Test: Znany niemiecki producent Busch und Müller ma w swoim asortymencie reflektor o mocy 50 luksów, który przyciąga uwagę rowerzystów wyścigowych ze względu na poręczny format, a przede wszystkim zgodność z niemieckimi przepisami o ruchu drogowym Przepisy prawne. Wypróbowaliśmy, jakie reflektory Ixon i pasujące do nich tylne światło Ixxi mogą poradzić sobie z ciemnością.
Specjaliści od oświetlenia firmy Busch & Müller mogą pochwalić się nie tylko własnym zakładem produkcyjnym w Sauerland na wschód od Renu, ale także siłą innowacyjności, której nie można prześcignąć. Rozwiązania, takie jak diodowe światła postojowe do codziennych motocykli lub superjasny reflektor gazowo-wyładowczy „Big Bang”, wywołały sensację. A gdyby firma nie czuła się związana StVZO z całym swoim asortymentem produktów, prawdopodobnie najjaśniejsze światło rowerowe na świecie pochodziłoby również od Busch i Müller.
Wyczynem ostatnich kilku lat był rozwój reflektora IQ. Oznacza to "źródło pośrednie", a więc co następuje: Zamiast diody elektroluminescencyjnej umieszczonej w środku reflektora i świecącej z niego, jest ona umieszczona powyżej i świeci w reflektor. Minimalizuje to straty światła rozproszonego i umożliwia znacznie dokładniejsze obliczenie pola świetlnego.
Na początku nowa technologia była nieznana, bo patrząc na odbłyśnik (proszę tylko przy wyłączonej lampie!), nie zobaczymy już źródła światła, a jedynie odbijającą światło powierzchnię odbłyśnika. W każdym razie efekt jest oszałamiający: reflektory IQ-Tec charakteryzują się precyzyjnie określoną granicą jasnego i ciemnego obszaru w górnej części (ważne, aby zapobiec oślepianiu) i zapewniają dużo światła na drodze, w zależności od konstrukcji odbłyśnika przydatne oświetlenie bliskiego zasięgu. Ponadto technologia ta może być również wykorzystywana do tworzenia stosunkowo kompaktowych świateł, a kolarze wyścigowi również powinni to usłyszeć.
Akceptowane przez Regulamin o ruchu drogowym
Jeśli chodzi o rodzaj oświetlenia roweru, StVZO stało się bardziej liberalne - dynamo nie jest już potrzebne, oświetlenie akumulatorowe jest teraz dozwolone również w codziennych rowerach - ale ściśle mówiąc, rowerzyści muszą zawsze mieć ze sobą reflektory i tylne światła - oczywiście te z falistą linią i K-Numerem, czyli aprobatą ustawodawcy. I właśnie w tym celu firma Busch & Müller oferuje zestaw składający się z przedniego światła Ixon Core IQ i tylnego światła Ixxi LED.
Wiesz już, co potrafi zestaw oświetleniowy, zanim zaczniesz go używać, ponieważ opakowanie zawiera wiele informacji. Już sama specyfikacja wagowa jest interesująca: Ixon ma ważyć 112 gramów, Ixxi 35 gramów, każdy plus wspornik - na wadze precyzyjnej to dokładnie 106 lub 30 gramów. Dla porównania: iPhone 4 waży 141 gramów. dzięki kompaktowemu kształtowi (Ixon ma prawie 11 cm długości), jedno jest już pewne: ten zasilany bateryjnie reflektor jest w pełni kompatybilny z kieszeniami jerseyu. Jeśli cenisz sobie schludny wygląd wystarczy, że przymocujesz uchwyt na kierownicę, który można zamontować bez użycia narzędzi, a następnie wyciągniesz lampkę z kieszeni i w każdej chwili ją zamocujesz. Pierwsza generacja Ixona była dostarczana z innym, mniejszym uchwytem, który mocowany był za pomocą gumowych pierścieni iz naszego doświadczenia sprawdza się bardzo dobrze. Ixxi jest nadal przymocowany do sztycy za pomocą gumki.
136 gramów, ładowanie przez USB!
