Po raz pierwszy w historii UCI nowo utworzona Rada Kolarstwa Zawodowego (PCC) zebrała się w ciągu ostatnich kilku dni, aby omówić reformy. Komisja pod przewodnictwem Davida Lappartienta w Montreux zdecydowała się na daleko idące zmiany.
Od przyszłego sezonu WorldTour będzie dwuczęściowy. W przyszłości zespół powinien składać się jedynie z 22 kierowców, a każdy zespół będzie musiał także utrzymywać zespół juniorów składający się z maksymalnie dziesięciu kierowców.
WorldTour zostanie podzielony na dwie serie z różnymi dniami wyścigów. Górna seria obejmuje szesnaście drużyn, dolna seria osiem. Wyznaczono także dni wyścigów obu serii. W związku z tym 16 zespołów musi rywalizować łącznie przez 120 dni wyścigowych, a osiem pozostałych zespołów będzie miało tylko 50 dni wyścigowych. Dobrze znane klasyki, najważniejsze trasy i inne aktualne trasy WorldTour są zawarte w 120 dniach wyścigów.
Po dwuletniej fazie testowej obowiązkowe wdrożenie reform zaplanowano na 2017 r. Komisja nie widzi żadnych zmian dla drużyn z poprzednich rankingów ProConti i Continental.
O przyjęciu do wyższej klasy rozgrywkowej WorldTour decyduje UCI. Oprócz argumentów sportowych, finansowych i etycznych, w decyzji należy wziąć pod uwagę także programy wsparcia i środki szkoleniowe dla kierowców i pracowników zespołów. Na razie dziesięć zespołów może przystąpić do tego testu w ramach pierwszej fazy testów. Pod koniec przyszłego roku przegląd będzie obowiązkowy dla wszystkich zespołów WorldTour.
Przez najbliższe dwa lata licencje zostaną rozdane 16 najlepszym zespołom WorldTour. Szansę na zdobycie odpowiedniej licencji będą miały także dwa dodatkowe zespoły. Tak jak poprzednio, decydujący będzie system punktowy kierowców zespołu.