Test / Rower elektryczny: Za niecałe 5.000 euro Pegasus Estremo Evo 9 Lite jest obecnie najtańszym rowerem elektrycznym z innowacyjnym napędem Pinion MGU. Czy rower codzienny i turystyczny będzie przekonujący w praktyce pomimo wprowadzenia środków obniżających koszty?
Rzadko się zdarza, aby nowy produkt wywoływał takie emocje jak latem ubiegłego roku tak było w przypadku Pinion MGU. Połączenie mocnego silnika umieszczonego centralnie i bezobsługowej zmiany przełożeń w jednym urządzeniu na suporcie przypadło do gustu wielu rowerzystom elektrycznym. Jednak już po prezentacji nastąpiła pierwsza euforia z wielu rowerów elektrycznych z Pinion MGU Rozczarowanie w wielu miejscach: innowacyjny układ napędowy powoduje dość znaczną dopłatę w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem umieszczonym centralnie ze standardową piastą lub przerzutkami. Odpowiednio zadowalający jest Pegasus Estremo Evo 9 Lite, który jest obecnie dostępny za niecałe 5.000 euro i dlatego jest najtańszym rowerem elektrycznym z kołem zębatym MGU.
Pinion MGU E-Drive System w pierwszym teście: Początek nowej ery e-rowerów?
Test / E-Bike: Dzięki systemowi Pinion E-Drive lub Pinion MGU pojawiła się ekscytująca nowa nazwa w napędach do rowerów elektrycznych. Jako połączenie zmiany biegów i środkowego silnika jest to obecnie unikat na rynku. Klasyczny system zmiany przełożeń jest zatem zbędny, czy to w rowerze miejskim, czy w rowerze E-MTB. Przyjrzeliśmy się uważnie nowemu systemowi […]
Jak zwykle w przypadku Pegasusa, Estremo Evo 9 Lite jest przeznaczony przede wszystkim do użytku codziennego, turystycznego i trekkingowego. Sprzyja temu wygodna pozycja siedząca, którą można dostosować do własnych potrzeb za pomocą regulowanego mostka, a także trzy kształty ram (męska, trapezowa oraz niskie wejście). Kolor Estremo Evo 9 Lite pozostaje klasyczny i jest dostępny w błyszczącej bieli, jak nasz rower testowy, lub w kolorze ciemnoniebieskim.
Pinion MGU: 9 biegów i mnóstwo mocy w Pegasusie Estremo Evo 9 Lite
Niedrogi Estremo Evo to jeden z niewielu e-rowerów Pinion wyposażonych w 9-biegową wersję układu scalonego. W porównaniu do modelu 12-biegowego zasięg jest nieco mniejszy (568% vs. 600%), ale jest o około 100 g lżejszy i chyba trochę tańszy. Uważamy, że w przypadku roweru codziennego użytku, takiego jak Pegasus, 9-biegowa skrzynia biegów i tak będzie lepszym wyborem, ponieważ konstrukcja jest więcej niż wystarczająca, a większe skoki biegów zmniejszają częstą zmianę biegów.
Z drugiej strony silnik jest równie mocny i według samego Pinion ma porównywalny moment obrotowy wynoszący 85 Nm. Na papierze stawiałoby to go na tym samym poziomie, co Bosch CX, Shimano EP8 (01) i spółka. Z naszych pomiarów na stanowisku testowym wynika jednak, że nawet odrobinę wyprzedza silnik Pinion – wydajnościom nie brakuje Pegasusa Estremo Evo 9 Lite. Silnik zasilany jest akumulatorem o pojemności 700 Wh zintegrowanym z rurą dolną. Ponieważ zużycie energii przez system jest nieco wyższe niż w przypadku dysków o porównywalnej mocy, można spodziewać się zasięgów mniej więcej porównywalnych z Bosch CX z akumulatorem 625 Wh.
Nawiasem mówiąc: nawet jeśli akumulator jest „pusty”, operacje przełączania są nadal możliwe bez żadnych problemów. Pedałowanie jest również przyjemnie łatwe, gdy napęd jest wyłączony, chociaż waga Pegasusa Estremo Evo 25 Lite, wynosząca ponad 9 kg, jest oczywiście jeszcze wyraźniej odczuwalna.
Klasyczny łańcuszek zamiast pasków węglowych
Być może największą zaletą Pinion MGU w porównaniu z klasycznymi układami napędowymi lub obwodami jest jego niewielka konserwacja. Producent z południowych Niemiec obiecuje praktycznie bezawaryjną pracę przez cały okres użytkowania roweru. Oczywiście połączenie z paskiem węglowym zamiast łańcucha jest opcją; Niestety, prawdopodobnie padło to ofiarą niskiej ceny Pegasusa Estremo Evo 9 Lite. Zamiast tego tradycyjny producent stawia na klasyczny, ale bardzo szeroki łańcuch. Pod względem żywotności nie powinno to być daleko w tyle za pasem węglowym, ale oczywiście konieczna jest odpowiednia pielęgnacja.