Zanim rzucimy się w noc z ustawionym światłem, ładujemy go. W przypadku światła tylnego wystarczy port USB w komputerze. Mała podświetlana na zielono kropka w reflektorze Ixxi wskazuje proces ładowania; jeśli zgaśnie, bateria jest pełna. W trybie oświetlenia jest odwrotnie: gdy tylko zgaśnie zielone światło, akumulator należy podłączyć do sieci. Nie ma ryzyka przeciążenia ani tylnego światła, ani reflektora. Jest dostarczany z zasilaczem sieciowym, który ładuje baterię litową Ixona w ciągu trzech do czterech godzin. W porcie USB może to potrwać znacznie dłużej niż normalny dzień roboczy.
Kiedy w końcu wyjdziesz z domu w ciemności, przednie i tylne światła pokażą swoją najlepszą wydajność. Bardzo jasne światło tylne świeci również na boki i pod kątem do przodu, dzięki czemu jest widoczne niemal ze wszystkich stron. Reflektor jest już dość jasny w półmroku przy obniżonym poziomie (12 luksów); przy pełnym natężeniu 50 luksów przecina noc długim korytarzem światła. W pozbawionym światła lesie miejskim masz szeroki widok przy prędkości 30 km/h, jeśli odpowiednio ustawisz Ixona; tylko bezpośrednio przed przednim kołem jest wtedy zbyt ciemno, aby zobaczyć każdą dziurę. W ciasnych zakrętach pole światła osiąga swoje granice, zwłaszcza gdy lekkie wzniesienie zastępuje mocniejsze zakręty - wtedy zauważalny jest brak oświetlenia bliskiego pola. Zdjęcie z nocnej wizyty na strzelnicy ilustruje działanie Ixona: dwa przednie cele oddalone są od siebie o 20 metrów, do następnego po pięć metrów.
Sprytny jest wskaźnik poziomu naładowania Ixona, który jest niezbędnym akcesorium do jazdy nocą. Podczas włączania, zmiany trybu oświetlenia, a następnie co dwie minuty, lampka kontrolna (niebieska dla jasnego, czerwona dla trybu ekonomicznego) miga kilka razy - pięć razy dla w pełni naładowanej baterii, a potem coraz mniej. Kiedy zabraknie Ci energii, Ixon automatycznie przełączy się w tryb niskiego poboru mocy, w którym to momencie światło zacznie migać na czerwono i niebiesko, wskazując, że czas wracać do domu. Teraz światła już nie wystarczy, aby widzieć, ale nadal być widocznym przez około godzinę - więc nadal jesteś bezpieczny na oświetlonych ulicach.
Producent obiecuje „więcej trzy godziny” świecenia w trybie 50 luksów, około 15 godzin przy XNUMX luksach. To spokojnie wystarczy na wieczorne przejażdżki treningowe do zmierzchu i na średnio-szybkie okrążenia w ciemności, więc spełnia wymagania większości rowerzyści.
Sugerowana cena zestawu to 77,90 euro, poszczególne elementy kosztują odpowiednio 19,90 euro i 59,90 euro, przy czym wszystko, jak zwykle, można kupić znacznie taniej w sieci. W każdym razie jasny, kompaktowy duet świateł to dobra inwestycja.
Konkluzja
Każdy, kto pokonuje długie nocne przejażdżki z dużą prędkością, na przykład na zjazdach, z pewnością potrzebuje więcej światła; wszyscy inni mogą gorąco polecić zestaw Ixon i Ixxi.
Pro
- Bardzo kompaktowy, jasny reflektor
- Jasne, widoczne ze wszystkich stron tylne światło
- Reflektor z dokładnym, przewidywalnym wskaźnikiem poziomu naładowania
- Gdy bateria jest prawie pusta, może służyć jako „światło pozycyjne” przez dobrą godzinę
Contra
- Brak oświetlenia bliskiego zasięgu jest zauważalny w ciasnych rogach
ceny i sieć
- 77,90 euro (indywidualnie 59,90 i 19,90 euro)
- www.bumm.de