Buty testowe / MTB: Rynek butów MTB na płaskie pedały staje się coraz bardziej zagmatwany. Jednak w ostatnich latach Crankbrothers udało się tutaj wyrobić sobie markę – prawda? Tego właśnie próbujemy się dowiedzieć, testując koronkę Crankbrothers Stamp Lace.
Jeszcze dziesięć lat temu wybór specjalnych butów do płaskich pedałów w rowerach górskich był niezwykle ograniczony. Właściwie nie było realnej alternatywy dla ówczesnego lidera branży, FiveTen. Wraz z rosnącą popularnością sportów MTB, także za sprawą triumfu e-MTB, dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wybór butów do płaskich pedałów jest obecnie gigantyczny – Crankbrothers ma nie tylko największy wybór na rynku, ale prawdopodobnie będzie także jednym z najpopularniejszych dostawców. W każdym razie buty amerykańskiego producenta często można zobaczyć, czy to przez zawodowych sportowców, takich jak Fabio Wibmer, na lokalnych trasach, czy w bike parkach na całym świecie.
W przypadku sznurówek Crankbrothers Stamp Lace przyglądamy się „najprostszej” z trzech dostępnych wersji buta: but wyposażony w klasyczne sznurowanie, dostępny w wielu różnych wzorach, a jego sugerowana cena detaliczna wynosi 129,99 euro. Dostępna jest również wersja Speed Lace z szybkim sznurowaniem i dodatkowym zapięciem wspinaczkowym w cenie 149,99 EUR, a topowa wersja wyposażona jest w zapięcie Boa za 179,99 EUR. Jeśli nie używasz pedałów płaskich, w modelach Mallet i Mallet-E znajdziesz również odpowiednie warianty pedałów zatrzaskowych.

Jeśli znasz portfolio Crankbrothers, powinieneś już zauważyć nazwę butów: ich nazwa odpowiada nazwie pasujących pedałów w programie. Choć Amerykanie twierdzą, że buty szczególnie dobrze radziłyby sobie z własnymi pedałami, w praktyce nie znaleźliśmy tutaj żadnych szczególnych zalet ani wad. Mówiąc prostym językiem: buty Stamp współpracują ze wszystkimi pedałami płaskimi dostępnymi na rynku.
Firma Crankbrothers wykorzystuje w podeszwie własną mieszankę gumową MC2, przy czym zwrócono szczególną uwagę na profil, aby zapewnić jego dobre działanie, szczególnie w przypadku dłuższych sworzni na pedałach, aby zaokrąglone krawędzie wykazywały mniej oznak zużycia i aby zapewniał również dobra przyczepność z roweru. Syntetyczna cholewka ma w większości gładką teksturę, co powinno ułatwić czyszczenie. Zarówno wierzch, jak i boki butów są perforowane, aby zapewnić dostęp świeżego powietrza; Buty oczywiście nie są wodoodporne.

Dopasowanie butów jest doskonałe - są normalne dla rozmiaru. Tutaj możesz śmiało sięgnąć po zwykły rozmiar butów typu street. Zasadniczo są one bardziej szerokie, ale nie stają się ekstremalne. Naszym zdaniem jest to dobry kompromis, ponieważ powinien odpowiadać większości kształtów stóp. Komfort to tak czy inaczej jedna z największych zalet sznurówek Crankbrothers Stamp Lace, zarówno na rowerze, jak i poza nim. Podeszwa i wkładka bardzo wygodnie tłumią wibracje pedałów, ale nigdy nie sprawiają wrażenia gąbczastych, nawet jeśli sama podeszwa nie jest jedną z najsztywniejszych na rynku. Jest to zauważalne tu i ówdzie podczas napędu, nawet przy skokach czy mocniejszych uderzeniach, but zauważalnie ugina się na pedale. Jeśli wolisz większą sztywność, prawdopodobnie będziesz musiał wybrać buty Mallet do pedałów zatrzaskowych firmy Crankbrothers. Jednak dzięki dość miękkiej podeszwie jednocześnie wzrasta komfort noszenia lub chodzenia obok roweru, nawet jeśli podeszwa powinna zapewniać większą przyczepność, szczególnie w wilgotnych warunkach leśnych. Przenoszenie lub pchanie przejść szybko zamienia się w zjeżdżalnię.

Przyczepność pedałów nie stanowi powodu do krytyki. Przetestowaliśmy Crankbrothers Stamp Lace na ich własnych pedałach Stamp 3, ale także na różnych modelach innych producentów. Chwyt był szczególnie przekonujący w połączeniu z dłuższymi pinami. Zdecydowanie pozytywne jest to, że nie trzymasz się zbytnio pedału, ale możliwe są drobne korekty pozycji stopy. Pod tym względem Stamp Lace zapewnia bardzo dobrą równowagę.
Wzmocniony podnosek zapewnia dobrą ochronę przed przypadkowym kontaktem z kamieniami, skałami itp. Z drugiej strony kostka jest całkowicie odsłonięta – moglibyśmy sobie życzyć na przyszłość innego modelu od Crankbrothers, który miałby dodatkową wyściółkę.