Przetestuj opony Schwalbe G-One R Gravel: bardziej terenowe czy bardziej asfaltowe? Jeśli nie chcesz wiązać się z szutrem, to czekałeś na tę oponę. W teście Velomotion Schwalbe G-One R sprawdził się jako wszechstronny rower szutrowy, który łączy w sobie przyczepność i płynną jazdę.
Jeśli spojrzysz na rowery szutrowe z roku modelowego 2022, możesz pomyśleć, że segment przesuwa się w kierunku „ścieżkowym”: pojawia się coraz więcej rowerów z długą górną rurą, krótkim mostkiem i luźnym kątem skrętu; teraz częściej można zobaczyć także amortyzowane widelce i regulowane sztyce. Ale to tylko jedna strona medalu: wielu rowerzystów chce używać swojego roweru szutrowego bardziej jak roweru wyścigowego, ale z większą swobodą w wyborze trasy. Ich trasy prowadzą po asfalcie i szutrach; i tak jak śliska, wąska opona wyścigowa nie nadaje się do tego drugiego, tak gruba opona szutrowa nie toczy się dobrze na drodze.
I teraz? ... Firma Schwalbe wypuściła na rynek oponę G-One R, taką jak „Race”, która ma łączyć obie te cechy. Specjaliści od opon piszą na swojej stronie, że jest przeznaczona do użytku w lekkim terenie, na drogach szutrowych i asfalcie – to budzi ciekawość i chęć wypróbowania jej od razu.
„Souplesse” dzięki nowej tuszy
Najpierw coś o budowie „R”: Podobnie jak opona wyścigowa „Pro One” i różne opony MTB, nowa opona szutrowa jest oparta na osnowie „Super Race” firmy Schwalbe z dwiema warstwami materiału pod bieżnikiem i trzema na boczne ściany. Powinno to zapewnić płynne toczenie i sprężystość (co Schwalbe nazywa „Souplesse”), a jednocześnie opona jest wystarczająco sztywna i chroniona przed uszkodzeniem ściany bocznej. Ponadto pojawił się zupełnie nowy profil, który po raz pierwszy w historii serii G-One jest pozbawiony okrągłych pokręteł. Dzięki profilowi Boomerang występy bieżnika mają kształt australijskiego kija do rzucania; boczne mają wydłużony kształt łzy. Kierunek biegu jest wyraźnie rozpoznawalny.
Opony bezdętkowe Schwalbe są zwykle łatwe w montażu, a G-One R nie jest wyjątkiem. Przy niewielkim wysiłku i bez płynu montażowego można go przymocować do karbonowej obręczy bez haczyków Podstawowy żwir Leeze CH 40 naciśnij, a po napompowaniu kompresorem wyścigowym SKS natychmiast i trwale zatrzymuje powietrze. Następnego dnia jedna opona jest nadal pełna nawet bez uszczelniacza, druga ma ubytek powietrza z powodu niedokręconego trzonka zaworu.
Płynna praca przy niskim ciśnieniu
Wlej więc uszczelniacz i doprowadź go do ciśnienia roboczego. Schwalbe dopuszcza maksymalnie 4,5 bara w oponie o szerokości 40 mm, ale już przy 2,5 bara wydaje się dość wybrzuszona. Bardzo łatwo toczy się po asfalcie; Choć pozwala usłyszeć typowy szum bieżnika opony na drodze, profil Boomerang nie generuje żadnych wibracji - można by pomyśleć, że jedzie się na oponie typu slick. Pierwsze energiczne zakręty pokazują, co R może zrobić, gdy się pochyla: Okrągły kształt z blokami bieżnika, które sięgają dość daleko na boki, zapewniają, że koło można ustawić pod kątem bez zauważalnego przejścia. Schwalbe zachowuje się jak prawdziwa (choć bardzo szeroka) opona szosowa. Nawet znacznie powyżej 30 km/h nie wydaje się zwalniać, mimo że po drodze nieco obniżyliśmy ciśnienie i wynosi teraz tylko około 2,2 bara. Zaskakujące jest również dobre trzymanie boczne opony na feldze - w ogóle nie sprawia wrażenia gąbczastej i nie wykazuje tendencji do wyginania się na boki na zakrętach. W grę wchodzi również szeroka obręcz bez haka, która dzięki swojej konstrukcji zapewnia oponie lepsze trzymanie boczne. Odchodząc od zasady, że szeroka felga powoduje również, że opona jest szersza, G-One R mierzy nieco poniżej 39 mm z przodu iz tyłu.
