Włoch Danilo di Luca został dożywotnio zdyskwalifikowany przez Włoski Komitet Olimpijski (CONI), sześć tygodni po przekazaniu go włoskiej telewizji Italia 1telewizja udzieliła wywiadu, który niektórych może zdenerwować, a innych rozwścieczyć. Według gazety codziennej Dziennik Sportu gibt Podczas rozmowy Di Luca stwierdził, że około 90 procent wszystkich kolarzy Giro d'Italia było na dopingu. Pozostałe dziesięć procent, zdaniem byłej gwiazdy kolarstwa, skazanej za trzy przypadki dopingu, „nie dbają o Giro, przygotowują się do innych wyścigów”.
„Najlepiej byłoby zalegalizować doping. Wtedy wszyscy byliby na tym samym boisku”.
Di Luca stwierdził również, że bez dopingu nie byłoby możliwe ukończenie Giro w pierwszej dziesiątce. „Najlepiej byłoby zalegalizować doping. Wtedy wszyscy byliby na tym samym boisku”., próbował podkreślić swój tok myślenia. „Zawsze byłem mistrzem, wygrywałem wiele razy. Ale kiedy przeszedłem z amatorów na zawodowców, nagle kolarze, których pokonałem miesiąc wcześniej, byli silniejsi ode mnie. Ta recenzja jest odzwierciedleniem nieustępliwości Di Luca, który prawdopodobnie ma nadzieję, że ten wywiad również zyska zrozumienie dla jego sprawy. Odnosząc się do swojego pozytywnego wyniku EPO podczas ostatniego Giro, stwierdza, że kolarze muszą teraz sami zadbać o produkty. Systemy na dużą skalę, takie jak dni Festina i US Postal, już nie istnieją.
W swoim wywiadzie Di Luca, co zrozumiałe, wzywa na scenę kierowców tzw. nowej generacji. Przede wszystkim Amerykanin Andrew Talansky (Gramin-Sharp), który dał Włochowi „scumbag", A "bękart" imienia, który swoją bezkompromisowością wyrządza szkody kolarstwu.
Panujący zwycięzca Giro d'Italia Vincenzo Nibali (Astana) opisał komentarze jako „błąkanie się zdesperowanego człowieka”. Chociaż uznał go za byłego dobrego kolegę z drużyny, jest nim "Prawdopodobnie coś złamało się w głowie." Według Nibali wywiad Di Lucasa jest próbą spieniężenia jego sytuacji.
Di Luca odbył już dwie kary związane z dopingiem, zanim został zawieszony na początku grudnia. Jego największe sukcesy, które z pewnością można zakwestionować z perspektywy czasu, to Giro d'Italia 2007, Amstel Gold Race 2005, Walonian Arrow 2005 i Liege-Bastogne-Liege 2007.