: 27.5 cala)
- Silnik: ShimanoEP801
- Akku: 630 Wh zintegrowane i wyjmowane (504 Wh w rozmiarze S)
- Waga: 21 kg
- Maksymalna dopuszczalna waga: 120 kg
- Cena: 14.200 Euro

Wysokiej jakości rama karbonowa – opracowana we współpracy ze znanymi partnerami
Sercem e-roweru Porsche jest niezależna rama z włókna węglowego. Jeśli przyjrzysz się trochę bliżej, oprócz napisu Porsche i typowego emblematu na główce ramy zobaczysz dobrze znaną nazwę z branży rowerowej: Rotwild. Chociaż projekt – oparty na wzorach Porsche 911 i Taycan – pochodzi od Porsche, do realizacji technicznej zaangażowano znanego eksperta rowerowego.
Rama zapewnia skok 100 mm dzięki poziomemu amortyzatorowi z tyłu i 120 mm przy widelcu. Piękne szczegółowe rozwiązania, takie jak zintegrowany zacisk siodełka lub kable biegnące w ramie, sprawiają wrażenie wysokiej jakości i przemyślanego.
Mocny silnik Shimano EP801 i wymienny akumulator
Porsche stawia na sprawdzony i najnowocześniejszy układ napędowy Silnik Shimano EP801. Pięknie zintegrowany z konstrukcją, zapewnia moment obrotowy do 85 Nm i można go dostosować do osobistych preferencji za pomocą aplikacji Shimano E-Tube. Silnik czerpie energię ze zintegrowanego akumulatora o pojemności 630 Wh (504 Wh w rozmiarze ramy S), który można wyjąć za pomocą zamka i znajduje się w dolnej rurze i można go wyjąć w dół. Do sterowania układem napędowym i wyświetlania wszystkich istotnych danych dotyczących jazdy Porsche wykorzystuje popularny wyświetlacz SC-EM800 w połączeniu z niepozornymi, ale intuicyjnymi przyciskami.

Porsche eBike Cross Performance EXC: Szlachetne wyposażenie
Ramki do zdjęć | Węgiel |
widelec amortyzowany | Fabryka pływaków Fox 34, 120mm |
napęd | ShimanoEP801 |
akumulator | Intuba, 630 Wh |
wirniki | Crankbrothers Synthesis Enduro Carbon |
opona | Król Krzyża Kontynentalnego |
przerzutka tylna | Shimano XT Di2, 12-biegowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXTDi2 |
korba | Shimano |
przerzutka | |
Hamulec | Magura MT7, 203/203 |
sztyca | Sztyca regulowana Crankbrothers Highline 3 |
siodło | Ergon SM Sport |
trzon | Aluminium ST140, 50mm |
Lenker | B220 Flatriser-35 Karbon, 780mm |
Porsche nie oszczędzało na wyposażeniu, co można uznać za obowiązkowe, biorąc pod uwagę cenę Cross Performance EXC. Podwozie: Fox Factory, składające się z 34 z przodu i amortyzatora Float DPS z tyłu. Zmiana biegów: Elektroniczna i z 12 biegami. Najważniejsza cecha Shimano XT Di2? Dzięki specyficznej dla marki integracji z silnikiem Shimano możesz – jeśli chcesz – zmieniać biegi nawet podczas jazdy bez pedałowania (FreeShift).
Ale Porsche stawia również na wydajność, jeśli chodzi o hamulce. Układ hamulcowy Magura MT7 jest niezwykle mocny i stabilny, co znajduje odzwierciedlenie również w dużych tarczach hamulcowych MDR-P o średnicy 203 mm. Kierownica z włókna węglowego, koła z włókna węglowego Crankbrothers, ergonomiczne punkty styku firmy Ergon i opuszczana sztyca dopełniają wysokiej jakości i harmonijny pakiet.
Porsche eBike Cross Performance EXC w teście praktycznym
Samo Porsche postrzega eBike Cross Performance EXC jako prawdziwy e-MTB, który „sprawia, że marzenie o płynnej jeździe po szlakach staje się rzeczywistością”. Biorąc pod uwagę cienkie, niezbyt grube opony i skok zawieszenia wynoszący 120/100 mm, początkowo byliśmy co prawda sceptyczni. „To nie jest kolejne bezużyteczne koło od producenta samochodów, które bezmyślnie wrzuca się na rynek bez refleksji nad rzeczywistością” – zapewne pomyśleli niektórzy koledzy z redakcji. Początkowy sceptycyzm szybko zmienił się już po pierwszych metrach...
Pierwszą rzeczą, którą zauważasz, jest zawsze pozycja siedząca. Jest to sportowy i nowoczesny sposób na e-rowerze Porsche, ale w żadnym wypadku nie wymagający (nawet dla początkujących). Szybko czujesz się komfortowo, ale – podobnie jak jego czterokołowy imiennik – przypominasz, że to sprzęt sportowy. Tylny trójkąt jest ciasny, ale doskonale współpracuje z amortyzatorem Float DPS. Jeśli chodzi o skuteczność hamowania, dzięki niezwykle mocnej Magura MT7 nie musisz się martwić, a zmiana przełożeń na Shimano XT Di2 daje tak dużo frajdy, że po długiej jeździe nie możesz już sobie wyobrazić używania ciągnięcia linki.
Nawet jeśli jeździłeś już na niezliczonych rowerach elektrycznych z mocnymi silnikami umieszczonymi centralnie, będziesz zdumiony, jak szybko uruchamia się e-rower Porsche. Shimano EP801 o wysokim momencie obrotowym w połączeniu z wyjątkowo sztywną ramą i sztywnymi kołami z włókna węglowego z wąskimi, łatwo toczącymi się oponami ułatwia prowadzenie roweru. Jeśli teren stanie się bardziej wymagający, opony te oczywiście szybko osiągną swoje granice. Doświadczeni rowerzyści mogą „dojechać wszędzie” dzięki Porsche eBike Cross Performance EXC.
Podsumowując, właściwości jezdne można określić jako sportowe, mocne, dynamiczne, zrównoważone, mocne, a jakość wykonania jako doskonałą. Brzmi w jakiś sposób znajomo...
Czy Porsche eBike Cross Performance EXC jest idealny? NIE. Czy lepiej byłoby jako w pełni wyposażony, sportowy trekking w pełni? Być może. Czy to jest przyjemne? Tak. Czy to dobry rower elektryczny? Tak. Czy ma prawo istnieć? Tak. Czy to jest za drogie? Każdy musi o tym zadecydować sam.
Faktem jest, że Porsche eBike Cross Performance zdobył naszą renomowaną pieczęć testową Velomotion. Ma wyraźną przewagę, jest rozsądnie skierowany do konkretnej grupy docelowej, a przede wszystkim ma to, czego wielu producentom OEM (motoryzacyjnym) brakuje w przypadku rowerów elektrycznych: DNA marki.