Nasze okrążenie testowe w terenie zaczyna się od krótkiego sprintu pod górę po szutrowej ścieżce z pełną mocą podczas pedałowania z siodełka. Nie byłoby wstydem, gdyby opona wskoczyła tutaj, ale R pozostaje mocno na ziemi. Dłuższy podjazd po szutrowej leśnej ścieżce, częściowo na siedząco, częściowo pedałując z siodełka, na nowych oponach jest bezproblemowy - przyczepność jest świetna nawet na luźnej, dość chropowatej nawierzchni, a opony płynnie toczą się po wszystkich nierównościach z dala. To pierwsze może wynikać również z tego, że tylne koło zamontowaliśmy przeciwnie do kierunku jazdy - w ten sposób może (przynajmniej taki jest zamysł) nieco lepiej wkopać się w ziemię.
Duża przyczepność w prawie wszystkich sytuacjach na drodze
Na górze szutr ustępuje miejsca asfaltowi z dziurami i ostrymi krawędziami, co cieszy dużą objętością 40. W przypadku tej „poduszki powietrznej” nie należy się spodziewać przebicia, które mogłoby uszkodzić karbonową obręcz. Opona Schwalbe G-One R Gravel toczy się miękko po maślanej ścieżce z twardą, piaszczystą nawierzchnią, a styl trwa. Nawet tam, gdzie robi się naprawdę błotniście, zapewnia duże bezpieczeństwo. Przez krótki czas w otwartym profilu gromadzi się dużo mokrego brudu, ale jest on natychmiast wyrzucany, gdy tylko prędkość ponownie wzrośnie.
To właśnie ta relacja między dodatnimi i ujemnymi częściami profilu, tj. występami i wgłębieniami, zapewnia dobre działanie: Część dodatnia jest tak duża, że umożliwia płynną jazdę po gładkim, twardym podłożu bez „drgania”. wyniki opon. Dzięki dość dużej składowej ujemnej opona może wtedy wgryźć się w luźną glebę.
Jakieś wady? Cóż, opieranie się na luźnym podłożu nie jest specjalnością R. W tym przypadku opony takie jak Schwalbe G-One Ultrabite, które mają podłużne bloki bieżnika, które wbijają się w podłoże na barkach opony, mają przewagę, podobnie jak G- Jeden kęs może zrobić lepiej. Aby rozpoznać tę słabość, trzeba dość mocno docisnąć oponę (i siebie). Biorąc pod uwagę dobre wyniki nowego w prawie każdej innej dziedzinie, ten aspekt i tak można zaniedbać. Nie tylko wtedy, gdy na końcu okrążenia znów pojawia się asfalt, a tempo znów przyspiesza. Jeśli wziąć pod uwagę, że opona 40 musiałaby być znacznie gorsza od wąskiej opony wyścigowej pod względem aerodynamiki i masy, G-One R jest niemal rewelacyjnie szybka, a także z ciśnieniem powietrza, które nie wymaga kompromisów w terenie .
Życzenia, pomysły, sugestie? Opona Schwalbe G-One R Gravel mogłaby być nieco lżejsza - przy 508 i 509 gramach obie próbki testowe są nieco cięższe niż 480 gramów na stronie producenta. Ciekawa może być również wersja o szerokości 35 mm, ponieważ zaprowadzi Cię dość daleko w mieszance asfaltu i off-roadu.