Dobre funkcje z bolesnym kompromisem
Po tym, jak pierwotnie ogłoszono, że rower ma cenę 5.499 euro, obecnie prawdopodobnie zacznie się od zniżki w wysokości 500 euro, przynajmniej tak twierdzi na oficjalnej stronie internetowej. Dostaje się do tego solidny pakiet wyposażenia, który nadaje się do codziennego użytku, chociaż tu i ówdzie zdecydowanie dało się zauważyć czerwony ołówek. Oprócz wspomnianego już braku napędu pasowego, szczególnie odczuwalne jest to w hamulcach. Wbudowane stopery Shimano są niezawodne, ale wymagają znacznie większej siły ręki, niż można by oczekiwać od wysokiej jakości roweru elektrycznego w tym przedziale cenowym.
Ramki do zdjęć | Pegaz Ekstremalny |
widelec amortyzowany | SR Suntour Mobie 25Air |
napęd | Koło zębate MGU E1.9 |
akumulator | 700 Wh |
wirniki | Ryde Andra 25 |
opona | Schwalbe Marathon Almotion Performance 2,2" |
przerzutka tylna | Zębatka MGU |
dźwignia zmiany biegów | FIT Remote eShift |
korba | Koło zębate P8534 |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT200 |
sztyca | Alloy 31,6 |
siodło | Zecure Komfort |
trzon | Gotowy do montażu w szczelinie SUVi CCS |
Lenker | Zecure Komfort |
Jednak widelec z zawieszeniem pneumatycznym SR Suntour, wysokiej jakości części dodatkowe, takie jak błotniki, bagażnik i mostek, w tym kierownica, nie dają powodów do krytyki. Obszerne, lekko profilowane opony Schwalbe dobrze sprawdzają się również w terenie użytkowania i pozwalają nawet na mniejsze wycieczki po leśnych i leśnych ścieżkach.
Jeśli podoba Ci się Estremo, ale przeszkadza Ci łańcuch napędowy i hamowanie, powinieneś przyjrzeć się Estremo Evo 500 Lite, które jest droższe o 12 euro. Dostajesz tutaj pasek z włókna węglowego, mocne hamulce XT, znacznie jaśniejszy reflektor ze światłami drogowymi i 12-biegową wersję zintegrowanej dźwigni zmiany biegów.
Pegasus Estremo Evo 9 Lite w praktyce
W praktyce Pegasus Estremo Evo 9 Lite jest tak samo niepozorny i poważny, jak można by oczekiwać od takiego roweru. Pozycja siedząca jest wyprostowana, a dzięki wygodnemu, szerokiemu siodełku i ergonomicznym uchwytom Ergon pozostaje wygodny nawet podczas dłuższych przejażdżek. Amortyzowany widelec, który można dostosować do wagi kierowcy, a także szerokie opony pomagają na nierównych nawierzchniach - nawet jeśli na przykład E-SUV z pełnym zawieszeniem pochłania zauważalnie więcej uderzeń.
Napęd wie, jak sprawić przyjemność po raz kolejny. Jeśli chodzi o moc, silnik oferuje więcej, niż kiedykolwiek potrzeba w takim rowerze; nawet na trudnym biegu rower i jeździec Pinion MGU nadal z dużą mocą podjeżdżają pod górę. Jednak przy szybszym pedałowaniu i na lżejszych przełożeniach Pinion MGU jest jednym z głośniejszych napędów na rynku – dlatego osobom wrażliwym polecamy jazdę próbną.
Świetny wyświetlacz, rozbudowany panel sterowania
Udany kolorowy wyświetlacz również przyczynia się do pozytywnego ogólnego wrażenia z napędu. Jest bardzo czytelny nawet w pełnym słońcu i zawiera wszystkie niezbędne informacje. W połączeniu z bezpłatną aplikacją FIT E-Bike Control można tutaj wyświetlać także instrukcje nawigacji. Steruje się nim za pomocą panelu sterowania umieszczonego po lewej stronie kierownicy, za pomocą którego można także zmieniać włączony bieg. Prawdziwa dźwignia zmiany biegów jest zatem niepotrzebna; Oznacza to, że prawa ręka zawsze może pozostać pewnie na kierownicy. Na początku trzeba się przyzwyczaić do wielu przycisków na panelu sterowania, ale po kilku minutach sterowanie staje się drugą naturą.
Przełączaj wygodnie
W każdym razie zmiana biegów jest cudownie intuicyjna: ponieważ możesz łatwo zmieniać biegi zarówno pod obciążeniem, jak i na postoju, nie musisz się już tym martwić. Jeśli chcesz, możesz nawet włączyć funkcję Start.select, która automatycznie przełącza na zadany bieg po zatrzymaniu. Na przykład w miejskim ruchu miejskim, w którym panuje ciągły ruch, na światłach zawsze wrzucasz właściwy, zwykły bieg.
Jedynym prawdziwym powodem do krytyki są wbudowane hamulce Shimano MT200. Chociaż rowery te zawsze niezawodnie zatrzymują rower i rowerzystę, należy odważnie zaciągnąć dźwignię hamulca, szczególnie przy wyższych prędkościach i/lub na dłuższych zjazdach. W 2024 r. nie powinno to już być konieczne w przypadku roweru elektrycznego za niecałe 5.000 euro – niezależnie od tego, czy Pinion MGU.